Negatieve reviews kopen? Wek meer vertrouwen

Negatieve reviews kopen, het is weer eens wat anders. Veel bedrijven zullen hier niet aan beginnen. Juist daarom zijn ze huiverig voor het gebruik van social media, want ook daar weten de klagers je te vinden. Toch kunnen negatieve reacties juist positief doorwerken voor bedrijven.

Durf je kwetsbaar op te stellen

Je bezoekt een webshop maar bent toch wel nieuwsgierig naar de reviews. Belangrijk, want aan de hand van ervaringen van anderen bepaal jij of je iets bij die webshop koopt.

Na wat zoeken kom je reviews tegen. Wow, allemaal positieve reviews. Die webshop moet wel enorm betrouwbaar zijn. Toch? Nee. Al die positieve reacties lijken te mooi om waar te zijn. Inmiddels weten we het allemaal: is iets te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook. Hierdoor laat je (onbewust) de webshop met al die positieve reacties links liggen.

Negatieve reacties versus nieuwe klanten

Wat wil je dan zien? Een echt bedrijf. Eentje met positieve maar ook met negatieve reacties. Net zoals in het echte leven: je hebt klagers en enthousiastelingen.

Wees niet bang om negatieve recensies te krijgen. Het is juist de manier waarop je hiermee omgaat. Negatieve recensies beantwoorden laat zien hoe jij problemen oplost. Dat wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Ze zien immers dat jij er alles aan doet om je klanten tevreden te houden.

Dankzij een aantal negatieve reviews bezoeken mensen uit nieuwsgierigheid je website of webshop. Dit levert meer websitebezoekers op, die ook nog eens langer op je website rond blijven hangen. Al deze zaken worden door Google gemeten, waarmee de zoekmachine concludeert: mensen zijn geïnteresseerd in deze website. Dit leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten, met als gevolg meer nieuwe bezoekers (en klanten).

Een bedrijf is geen bedrijf zonder negatieve reacties

Recensies zijn welkom wanneer ze positief zijn. Toch zijn alleen positieve recensies juist slecht voor een bedrijf: bijna 95 procent van alle consumenten wantrouwen dit soort bedrijven. Wanneer er een aantal slechte recensies tussen staan, heeft een veel groter percentage wél vertrouwen in het bedrijf.

Hoe omgaan met negativiteit?

Negatieve reviews zijn nooit leuk, toch zijn ze leerzaam. Een bedrijf kan hierop inspringen door te reageren en voor een oplossing te zorgen. Zien anderen dat het bedrijf reageert, dan geeft dit meer vertrouwen: het bedrijf is bereid problemen op te lossen. Is het probleem daadwerkelijk opgelost? Vraag de klant om ook hiervan een review te schrijven.

Is een klant onredelijk of erop uit om het bedrijf in een kwaad daglicht te stellen? Reageer dan niet meer of verwijder de review. Negatieve aandacht is ook aandacht, en sommigen schreeuwen hierom. Een ontevreden klant zal vanzelf verdwijnen wanneer het bedrijf niet (meer) reageert. Blijf verder altijd vriendelijk en beantwoord vragen op een correcte manier.

Negatieve reviews kopen

Niet elk bedrijf krijgt negatieve reacties. Dat is mooi, maar kan ook schadelijk voor je bedrijf zijn. Negatieve reviews kopen is dan een oplossing. Hiermee koop je online zichtbaarheid. Mag dit? Nee, je mag geen reviews kopen en doen alsof ze echt zijn. Je mag wél reviews kopen en vermelden dat je hiervoor betaald hebt. Zodat bezoekers weten dat het om betaalde of nep reviews gaat.

Tekstschrijvers die meedoen aan het schrijven van fake reviews zijn niet alleen strafbaar, ook is het gewoon niet netjes. Is de schrijver wél bij het bedrijf/ horecazaak geweest of heeft hij ergens een product gekocht? Dan mag de tekstschrijver best een betaalde review schrijven.

Wil je negatieve reviews kopen? Beter richt jij je op de vindbaarheid van je website. Met goed geschreven content rank je beter in zoekmachines. Hier help ik hou bij: neem vrijblijvend contact op.