Bescherm je website tegen een Google penalty

Elke webmaster vreest ervoor: een Google penalty. Dit is een straf die Google aan websites oplegt, waardoor deze lager in de organische zoekresultaten scoort. In sommige gevallen verdwijnt de site helemaal uit de zoekresultaten. Bescherm je website tegen deze gevreesde penalty!

Meestal ontvang je deze straf wanneer je gebruik maakt van verkeerde SEO technieken. Je houdt je dan bewust met misleiding van zoekmachines bezig. Maar het kan ook dat je dit per ongeluk doet. Ik laat je zien hoe je een Google penalty voorkomt of oplost.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De SEO-richtlijnen van Google

Toen zoekmachines steeds populairder werden begonnen webmasters naar methoden te zoeken om beter te scoren. Van hieruit is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie ontstaan. Sommige methoden waren goed maar er waren ook veel slechte methodes. Deze waren vooral nadelig voor bezoekers. Maar het veroorzaakte ook een oneerlijke concurrentie.

Om die reden heeft Google een aantal eigen SEO-richtlijnen opgesteld. Websites die niet aan deze richtlijnen voldoen riskeren een Google penalty.

Zo bescherm je de website

Wanneer je goede content deelt, geen backlinks met anderen ruilt (of ervoor betaalt) en geen vreemde scripts uitvoert, ben je goed bezig. Je website voldoet aan de SEO richtlijnen en zal niet zo snel een Google Penalty krijgen.

De grootste veroorzaker van de gevreesde Penalty is het uitvoeren van black hat SEO. Dit zijn alle verboden technieken. Ik zet er hieronder een aantal op een rij.

Keyword Stuffing

Zoekwoorden in een tekst helpen je om op bepaalde zoekopdrachten beter te scoren. Het is belangrijk om zoektermen op een juiste manier in de tekst te verwerken. Wanneer je de webpagina probeert te manipuleren door middel van onrelevante of overmatig gebruik van zoekwoorden, dan valt dit onder keyword stuffing. Niet doen, tenzij je graag een Google penalty wil.

Stiekeme redirects

Sommige websites leiden de bezoekers om. Dit kan met een verhuizing van de pagina te maken hebben, en dat is niet erg. Maar wanneer de website de zoekmachine-bots naar de ene pagina leiden en bezoekers naar een andere pagina, dan gaat het om stiekeme redirects. Dit kan nooit de bedoeling zijn, en daarom levert deze misleiding je een Google straf op.

Cloaking

Heb je al eens op een zoekresultaat van Google geklikt en bleek dat inhoud van de website heel anders dan je zou verwachten? Mogelijk is er gebruik gemaakt van cloaking. Hierbij wordt andere inhoud getoond dan de zoekmachine aangeeft. Dit gebeurt middels speciale scripts en is net zo verboden als de andere dingen die ik hier opnoem.

Content van lage kwaliteit

Je moet altijd content creëren die waardevol is voor bezoekers. Content van lage kwaliteit heeft geen toegevoegde waarde. Het bestaat bijvoorbeeld uit gejatte content van andere websites, soms gebeurt dit middels een bot. Maar er zijn ook personen die teksten van anderen overnemen of herschrijven.

Content van lage kwaliteit kan ook gewoon slecht geschreven tekst zijn, met onjuiste informatie of te weinig woorden.

Onzichtbare zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden is goed, want het maakt aan zoekmachines duidelijk waar een artikel of tekst over gaat. Soms is het niet wenselijk om aan te tonen dat je gebruik maakt van zoekwoorden. Er zijn websites die deze zoekwoorden onzichtbaar maken voor bezoekers. Dit doen ze door de tekst dezelfde kleur als de achtergrond te geven. Dit is niet toegestaan en valt onder verboden SEO.

Updates van het algoritme

Het kan gebeuren dat je een hoge positie in de organische zoekresultaten kwijtraakt. Dit heeft niet direct met een Google penalty te maken, tenzij je black hat SEO toepast. Meestal hangt een verlies van je positie vast aan een update van het Google algoritme.

Na een grote update komt het vaker voor dat websites flink aan positie in moeten leveren. Het kan zelfs gebeuren dat je 80% van je bezoekers kwijtraakt, soms nog wel meer. Op dat moment is het goed om even rustig te blijven. Wacht eerst twee weken af en kijk wat er gebeurt. Vaak wordt een update gedeeltelijk terug gedraaid.

Wanneer je na twee weken nog steeds slechtere posities hebt, kijk dan eens kritisch naar de inhoud en de techniek van je website. Google is van mening dat dit niet aan de richtlijnen voldoet.

Wat moet je doen bij een Google penalty?

Het is nooit leuk om een Google penalty te ontvangen. Dit kan tijdens of na een update gebeuren, maar vaker nog krijg je handmatig deze straf uitgedeeld. Het vervelende is dat je hier niet altijd bericht van ontvangt. Wanneer je gebruik maakt van de webmasters tool dan kun je wel bekijken of je website een penalty heeft gekregen.

Meten is weten, het is daarom praktisch om wekelijks de statistieken van je website bij te houden. Wanneer je merkt dat de bezoekersaantallen terugloopt of dat een pagina niet meer zichtbaar is in de zoekresultaten, kijk dan naar de achterliggende oorzaak.

Wanneer je eenmaal een penalty te pakken hebt moet je de website aanpassen. Zorg dat je aan alle SEO richtlijnen voldoet. Laat de webpagina vervolgens opnieuw indexeren. Dit doe je via het Google webmasterprogramma.

Soms helpt het om de getroffen webpagina’s offline te halen, aan te passen en opnieuw te publiceren. Wanneer je dit onder een andere URL doet dan ziet Google dit als een verse pagina. Zo is het mogelijk om de webpagina’s weer in de zoekresultaten te krijgen.

Is de gehele website getroffen? Dan heb je een groter probleem en moet je de hele website aanpassen. Hier kan veel tijd en geld in gaan zitten. Ga je voor goede content of heb je hulp nodig bij technische optimalisatie? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden en tarieven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.