Een duidelijke beschrijving van het artikel maakt het verschil tussen een hoge of lage omzet. In de productbeschrijving staat alles wat de klant over het product wil weten. Verkopers die goede beschrijvingen plaatsen realiseren een hogere conversie. Ook ligt het aantal retouren een stuk lager.
Het is niet makkelijk om productomschrijvingen te maken. Niet alleen de titel speelt een belangrijke rol maar ook de inhoud en de opmaak van de tekst. Daarnaast is het belangrijk om voor de doelgroep te schrijven. Dit vraagt kennis van de doelgroep.
Bol.com teksten laten schrijven? Altijd een goed idee. Als bol.com verkoper profiteer je van de autoriteit die het platform in zoekmachines heeft. Wat velen vergeten is dat bol.com zijn eigen algoritme heeft.
Bol.com is ook een soort zoekmachine

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Zoekmachines zoals Google werken volgens een bepaald algoritme. Dat algoritme is belangrijk, want hierdoor kan Google bepalen welke webpagina’s het beste bij een zoekopdracht aansluiten. Als SEO-tekstschrijver heb ik inzicht in de werking van Google.
Vaak wordt gedacht dat bol.com eenzelfde algoritme als Google heeft. Dit klopt niet, bol bepaalt op een geheel andere wijze welke producten als eerste in de lijst verschijnen. Dit maakt het voor verkopers lastig, want waarom staat een concurrent hoger?
Dit heeft met verschillende zaken te maken. Ten eerste met de titel en de inhoud van de productbeschrijving. Maar ook met de populariteit van het artikel, reviews die de verkoper ontvangt en gesponsorde content. Want net als in zoekmachines kun je ook op bol.com voor je producten adverteren. Hierdoor komt je product boven de normale zoekresultaten te staan.
Voorwaarden waaraan een productbeschrijving moet voldoen
Er zijn geen harde regels omtrent productbeschrijvingen. Het is niet zo dat bol.com bepaalde teksten weigert. Zolang ze ‘door de beugel kunnen’ mag je als verkoper plaatsen wat je wil.
Toch is het belangrijk om op verschillende zaken te letten. Ten eerste de doelgroep. Veel verkopers hebben niet zoveel kennis van hun doelgroep. Ze weten niet wie hun ideale klant is, waar hij woont, welk werk hij doet en wat de interesses zijn. Terwijl het opstellen van de ideale klant (persona) wel de eerste stap is in het gehele verkoopproces.
Wanneer je de doelgroep kent, en dit onderzoek is echt niet moeilijk, stem je de inhoud van de tekst hierop af. Een tekst voor jongeren ziet er heel anders uit dan wanneer deze voor senioren geschreven is. Het maakt ook verschil of de doelgroep hoogopgeleid is of misschien wel moeite met de Nederlandse taal heeft.
De titel moet tot de verbeelding spreken. Maar ook in het kort omschrijven waar de klant naar op zoek is. Laat je bol.com teksten schrijven, dan bedenken we een pakkende titel.
Uitleg over het product
De inhoud van de productomschrijving is net zo belangrijk. In de omschrijving staat wat het product is, de specifieke kenmerken en waarom de klant het zou moeten kopen. Een productomschrijving is niet alleen informerend maar zet de lezer ook aan tot actie.
Lengte van de tekst
Startende ondernemers/verkopers kiezen vaak voor korte productomschrijvingen. Dit heeft met twee zaken te maken: weinig budget en te weinig kennis omtrent het algoritme van bol.com.
Opvallend is dat producten met korte omschrijvingen minder goed scoren. Ze staan vaak wat lager in het overzicht, waardoor klanten niet zo snel op dit soort producten uitkomt. Wanneer je het algoritme van bol.com nog eens kritisch bekijkt valt één ding op: ‘zelfgefabriceerde’ teksten met een onprofessionele uitstraling trekken minder kopers aan. Hierdoor ranken deze teksten automatisch lager.
Een goede bol.com tekst heeft een gemiddelde lengte van 350 tot 500 woorden. Dit zijn ook de teksten die het hoogst in het bol.com zoekoverzicht scoren. Verder zijn het met name de professioneel geschreven teksten die meer klanten aantrekken.
Levertijd van de teksten
Heb je met spoed wat productomschrijvingen voor bol.com nodig? Geef altijd aan dat het om een spoedopdracht gaat. Bedenk dat je voor spoedopdrachten een hoger tarief betaalt.
Heeft het niet zo’n haast, dan ligt de levertijd op 5 tot 7 dagen. Oók wanneer je meerdere teksten nodig hebt. Een en ander hangt wel van de grootte van de opdracht af. Gaat het bijvoorbeeld om 20 productomschrijvingen, dan kan de levertijd wat langer zijn. Vooraf bespreken we de mogelijkheden.
Bol.com tekst laten schrijven? Over de kosten
De concurrentie op het verkoopplatform van bol.com wordt steeds groter. Het is je vast wel opgevallen dat je niet uniek bent met de producten die je verkoopt. Misschien zag je in het begin nog enkele concurrenten, maar na een aantal jaar zijn dit er tientallen tot honderden.
Hoe kun je concurrenten voorblijven en een hogere omzet realiseren? Dit doe je door veel aandacht aan de productomschrijvingen te besteden. Hoe gedetailleerder de omschrijving, hoe beter dit is. Let hierbij goed op de titel, inhoud en opmaak. Maar ook dat de tekst voor de doelgroep gemaakt is, niet omdat je hem zelf zo leuk vindt.
Kies altijd voor professionele productbeschrijvingen. Hierdoor kom je als verkoper betrouwbaarder over. Laat bol.com teksten schrijven en maak hiermee direct een goede start.
Wat kost het om teksten voor.com te laten schrijven? Dit is mogelijk vanaf € 25 exclusief btw. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.