Briefing tekstschrijver: niet teveel tijd insteken

Bijgewerkt: 8 december 2022

Tekstschrijver stellen vaak hoge eisen aan een briefing. Hierdoor ben je al snel een paar uur bezig met het opstellen van de opdracht, en dat is natuurlijk zonde van je tijd. Ontdek hoe je de briefing voor de tekstschrijver zo compact mogelijk houdt. Een goede copywriter heeft namelijk niet veel woorden nodig om de opdracht op de juiste wijze uit te voeren.

Wat is een briefing?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een briefing is een instructie of het doorgeven van informatie. Wanneer je een briefing aan een tekstschrijver geeft dan staat hierin wat je precies verwacht. Bijvoorbeeld uit hoeveel woorden de tekst moet bestaan, het onderwerp, de deadline maar vooral achtergrondinformatie.

Waarom tekstschrijvers behoefte hebben aan veel aansturing

Het is opvallend dat veel tekstschrijvers van opdrachtgevers eisen dat ze een briefing maken. Kijk maar eens wat de gemiddelde tekstschrijver vraagt, en dat is ronduit belachelijk.

  • Voor wie de tekst bedoeld is
  • Het doel van de tekst
  • Wat er in de tekst moet komen te staan (input en informatie)
  • Welk soort tekst het moeten worden
  • De schrijfwijze
  • WAT de tekstschrijver precies moet doen
  • Manier van aanleveren
  • Deadline

Heeft een tekstschrijver echt zo’n lange briefing nodig? Dat is het misschien niet de allerbeste in zijn soort. Zo iemand heeft te veel aansturing nodig, en daar zit je eigenlijk helemaal niet op te wachten. Zullen we het lekker makkelijk houden?

Briefing tekstschrijver: houd het lekker kort

Een professionele tekstschrijver denkt vooruit. Je hoeft niet door te geven hoe je het publiek gaat bereiken en wie de doelgroep is. Een goede copywriter ziet dit vanzelf. Ook hoef je geen tot nauwelijks input of informatie aan te leveren. Laten we even kijken hoe je met de verschillende onderdelen van een briefing voor de tekstschrijver omgaat.

1. Doel van de tekst

Wil de tekstschrijver weten wat het doel is? Onzin, een professional weet ALTIJD wat het doel is. Dat is namelijk het publiek informeren, verkopen realiseren en hoger in zoekmachines staan. Geef je aan dat je een social media post of nieuwsbrief nodig hebt, dan weet ik ook wel wat het doel is.

Dus: je hoeft helemaal niet op te schrijven wat de doelstelling is. Het is sowieso onzin dat je een briefing moet schrijven, want volgens mij is het de bedoeling dat de tekstschrijver SCHRIJFT en niet jij!

2. Het onderwerp doorgeven

Dit onderdeel van de briefing is wel belangrijk. Geef aan waar ik over moet schrijven. Daar hoef je niet moeilijk over te doen. Bij bestaande klanten weet ik meestal wel wat de onderwerpen moeten zijn. Maar wanneer je nieuw bent heb ik aan één woord genoeg. Zeg bijvoorbeeld ‘elektrische auto’ of ‘babyvoeding’ en ik weet genoeg.

Als professional kijk ik naar je website en begrijp aan de hand hiervan waarom je voor bepaalde onderwerpen kiest. Bespaar je dus een hoop moeite met het schrijven van een lange briefing, niet nodig.

3. Tutoyeren of vousvoyeren

Onervaren tekstschrijvers moet je meer uitleg geven over de aanspreekvorm. Bijvoorbeeld tutoyeren of vousvoyeren. Die informatie hoef je mij niet te geven. Dat haal ik uit je website of social media-account op. Het is belangrijk dat je zo min mogelijk tijd in de briefing steekt, want je wil snel aan de slag.

4. Wie de doelgroep is

Nog zoiets onzinnig is, je zou in de briefing voor de tekstschrijver aan moeten geven wie je doelgroep is. Helemaal niet nodig, want als professional zie je ook wel wie je doelgroep is. Zou ik dat niet inzien, dan zou het tijd worden dat ik snel een ander beroep kies. Dus maak je niet druk, ik weet exact wie je doelgroep is en hoe ik deze op de juiste wijze aanspreek.

5. Wie je bent

Je hoeft niet uit te leggen wie je bent en wat je doet. We hebben via de e-mail of telefonisch contact gehad, hier heb ik al een hoop informatie uitgehaald. Bovendien neem ik een kijkje op je website en krijgt zo een duidelijk inzicht van je bedrijf of aanbod.

Ook op dat gebied hoef je geen input te leveren. Verder is het zelden nodig dat je informatie levert via een interview of via teksten die ooit zijn verschenen. Als professional weet ik die informatie moeiteloos te vinden.

6. Welke zoekwoorden er in de tekst moeten komen

Je hebt een bepaald onderwerp doorgegeven, moet je dan ook nog aangeven welke zoekwoorden belangrijk zijn? Wanneer ik dat zou vragen zou ik echt een slechte SEO-tekstschrijver zijn. Het zoekwoordenonderzoek mag je zelf uitvoeren, maar dit doe ik ook altijd zelf. Met meer dan 20 jaar SEO ervaring speel ik feilloos in op de nieuwste SEO-technieken en zoektrends.

Oh ja, het zoekwoordenonderzoek is, bij afname van één of meerdere teksten, ALTIJD gratis. Geen verborgen kosten achteraf.

7. Wat de tekstschrijver moet doen

Van een tekstschrijver verwacht je dat deze teksten aanlevert, logisch toch? Uiteraard is er meer mogelijk. Misschien vind je het prettig dat er foto’s of afbeeldingen worden aangeleverd. Of dat er een passende social media post wordt geschreven.

Als tekstschrijver focus ik mij alleen op schrijven. Andere taken worden uitgevoerd door een van mijn teamleden. Bijvoorbeeld technische optimalisatie van je site, het ontwerpen van een logo of het aanleveren van foto’s.

Overigens hoef je deze informatie niet in een briefing te zetten, dat zou een beetje gek zijn. Geef direct bij ons eerste (mail)contact aan waar je behoefte ligt. Dan maken we dit zo snel mogelijk in orde.

8. De manier van aanleveren

Geef in een briefing niet aan wat de manier van aanleveren is. Je ontvangt het product altijd via de e-mail. Mocht het om een andere dienst gaat, dan word je via de e-mail op de hoogte gehouden. Teksten worden geleverd in een Word-bestand, voorzien van opmaak voor CMS-systemen (bijvoorbeeld WordPress of Joomla!).

9. De deadline

Wanneer wil je de tekst ontvangen? Wees hier realistisch zijn, vanwege grote drukte is er een wat langere wachttijd ontstaan. Een enkele tekst kan vaak binnen een week worden aangeleverd. Grotere opdrachten duren wat langer.

De meeste opdrachtgevers hebben wekelijks of maandelijks enkele teksten nodig. Wanneer dit vooraf duidelijk is, dan wordt dit ingepland en ben je verzekerd van teksten die op tijd in je mailbox staan.

Tip: schrijf nooit een briefing

Ik adviseer mijn klanten of opdrachtgevers om nooit een briefing aan mij te schrijven. Het kost je veel tijd, terwijl ik aan een half woord genoeg hebt. Hieronder vind je twee voorbeelden van eenvoudige briefings die via de e-mail naar mij zijn toegestuurd.

Hoi Bianca,
kan je een tekst schrijven over met de elektrische auto naar Denemarken gaan? Het zou fijn zijn wanneer ik hem volgende week kan publiceren.

Hey Bianca
ik ga akkoord met je tarieven. Ik heb blogs voor mijn website (opleidingen visagie) nodig. 4 blogs deze maand en volgende maand nog eens 4 blogs dus in totaal 8.

Geloof me, dit zijn hele korte briefings waar ik wel voldoende informatie uithaal. Maak het jezelf dus niet te moeilijk: een ervaren tekstschrijver hoeft helemaal geen uitgebreide briefing te hebben. Zullen we samenwerken? Vraag eerst de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven