Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?

Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk. Het is de ideale manier om je doelgroep te benaderen, en nog gratis ook. Trek meer bezoekers vanuit zoekmachines aan. Dit doe je middels SEO teksten, maar wel met de juiste zoektermen. Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt? Dit bekijk je met een aantal handige tools.

Zoekwoorden of zoektermen

Een zoekwoord is een enkel woord dat een gebruiker in een zoekmachine invoert. Een zoekterm bestaat uit een enkel woord of combinatie van meerdere woorden. Dat is het grote verschil tussen zoekwoorden en zoektermen.

Dan heb je ook nog een zoekopdracht, dit staat gelijk aan een zoekterm.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waar wordt het meest op gezocht?

Je kunt natuurlijk bekijken welke zoekwoorden het meest worden gebruikt, maar veel heb je hier niet aan. Wanneer deze zoekwoorden niks met jouw aanbod te maken hebben dan is het onzinnig om hierop te willen ranken. Toch kan het interessant zijn om te bekijken waar het meest op gezocht wordt. Mogelijk sluiten populaire zoektermen goed bij je aanbod aan.

Sinds het ontstaan van COVID19 zijn de volgende zoektermen erg populair: fitnessapparaat, Minecraft, mondkapjes, Netflix, haar zelf knippen en hardloopschoenen.

Trendy zoektermen kunnen snel veranderen. Rondom de Olympische Spelen zie je dan ook dat de zoekopdrachten Olympische Spelen en paralympische spelen erg populair zijn. Bijvoorbeeld: in augustus 2021 komt de zoekopdracht Haringvlietbrug naar boven, dit heeft te maken met een nieuwe verkeersmaatregel.

Google trends gebruiken

Benieuwd welke zoekwoorden het meest worden gebruikt? Maak dan gebruik van Google trends. Dit is een tool, ontwikkeld door Google zelf. Je bekijkt trendy zoekwoorden maar ook zoekopdrachten die het in het verleden erg goed deden. Je bekijkt de meest trendy zoektermen, locatiegebonden, wereldwijd of gelinkt aan een bepaald onderwerp.

Google trends is gratis in gebruik. Zeker een aanrader wanneer je een of meerdere websites onderhoudt. Dankzij Google trends vind je namelijk relevante en trendy zoektermen en hiermee nieuwe onderwerpen voor je website of blog.

Inspelen op actuele onderwerpen

Wat heb je eraan om te weten naar het meest op gezocht wordt? Feitelijk heel veel want je kunt direct inspelen op actuele onderwerpen. Dit is vooral aan te raden wanneer je website goed in zoekmachines scoort. Is je website minder populair dan loop je met Google Trends een beetje achter de feiten aan. Je kunt natuurlijk wel een onderwerp rondom een trendy zoekwoord schrijven, maar je krijgt hem nooit meer op tijd hoog in Google.

Zo vind je de juiste zoekwoorden

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken. Dit doe je met een hoge positie in de organische zoekresultaten. De vraag is hoe je zo hoog mogelijk in Google komt. Het antwoord is heel eenvoudig: deel kwalitatieve content waar je doelgroep ook echt iets aan heeft.

Verkoop je rollators? Deel dan tips over het gebruik van een rollator, laat de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied zien of geef wat gezondheidstips voor ouderen. Zolang het maar met je doelgroep te maken heeft. Ben je virtueel assistent? Laat zien wat je in huis hebt, geef advies omtrent de online boekhouding of interview wat ondernemers. Content moet bij je doelgroep passen en deze ook aanspreken.

Natuurlijk word je alleen goed in Google gevonden wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt. Hoe vind je de juiste zoekwoorden? Verplaats jezelf in de gebruiker. Op deze manier komt er vanzelf een rijtje aan zoekwoorden naar boven. Gebruik verder GoogleTtrends en een zoekwoordentool waaronder Ubbersuggest of Ahrefs.

Zo weet je welke zoekwoorden de concurrent gebruikt

Natuurlijk kijk je met een scheef oog naar de concurrent. Waarom staat deze hoger in Google of behaalt een hogere omzet? Dit heeft waarschijnlijk met de strategie te maken. Je concurrent trekt meer bezoekers en potentiële klanten of opdrachtgevers aan. Maar het kan ook dat de concurrent meer naamsbekendheid of merkbekendheid heeft opgebouwd.

Het is nooit verkeerd om te kijken hoe je concurrent dit voor elkaar heeft gekregen. Hoe weet je welke zoekwoorden de concurrent gebruikt? Dit kan met verschillende hulpprogramma’s. Google Trends is hier niet geschikt voor, maar een tool als Ubbersuggest of SEMrush is wel weer geschikt. Voer de URL van je concurrent in en bekijk op welke zoektermen deze het beste scoort. Het is aan te raden om gebruik te maken van verschillende hulpprogramma’s. Je zult merken dat elk hulpprogramma weer andere populaire zoektermen toont.

Meest gebruikte zoekwoorden versus minder populaire zoektermen

Je weet nu hoe je achterhaalt welke zoekwoorden het meest worden gebruikt. Moet je dan ook voor de meest populaire zoekwoorden gaan? Je hebt namelijk ook minder populaire zoektermen, iets wat veel schrijvers of webmasters links laten liggen. Fout, ook die minder populaire zoektermen zijn heel interessant.

Ik schreef ooit een artikel met de titel beste SEO tekstschrijver. Het ging hier om een zoekterm waar bijna niemand gebruik van maakt. Het leek dus nutteloos om deze zoekwoorden te gebruiken. Toch was het dan ook niet, want enkele maanden later stond het artikel op de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’ op positie 7 en op de zoekterm ‘tekstschrijver’ op positie 10.

Dit was een mooie manier om via minder populaire zoektermen te scoren op de meest gebruikte zoekwoorden. Google kijkt namelijk niet alleen naar de gebruikte zoektermen maar haalt hier ook andere informatie uit.

Hoe je dit voor jezelf toepast

Wees slimmer dan je concurrent. Zelfs wanneer deze bovenaan in Google staat kun je hem verslaan. Of dit lukt hangt ook van de strategie van je concurrent af. Bekijk eerst welke zoektermen het meest worden gebruikt. Deze zoektermen of zoekwoorden moeten natuurlijk wel bij je aanbod passen.

Vervolgens vergelijk je die populaire zoekwoorden met de gebruikte zoektermen van de concurrent. Wanneer je merkt dat de concurrent ze (nog) niet toepast is het zaak om dit zelf zo snel mogelijk te doen. Ga ook voor minder populaire zoektermen, ook die vind je via Google Trends of andere tools.

Een SEO tekstschrijver inschakelen

Kom je er zelf niet uit of ga je voor kwalitatieve content? Schakel dé SEO tekstschrijver in. Vraag direct naar de werkwijze of de tarieven. Het aanvragen van de tarievenkaart is zo gebeurd en verplicht je tot niets. Besluit je om een of meerdere SEO teksten te laten schrijven? Een zoekwoordenonderzoek zit altijd bij de prijs inbegrepen. Service van Bianca Walraven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.