Jip en Janneke taal doet het nog steeds goed

Elke goede tekstschrijver zal je vertellen dat Jip-en-Janneke taal dé online taal is. Niet omdat het kinderlijk overkomt, wel omdat het lekker wegleest en voor iedereen begrijpbaar is. Helaas zijn er nog steeds mensen die de noodzaak achter Jip en Janneke taal niet inzien, of het verkeerd opvatten. Onbegrijpelijke of duidelijke taal? Maak een keuze.

Jip en Janneketaal naar onbegrijpelijke taal

Niemand kan eromheen dat de Jip en Janneke verhaaltjes kinderlijk eenvoudig zijn. Ze zijn opgebouwd uit korte zinnetjes met makkelijk begrijpbare woorden. Op zich heel logisch, de teksten zijn geschreven op Avi-4 niveau (een leerling uit groep 4 van de basisschool kan het verhaal zelfstandig lezen).

Jip met de staart

Jip zit bij de kapper. Knip, knap, zegt de schaar. En Jip zegt: ‘Au!’ ‘Ik doe je geen pijn,’ zegt de kapper. ‘Ben je nou een grote jongen? Je huilt al voor je geslagen wordt.’

Laten we dit verhaal omzetten naar onbegrijpelijke taal:

Jip met de queue

Jip verwijlt bij de barbier, aldaar hij maandelijks terugkeert voor het coifferen van zijn coupe. De klank van het knipwerktuig is evident perceptibel. Jip ontbiedt de barbier zijn lijden. “Ben je een aanzienlijk heerschap? Je schreit vooraleer je bevangen wordt”.

De eerste is niet echt een taal om bezoekers mee aan te spreken, maar de tweede ook niet. Met Jip-en-Janneketaal wordt de middenweg bedoeld oftewel: voor iedereen duidelijk.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Pas het toe, maar overdrijf het niet

De overheid, de gezondheidszorg en zelfs de politiek houdt zich bezig met Jip-en-Janneketaal. Hier is helemaal niks mis mee, de meeste teksten kunnen een stuk duidelijker. Het probleem is dat veel websites of tekstschrijvers het te letterlijk nemen en hierin doorslaan.

Korte zinnetjes van gemiddeld vijf woorden, dat zien sommigen als Jip-en-Janneketaal. Door meerdere korte zinnen achter elkaar te zetten wordt de tekst minder begrijpbaar dan hij al was. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:

“Jip en Janneke taal. Het is een eenvoudige taal. Iedereen kan het lezen. Dit geldt voor slimme en minder slimme mensen. Gebruik het op je website!”.

Dit is niet de essentie van deze taal. Jip-en-Janneketaal moet er ongeveer zo uitzien:

“Jip en Janneke taal, een eenvoudige taal voor alle lagen van de bevolking. Zowel hoog- als laagopgeleiden geven hier de voorkeur aan. Gebruik deze taal dan ook zeker op je website!”

De zinnen zijn niet te kort en niet te lang. De inhoud is voor iedereen duidelijk waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van al te moeilijke bewoording. Wanneer je op deze manier schrijft, dan heb je de Jip-en-Janneketaal onder de knie.

Tip: gebruik verbindingswoorden

Verbindingswoorden zijn in een goede tekst onmisbaar. Met deze woorden leg je in verband tussen zinnen, deelzinnen of alinea’s. Bekende verbindingswoorden zijn: omdat, maar, indien, echter, als gevolg van.

Een verbindingswoord zorgt voor meer begrip. Het maakt dat twee zinnen of zinsdelen bij elkaar horen, bijvoorbeeld:

Gas wordt de laatste tijd steeds duurder. Daarom stappen steeds meer mensen over op een warmtepomp.

Je moet je vooraf bij de receptie melden, tenzij je een afspraak hebt.

Het gebruik van verbindingswoorden zorgt ervoor dat de tekst veel prettiger leest. Wees ook niet bang om een zin met ‘maar’ of ‘en’ te beginnen, ondanks dat taalverbeteraars hierop tegen zijn. Mocht je toch kritiek krijgen van zo iemand, bedenk dan dat taalverbeteraars onprettige mensen zijn. Dit is in een onderzoek uit 2016 bewezen.

Voor wie is Jip-en-Janneketaal geschikt?

Misschien twijfel je nog tussen Jip-en-Janneketaal en dure woorden. Het meest voorkomende taalniveau is B1, het grootste deel van de bevolking begrijpt de inhoud van deze teksten. Een ervaren tekstschrijver zal dan ook adviseren om voor B1-teksten te gaan. Dit geldt zeker wanneer de teksten bedoeld zijn voor een breed publiek, bijvoorbeeld overheidswebsites, webshops, gezondheidsinstellingen en veel andere organisaties.

Teksten op C1- of C2 niveau zijn meer geschikt voor communicatie binnen bepaalde werk- of studiegebieden.

Vindbaarheid in Google en andere zoekmachines

Voor veel websites is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Een hoge positie in de organische zoekresultaten levert meer bezoekers en vooral meer omzet op. Google vindt gebruiksvriendelijkheid van een website erg belangrijk. Dit betekent dat de inhoud voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Je kan hier je conclusie uit trekken: B1-teksten geven toegang aan meer dan 95% van de bevolking. Door hierin mee te gaan toon je Google dat je hart hebt voor je bezoekers. Wanneer Google een keuze moet maken tussen jouw website en die van de concurrent, die op C-niveau schrijft, dan ben jij de winnaar. Lang leve Jip en Janneke!

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.