Reviews van internet (Google)

Wist je dat reviews van internet in Google zichtbaar zijn? Wanneer jij als bedrijf of ondernemer een recensies ontvangt dan zien geïnteresseerden dit in zoekmachine Google verschijnen. Slechte reviews kunnen hierdoor nadelig zijn. Maar goede beoordelingen leveren je direct wat op.

Trendy: sjoemelen met reviews

Omdat reviews van internet in Google zichtbaar zijn is het ook helemaal de trend om hiermee te sjoemelen. Het is betrekkelijk eenvoudig om positieve reviews in te kopen. Bijvoorbeeld via Texbroker, waar het heel lang mogelijk was om tegen betaling positieve recensies in de kopen.

Gelukkig is Textbroker hier nu wat strenger in geworden, de tekstschrijvers op dit platform mogen niet meer klakkeloos wat positieve reviews schrijven. Toch blijft het voor bedrijven nog steeds eenvoudig om hieraan te komen. Via sitedeals bijvoorbeeld, nog een platform waar goedkope student tekstschrijvers zich aanbieden. Die willen maar wat al te graag voor een paar euro een zooitje positieve reviews schrijven.

Waarom reviews van internet in Google belangrijk zijn

Dat er zoveel gesjoemeld wordt met reviews heeft wel een reden: reviews van internet zijn zichtbaar in Google. Denk maar eens aan Trustpilot of Zoover, websites waar je duizenden reviews over bedrijven terugvindt.

Goede recensies helpen een bedrijf aan meer klanten of opdrachtgevers. Terwijl slechte recensies of reviews juist voor twijfel zorgen.

Alleen positieve reviews van internet?

Positieve reviews van internet in Google, maar dan ook echt alleen maar positieve beoordelingen. Dit moet wel een topbedrijf zijn, het lijkt te mooi om waar te zijn. En het is ook te mooi om waar te zijn. Uit onderzoek blijkt dat mensen alleen positieve reviews niet vertrouwen. Wanneer er een aantal negatieve beoordelingen tussen staan dan komt het bedrijf veel echter over.

Alleen positieve reviews van internet in Google zijn dan ook geen goed idee. Hoe komt een bedrijf alleen aan positieve reviews? Dit wordt op een aantal manieren bereikt:

  • Positieve reviews inkopen
  • Alleen tevreden klanten om een beoordeling vragen
  • Negatieve recensies (laten) verwijderen

Veel bedrijven vragen hun tevreden klanten of ze een recensie op Trustpilot achter willen laten. Maar klanten of opdrachtgevers die niet tevreden zijn, die krijgen die vraag niet. Hierdoor krijg je een vertekend beeld over het bedrijf.

Negatieve reviews in Google

Het is natuurlijk nooit leuk om één of meerdere negatieve reviews te ontvangen. Vooral niet omdat reviews van internet in Google zichtbaar zijn. Toch verhogen een aantal negatieve recensies de betrouwbaarheid van een bedrijf. Dit laten ook diverse onderzoeken onder consumenten zien.

Waarom willen we ook negatieve recensies over een bedrijf lezen? Omdat we ten eerste dan zeker weten dat het om een echt bedrijf gaat. Maar ook omdat het bedrijf hiermee laat zien dat het voor oplossingen open staat. Wanneer het bedrijf op de negatieve reviews reageert krijgt de consument er veel meer vertrouwen in dat dit bedrijf alles voor de consument of opdrachtgever doet.

Reviews van internet verzamelen

Voor een bedrijf werken reviews, maar alleen wanneer het hier om een mix van positieve en negatieve reviews gaat. Alleen maar positieve reviews komt namelijk niet realistisch en zelfs onbetrouwbaar over.

Is generatie Z jouw doelgroep dan is het nog belangrijker om zo eerlijk mogelijk over te komen. Reviews van internet verzamelen kan dan een doel op zich zijn. Let echter op dat je dit niet overdrijft.

Bij reviews verzamelen heb je verschillende keuzemogelijkheden. Zo kun je voor testimonials oftewel klantverhalen gaan. Dit zijn uitgebreide (positieve) reviews die je vaak op de bedrijfswebsite plaatst. Maar er zijn ook reviewsites oftewel beoordelingssites zoals het bekende Trustpilot.

Zo verzamel je reviews

Hoe kan het toch dat het ene bedrijf heel veel reviews heeft terwijl het ander geen reviews krijgt? Dit heeft voornamelijk met de activiteit van het bedrijf zelf te maken. Veel bedrijven vragen hun klanten om een reviews of klantverhaal achter te laten. Denk maar eens aan een bestelling die je in een webshop plaatst. Vaak krijg je enkele dagen na ontvangst van het product een uitnodiging om een review achter te laten.

Hieronder enkele methoden om reviews van internet te verzamelen.

Een e-mail sturen

De makkelijkste methode is om de klant/opdrachtgever een e-mail te sturen. Doe dit altijd na aankoop/afname van een product of dienst. Maar wacht hier niet te lang mee, probeer het in ieder geval binnen twee weken na afhandeling van de transactie te doen.

Voor consumenten is het aantrekkelijk om het reviewen te koppelen aan een actie of korting. Dit trekt meer consumenten over de streep om een review te plaatsen. Geef in de e-mail duidelijk aan waar de klant zijn review achter kan laten. Kies hierbij voor een beoordelingsplatform of stel zelf een formulier op.

Een klanttevredenheidsonderzoek

Er zijn verschillende systemen die automatisch overgaan tot een klanttevredenheidsonderzoek. Dit is vooral praktisch om aan feedback te komen en te bekijken wat je in de toekomst kunt verbeteren. Veel van deze systemen bieden ook de mogelijkheid om reviews achter te laten.

Product of dienst uit laten proberen

Dit is interessant voor startende bedrijven: laat klanten een product of dienst uitproberen. Maar wel in ruil voor een goede review of testimonial. Soms worden dit soort reviews via een extern platform verzameld. Maar je kunt ook via social media of de eigen website klanten met jouw product of dienst kennis laten maken.

Vergeet je online zichtbaarheid niet

Misschien ben je zo bezig met reviews van internet dat je helemaal vergeet om naar je online zichtbaarheid te kijken. Zorg dat je gevonden wordt! Een hoge positie in zoekmachines levert je veel zoekverkeer op. Maar ook zichtbaar zijn op social media is ontzettend belangrijk.

Daarnaast moeten teksten natuurlijk goed converteren (hogere omzet behalen). Schakel daarom een professionele tekstschrijver in. Meer hierover weten of wat dit kost? Neem gerust contact op.