Blogideeën om meer bezoekers te krijgen

Bijgewerkt: 17 augustus 2022

Toen ik op een aantal van mijn websites stopte met bloggen, werden ze bij de eerstvolgende Google Core update afgestraft. Dus begon ik opnieuw met schrijven, wat uiteindelijk tot een explosie aan zoekverkeer leidde. Frequent een blogpost plaatsen vergroot de kans op succes. Dat kan een hele uitdaging zijn, want waar moet je over schrijven? Om je te helpen vind je hieronder enkele blogideeën.

Geef antwoord op een vraag

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel mensen gebruiken Google omdat ze een dringende vraag hebben. Ze willen weten waarom de aarde rond is, hoe je een smartphone instelt of waarom baby-olie niet van baby’s gemaakt is. Geef antwoord op vragen die aansluiten bij je website, doelstelling of expertise.

Heb je expertise, toon die dan

Google houdt het meest van websites die expertise uitstralen. Wanneer je veel verstand hebt van meubels maken, dan is het een idee om hier heel veel over te bloggen. Laat wel zien dat je goed over het onderwerp en de inhoud hebt nagedacht.

Probeer geen onderwerpen te verzinnen die te moeilijk voor je zijn. Weet je hoe je meubels moet maken maar niet hoe je ze moet onderhouden, laat dit onderwerp dan liever weg. Wanneer bezoekers in de gaten hebben dat je over iets schrijft waar je geen verstand van hebt, dan verlaten ze de website veel te snel. Voor Google is dit een signaal dat je niet voldoende kennis of ervaring in huis hebt.

Presenteer een ingewikkeld onderwerp in hapklare brokjes

Nog steeds staat het internet vol met te moeilijke websites. Deze zijn geschreven op een hoog taalniveau (C1 of hoger). De grootste groep van de bevolking geeft de voorkeur aan taalniveau B1, en in mindere mate aan niveau B2. Dit geldt al helemaal voor ingewikkelde onderwerpen. Het gaat dan om onderwerpen waar de bezoeker weinig verstand van heeft. Presenteer dit in hapklare brokjes.

Dit doe je door de tekst in verschillende alinea’s met subkoppen op te delen en eenvoudige taal te gebruiken. Zet vaktaal om naar de zogenaamde Jip en Janneke taal. Wanneer je dit doet gaan bezoekers van je houden.

Maak professionele handleidingen

Help je bezoekers door het publiceren van professionele handleidingen. Op mijn website vind je verschillende artikelen over het oplossen van duplicate content, hoe je een goede blog schrijft of hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Met handleidingen help je de bezoeker en dus ook de potentiële klant. Hierdoor vertrouwt hij jou en zal graag nog eens terugkomen.

Doe een zoektermenonderzoek

Het is voor sommigen niet zo moeilijk om een onderwerp te vinden, maar wel om hiermee hoog in Google te scoren. Natuurlijk kun je adverteren en zo bovenaan de organische zoekresultaten staan. Echter, de beste manier is om bovenaan in de organische zoekresultaten te komen. Doe daarom een zoektermenonderzoek en ontdek welke zoekwoorden ook echt bij het onderwerp passen.

Plaats reviews over producten of diensten

Je wil zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Probeer een gedeelte commercieel verkeer naar je toe te lokken. Dit zijn mensen die van plan zijn om een product of dienst aan te schaffen. Maak blogs met reviews over populaire producten of diensten. Zorg wel dat onderwerpen bij je website aansluiten. De meubelmaker zou bijvoorbeeld een review over houtolie kunnen plaatsen. Of misschien over de beste houtsoorten. Meer dan 75% van de consumenten waardeert dit soort reviews.

Richt je op feestdagen

Consumenten geven veel geld uit aan feestdagen. Denk hierbij aan kerst, sinterklaas, verjaardagen, Moederdag, Valentijnsdag en andere bijzondere dagen. Doe hier je voordeel mee, schrijf blogs rondom deze feestdagen. Dat kan wanneer je een commerciële- of hobbymatige blog hebt, maar ook wanneer je producten of diensten aanbiedt.

Om een voorbeeld te geven: de meubelmakerij zou kunnen bloggen over de leukste interieurcadeaus voor stelletjes die gaan trouwen. In de blog wordt een voorstel gedaan voor wandplankjes van de meubelmakerij. De kapsalon blogt over de mooiste kerstkapsels. Ook in jouw branche is er voldoende aan onderwerpen te vinden.

Hogere kwaliteit dan concurrenten

Een belangrijkste blogtip is om een hogere kwaliteit dan concurrenten te bieden. Het gaat dan voornamelijk om concurrenten die topposities in beslag hebben genomen. Probeer bezoekers een betere ervaring op jouw blogpagina te geven. Bijvoorbeeld door dieper op het onderwerp in te gaan of het beter uit te leggen.

Een hogere kwaliteit heeft niet direct met taal en spelling te maken. Google lijkt hier mild mee om te gaan, het gaat voornamelijk om de schrijfstijl en hoe je bezoekers op hun wenken bedient. Natuurlijk moet een blogpost niet vol taalfouten staan, omdat de bezoeker zo aan je expertise gaat twijfelen. Maar wees niet bang om een blog te schrijven, perfectionisme is slecht voor je imago.

Maak een video uitleg

Mensen zijn zeer visueel ingesteld. Wanneer je iets uitlegt, ondersteund dit dan middels een video. Hiermee help je de bezoeker om je uitleg, tips of producten beter te begrijpen. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Maak de video niet te lang of te saai, je wil wel dat de bezoeker zijn aandacht hierbij houdt. Rondom de video ga je voor begeleidende tekst, zodat de bezoeker alles nog eens na kan lezen.

Intern linken

Misschien heb je al een onderwerp over sportschoenen op je website staan. Dan is het goed om ook over schoenveters te bloggen. Link de blog over schoenveters aan dat over sportschoenen. Zo help je de bezoeker om meer informatie binnen je website te vinden. Intern linken is ook goed voor je SEO-score. Het is wel belangrijk dat je alleen blogs aan elkaar linkt die ook echt met elkaar te maken hebben. Dus niet de blog over schoenveters aan de houtolie blogpost linken.

Ontdek de trends op het gebied van zoekopdrachten

Wanneer je geen idee hebt waar je over moet schrijven, zet dan eens Google Trends in. Met deze tool ontdek je de laatste of meest populaire Google zoekopdrachten. Je bekijkt ze per jaar, per maand of misschien wel de actuele zoektermen van vandaag. Het is een goede methode om blogpost onderwerpen te vinden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven