Backlinks doen er niet meer toe

Bijgewerkt: 8 december 2022

Al enkele jaren roep ik dat linkbuilden nutteloos is. Op LinkedIn lachte marketeers mij uit, linkbuilden zou nog steeds belangrijk zijn. Maar eindelijk heeft Google zelf toegegeven dat links minder invloed op rankings hebben. In de toekomst gaan backlinks een nog kleinere rol spelen. Dat maakt mij blij, want ik pleit al jarenlang voor kwalitatieve content.

Manipulatie middels backlinks

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je bij het gemiddelde SEO-bureau of online marketingbureau uitkomt, krijg je te horen dat linkbuilden belangrijk is. Dit komt omdat het middels backlinks makkelijk is om de zoekresultaten te manipuleren. Vroeger werkte dit echt perfect, tegenwoordig wat minder.

In het filmpje dat Google presenteerde, wordt gevraagd waarom de zoekmachine backlinks als een rangschikking aanhoudt. De zoekmachine geeft aan dat backlinks vooral in de eerste periode belangrijk waren. Het gaf de autoriteit van een website weer.

Daarnaast geeft Google aan dat het steeds beter in staat is om onnatuurlijke links op te sporen. Het gaf in 2014 al aan dat links minder zwaar worden gewogen en heeft dit in 2022 herhaald. Oftewel: je kunt ervan op aan dat backlinks er veel minder toe doen.

De toekomst van linkbuilden

Het probleem is dat veel marketingbureaus backlinks kopen. Ze benaderen relevante websites om te backlinken. Op zich zijn relevante backlinks goed, dat is al een verschil met vroeger. Maar voor backlinks betalen, dat zou eigenlijk helemaal niet mogen.

Google heeft al enkele keren aangegeven dat dit tegen de SEO-richtlijnen is. Maar omdat het nog steeds werkt, blijven marketeers dit toepassen. Nu is er goed nieuws, want betaald linkbuilden gaat in de toekomst geen voordeel opleveren.

Waarom je geen geld aan backlinks uit moet geven

Zoekmachines willen dat je kwalitatieve content deelt. Niet dat je backlinks koopt of ze met andere websites ruilt. Feitelijk zou je een natuurlijk linkprofiel op moeten bouwen. Dit betekent dat je kwalitatieve content schrijft en publiceert, waarna het publiek dit vrijwillig gaat delen. Dat is het hele idee achter een natuurlijk linkprofiel.

Backlinks kopen is gewoon geld verspillen. Je zou dit eigenlijk niet moeten doen. Doe je dit toch, dan moet je er niet vreemd van opkijken dat je website er in de toekomst op wordt afgestraft.

Overigens viel het me op dat er in 2021 al flinke straffen werden uitgedeeld. Een aantal websites van mijn klanten deden aan linkbuilden. Niet via mij, dit deden ze op eigen initiatief. Ze belde me uiteindelijk in paniek op: hun website was flink in ranking ingezakt en soms zelfs helemaal uit de indexering verdwenen.

Ik adviseerde mijn klanten om de backlinks zo snel mogelijk te verwijderen. Toen ze dat gedaan hadden, duurde het nog enkele weken en uiteindelijk hadden ze hun oude posities weer terug. Dit was voor mij het signaal dat linkbuilden een gevaarlijk spelletje is.

Backlinks zijn een trucje om de zoekmachine te manipuleren

Het is heel belangrijk om je bewust te zijn van SEO en wat wel en niet kan. Backlinks kopen is niks anders dan een trucje om de zoekmachine te manipuleren. Het is een snelle manier om hoger in Google bestaan. Ik ben dan ook verheugd om te zien dat Google aangeeft dat het heel anders met links omgaat.

Verspil je geld niet aan het kopen van backlinks. Werk aan een goede en kwalitatieve website. Deze site moet behulpzaam zijn voor je bezoekers, want wanneer je dat doet dan zal Google je belonen.

Dit is hoe je kwalitatieve content maakt

Vind je het lastig om kwalitatieve content te maken? Geen probleem, ik kan hier altijd bij helpen. Neem hiervoor contact op en we werken samen aan je website. Wil je toch zelf een poging wagen, dan vind je hieronder enkele nuttige tips.

Schrijven over onderwerpen waar je verstand van hebt

Het heeft geen zin om over Afrikaanse spinnen te schrijven, wanneer je helemaal niet weet wat voor ‘n dieren dit zijn. En of ze überhaupt geschikt zijn als huisdier. Het is heel fout om zomaar wat informatie te verzinnen. Hoe vaker je informatie verzint (uit je nek kletst), hoe minder het publiek je zal vertrouwen. Hierdoor gaat ook Google je wantrouwen. Dat is natuurlijk niet goed voor de positie in de organische zoekresultaten.

Schrijf daarom alleen over zaken waar je verstand van hebt. Deel je kennis en expertise via je website, webshop of blog. Hou het bij je eigen vakgebied en probeer hier niet vanaf te wijken.

Schrijf je over meerdere onderwerpen? Laat dan zien dat jij de expert bent. Dit doe je door flink wat te bloggen en de juiste informatie te geven.

Gaat het nu om kwaliteit of kwantiteit?

De één zegt dat kwalitatieve artikelen hoog scoren, de ander gaat juist voor veel artikelen. In beide gevallen is dit juist. Probeer een goede balans tussen kwaliteit en kwantiteit te vinden. Je kunt geweldige en kwalitatieve blogs of artikelen delen, maar wanneer je dit slechts eenmaal per jaar doet dan is dit nutteloos.

Aan de andere kant kun je 10 blogs per dag publiceren, maar met een lage kwaliteit ga je het niet redden. Je zult van allebei dus voldoende tot je moeten nemen.

Een zoektermenonderzoek

Laat het kopen of ruilen van backlinks achterwege. Schrijf goede blogs en artikelen en doe een zoektermenonderzoek. Zo achterhaal je welke zoektermen gebruikers in Google en andere zoekmachines invoeren. Dit maakt het makkelijker om hier je blogs op te richten, of bij het bedenken van onderwerpen.

Vind je het fijn om hulp te krijgen bij het schrijven van blogs of teksten? Het aanvragen van de tarievenkaart is gratis en verplicht je tot niets.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven