Blog regels: 7 regels waar een artikel aan moet voldoen

Er zijn geen harde blog regels, toch zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten. In dit artikel vind je 7 door mij opgestelde blogregels. Houd je aan deze regels, dan weet je zeker dat je een perfect artikel creëert. De blog regels zijn bedoeld voor tekstschrijvers, bloggers, webmasters en voor iedereen die wil (laten) bloggen.

1. Een vernieuwend onderwerp

Aha, je wil gaan bloggen over het onderwerp “zo maak je een screenshot”. Gefeliciteerd, dan heb je een onderwerp gekozen waar al 5 miljoen webpagina’s over gaan. Dus jij dacht met dit onderwerp wel even op te vallen tussen hele grote namen? Vergeet het maar. Een van mijn beste blog regels is dat je met een vernieuwend onderwerp komt.

Maar ja, hoe vind je een vernieuwend of uniek onderwerp? In de praktijk blijkt dit niet zo makkelijk te zijn. Toch vind je heus wel iets waar bijna niemand over geschreven (geblogd) heeft. Bijvoorbeeld hoe je een screenshot middels spraakbesturing maakt. Hier zijn maar 28 zoekresultaten van, dus daar ga je zeker mee opvallen.

Geloof me, een creatieve blogger of schrijver weet altijd wel iets te verzinnen. Heb je moeite met het verzinen van een uniek onderwerp, schakel dan gewoon de prof-blogger in.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

2. Minimaal 400 woorden (liefst meer)

Blog regel nummer 2: hanteer minimaal 400 woorden. Dat is ook echt het minimum want 500 tot 600 woorden zou veel beter zijn. Wil je het helemaal goed aanpakken dan heeft de blogpost een lengte van 700 tot wel 1000 woorden. Is het aan te raden om een monsterblog van 2000 woorden of meer te schrijven? Niet echt. Een aantal jaar geleden werd gedacht dat monsterblogs beter scoorden. Inmiddels is al lang duidelijk dat dit helemaal niet het geval is.

Toch zijn er nog steeds tekstschrijvers die menen dat je een monsterblog moet plaatsen. Dit is een verouderde SEO techniek en geldt vanaf 2020 helemaal niet meer. Maar, en dat is toch iets om op terug te komen, de blog moet minimaal 400 maar bij voorkeur zeker 500 woorden hebben.

3. Meerder alinea’s met tussenkoppen

Een boek bestaat uit hoofdstukken, elk hoofdstuk is vaak één lap tekst. Niks geen alinea’s en tussenkoppen. Dat mag, zo lezen we nu eenmaal boeken. Op het internet lezen we heel anders. Hier ‘scannen’ we de tekst. Maak het de lezer dus makkelijker door de tekst op te delen in verschillende alinea’s. Creëer een soort hoofstukken door gebruik te maken van tussenkoppen.

Wil je voor deze blog regel een goed voorbeeld zien, kijk dan gewoon naar deze blog. Die is ingedeeld zoals het zou moeten zijn.

4. Zoektermen gebruiken

Wil je niet alleen met je blog bezoekers amuseren of informeren maar ook goed vindbaar zijn in zoekmachines? Blog regel nummer 4: gebruik zoektermen oftewel keywords. Voor sommigen lijkt dit een verouderde SEO techniek. Hierdoor passen ze het niet meer toe. Fout, want zonder zoektermen weet Google helemaal niet waar je blog over gaat.

Je ziet dan ook dat veel blogs alle kanten opschieten. Ze bespreken verschillende onderwerpen binnen één en dezelfde blog. Voor Google is het dan onmogelijk om deze blog op bepaalde zoekterm te laten ranken. Het gevolg: je behoort niet tot de middenmoot maar tot de lager geplaatste blogs. Hierdoor ontvangt de blogpost nauwelijks bezoekers.

5. Vergeet linkbuilding

Blog regels zijn er om na te leven, al is er natuurlijk geen keiharde eis. Zie blogregels dan ook meer als richtlijn. Al helemaal wanneer het om blogregel nummer 5 aankomt. Vergeet linkbuilding, maar dat is iets dat veel SEO specialisten en tekstschrijvers tegen het hoofd zal stoten. Waarom ik zeg dat je linkbuilding moet vergeten? Omdat een blog niet gericht moet zijn op het verzamelen of uitdelen van backlinks (linkbuilding).

Natuurlijk mag je een backlink naar een relevante website plaatsen. Maar je zou niet moeten bloggen om backlinks te verzamelen. Want dat is precies waar linkbuilding om draait: het actief verzamelen van backlinks. Google heeft al vaker aangegeven dat het deze techniek afkeurt. Aangezien Google steeds slimmer wordt zullen websites op linkbuilding worden afgestraft. Iets dat vanaf 2020 al regelmatig gebeurt.

Backlinks krijg je vanzelf wanneer je goede blogs (content) deelt. Hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op. Aan de andere kant plaats je alleen linkjes in een blogpost wanneer deze ook echt relevant zijn. En wanneer de ander hier niet voor betaald heeft. Is er wel sprake van een betaald partnerschap, dan moet je dit specifiek aangeven.

6. Verplaats je in de lezer

Dit is echt waar: ruim 75% van mijn opdrachtgevers wil een blog laten schrijven die ze zelf leuk vinden. Zonder zich te verplaatsen in de lezer terwijl wel een blog juist om de lezer draait. Gelukkig kan ik die 75% er ook van overtuigen dat de blogposts toch anders moet.

Schrijven dus niet vanuit je eigen hart en gevoel. Een blogpost is voor de lezer, daar moet deze dan ook op gericht zijn. Leef je in: wat is het probleem van de lezer en hoe kan je hem middels een blog helpen? Houd hierbij niet alleen rekening met probleem/oplossing maar ook met schrijfstijl, leestijd, leesniveau en andere belangrijke zaken.

7. call to action

Houd je er een hobbymatige weblog of na, puur om je persoonlijke belevingen of ervaringen te delen? Dan hoef je onderaan je blog natuurlijk geen call to action te plaatsen. In alle andere gevallen is dit echt wel aan te raden. Met een call to action geef je de lezer een duwtje in de rug: schrijf je in voor de nieuwsbrief, koop een product of neem contact op.

Zonder call to action laat je de lezer eigenlijk met een leeg gevoel achter. Hij weet niet wat hij moet doen en zoekt naar de uitgang (website verlaten). Voorkom dat je bezoekers vroegtijdig vertrekken. Laat ze zien wat mogelijk is en stimuleer ze hier ook toe. Daarom moet een (zakelijke) blog af worden gesloten met een call to action. Iets dat niet per se in de blogpost zelf moet, je kunt ook een kadertje met een call-to-action onder elke webpagina (laten) plaatsen. Dat werkt net zo goed.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.