De nadelen van WordPress webdesign

Bijgewerkt: 18 juli 2023

WordPress is de meest populaire CMS voor zakelijke- en privéwebsites. Er zijn meer dan 29 miljoen WordPress websites op het internet actief. Het heeft ook wel een hoop voordelen, gebruiksvriendelijke systeem. Waar niemand je vertelt zijn de nadelen van WordPress webdesign.

Denk je erover om een website op dit systeem te bouwen, of wil je overstappen? Ik bespreek de vijf grootste nadelen van dit CMS.

1. Je hebt veel plug-ins nodig voor extra functies

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een kale WordPress website maakt, mis je een hoop functionaliteiten. Dit los je alleen op door het installeren van plug-ins. Hieronder vind je de 10 meest populaire plug-ins met hun functies:

  • Yoast SEO: Helpt je bij het optimaliseren van je inhoud voor zoekmachines en verbetert je SEO-prestaties.
  • Akismet: Beschermt je website tegen spamreacties en -formulieren.
  • Jetpack: Een alles-in-één plug-in die je website beveiligt, prestaties verbetert, site-statistieken bijhoudt en meer.
  • WooCommerce: Een krachtige e-commerce plug-in waarmee je een online winkel kunt opzet en beheert.
  • Contact Form 7: Maakt het eenvoudig om contactformulieren te maken en te beheren voor je website.
  • W3 Total Cache: Optimaliseert de laadsnelheid van je website door caching te implementeren.
  • Wordfence Security: Een uitgebreide beveiligingsplug-in die je website beschermt tegen kwaadaardige aanvallen.
  • Smush: Optimaliseert afbeeldingen automatisch om de laadtijden te verminderen en opslagruimte te besparen.
  • Elementor: Een krachtige visuele paginabouwer waarmee je eenvoudig aantrekkelijke lay-outs maakt.
  • WP Super Cache: Nog een caching-plug-in die helpt bij het versnellen van je website en het verminderen van de serverbelasting

Sommige plug-ins verbeteren de snelheid van je website. Maar om eerlijk te zijn, wanneer je veel plug-ins hebt draaien dan vertraagt dit je website. Veel website-eigenaren laten verouderde of ongebruikte plug-in staan, zonder te weten dat dit een negatieve invloed op de laadsnelheid van de site heeft.

Sommige plug-ins zijn gratis. Voor andere plug-ins moet je betalen, en dat kan aardig in de kosten lopen. Dat je ergens voor moet betalen wil niet zeggen dat het ook een zeer goede of functionele plug-in is. Dat hangt helemaal van je wensen af, maar ook hoe de plug-in ontwikkeld is en de werking hiervan.

2. Beveiligingsrisico’s

WordPress is vatbaar voor beveiligingslekken en aanvallen. Dit geldt zeker wanneer je plug-ins en thema’s niet regelmatig bijwerkt. Je moet minimaal eenmaal per week inloggen om op het dashboard te kijken of er updates voor plug-ins en thema’s zijn. Doe je dit niet, dan kunnen er fouten ontstaan. Dat is nog niet het ergste: je site loopt het risico om aangevallen te worden.

Daar komt nog bij dat WordPress webdesign zo populair is, dat het een makkelijk doelwit voor hackers en spammers is. Zelfs met de beste beveiligingsplug-ins voorkom je niet voor 100% dat er spam op je website terechtkomt. Vooral contactformulieren worden hiervoor misbruikt, maar ook reactiemogelijkheden.

Een kwetsbare website tast je geloofwaardigheid aan. Bijvoorbeeld wanneer je site misbruikt wordt voor het verspreiden van virussen naar gebruikers. Bovendien kost het veel tijd en geld om je website veilig te houden of op te schonen.

3. Tijdrovend onderhoud

Het bijwerken van plug-ins en thema’s vraagt veel tijd. Daarnaast moet je regelmatig de prestaties van de website analyseren. Dit doe je om gebruikers een goede ervaring op je site te bieden. Maar ook om eventuele problemen te identificeren en op te lossen.

Hoewel een WordPress webdesign veel gebruiksgemak met zich meebrengt, zoals het eenvoudig plaatsen van blogs en nieuwe webpagina’s toevoegen, vraagt het toch de nodige tijd voor onderhoud.

4. Beperkte ontwerpmogelijkheden

WordPress webdesign staat bekend om zijn beperkingen met betrekking tot ontwerpen. Een uitzondering vormt wanneer je gebruik maakt van een paginabuilder. Ik heb de vijf meest gebruikte paginabuilders geselecteerd.

PaginabuilderVoordelenNadelen
ElementorIntuïtieve interface voor slepen en neerzetten.Grote keuze aan elementen en sjablonen.Kan mogelijk de laadsnelheid vertragen bij te veel elementen.Sommige geavanceerde functies zijn alleen in de Pro-versie.
WPBakery PageVeel vooraf ontworpen elementen en sjablonen.Heeft voor beginners een steilere leercurve.
BuilderFlexibel en veelzijdig in ontwerpmogelijkheden.Werkt goed met veel thema’s.Voegt complexiteit toe aan de WordPress-editor.
Beaver BuilderEenvoudige, schone interface.Responsieve en mobielvriendelijke uitvoer.Goede prestaties en laadtijd van pagina’s.Minder geavanceerde functies vergeleken met sommige concurrenten.Beperktere modulekeuze in vergelijking met andere paginabuilders.
Divi BuilderKrachtige en aanpasbare ontwerpmogelijkheden.Live bewerken in de frontend met real-time previews.Kan een aanzienlijke invloed hebben op de laadsnelheid.Divi-thema vereist voor gebruik van de builder.
SiteOrigin PageEenvoudige, gebruiksvriendelijke interface.Minder geavanceerde functies in vergelijking met anderen.
BuilderWerkt goed met de meeste thema’s.Lichtgewicht en snelle prestaties.Minder actieve ontwikkeling en updates.

Je ziet dat elke pagebuilder niet alleen voordelen maar ook nadelen heeft. Sommige paginabuilders kunnen je website ernstig vertragen. Dit is vooral bij Divi het geval, maar ook het populaire Elementor kan voor problemen zorgen. En laat dat nu net de twee paginabuilders zijn die het meest gebruikt worden.

Wanneer je geen gebruik maakt van een paginabuilder, dan moet je heel veel verstand van css, PHP en andere programmeertaal kennen, wil je voor een modern webdesign gaan. Het alternatief is een WordPress website laten maken. Hiervoor betaal je tussen de € 2000 en € 5000. Wil je het goedkoper? Neem contact op, ik heb een interessante aanbieding voor jou.

5. Afhankelijk van de hosting

De prestaties van je site worden niet alleen beïnvloed door de plug-ins en het thema, maar ook door de hosting. Je bent van de hostingprovider afhankelijk wanneer het op snelheid, kwaliteit en prestaties van je website aankomt.

Je moet dus niet denken dat je met WordPress webdesign altijd goed zit. Bij het kiezen van hosting moet je rekening houden met de volgende factoren:

  1. Type hosting: shared hosting, VPS hosting, dedicated hosting en cloud hosting.
  2. Prestaties en snelheid: serverinfrastructuur, de locatie van de servers en de gebruikte technologieën.
  3. Betrouwbaarheid en uptime: hoge uptime-garantie.
  4. Klantenservice en support.
  5. Beveiliging.
  6. Schaalbaarheid: mogelijkheid om gemakkelijk te upgraden naar hogere hostingplannen.
  7. Prijs en waarde.
  8. Gebruiksvriendelijkheid.

Kijk ook naar de geografische locatie van de servers. Heb je veel bezoekers uit Nederland, dan is het aan te raden om een provider te kiezen met servers die zo dicht mogelijk bij Nederland staan (of nog beter: in Nederland zelf). Hoe langer de afstand tussen server en websitebezoeker, hoe slechter dit is.

Slechte SEO-ranking: feit of fictie?

Vaak wordt gezegd dat WordPress webdesign voor een slechte SEO ranking zorgt. Hier klopt helemaal niks van. Of een website goed in de organische zoekresultaten scoort, hangt af van de kwaliteit van de inhoud, de gebruikservaring en het linkprofiel. Hoewel dit laatste steeds minder meespeelt.

Wil je goed in zoekmachines scoren, dan heb je eigenlijk duizenden relevante zoekwoorden nodig om op te targeten. De meeste bureaus gebruiken slechts een tiental zoekwoorden. Dit heeft een te lage invloed op je rankings.

Wil je dus goed in Google en andere zoekmachines gevonden worden, dan moet je vooral hard werken aan de content op je website. Het heeft geen zin om op slechts twee relevante zoektermen gevonden te worden, dit moeten er veel meer zijn. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid zoekwoorden waarop je gevonden wordt, maar natuurlijk ook hoe behulpzaam je met je content voor gebruikers bent.

Ter afsluiting

Het is niet zo dat WordPress een slecht contentmanagementsysteem is. Het is vooral heel goedkoop en makkelijk om mee te werken. Je moet alleen twee keer nadenken voordat je allerlei plug-ins installeert, of voor het mooiste thema gaat. Bovendien moet je extra beveiligingsmaatregelen nemen, en kiezen voor een goede hostingprovider.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven