Click Through Rate (CTR)

Kennisbank Click Through Rate (CTR)

De Click Through Rate, ook wel afgekort tot CTR, is de verhouding tussen het aantal weergaven en het aantal klikken. Dit wordt altijd in percentages weergegeven. Voor mensen die adverteren maar ook voor webmasters is het belangrijk om inzicht te krijgen in de Click Through Rate. Het geeft namelijk weer hoe goed een link, advertentie of webpagina het doet.

Er zijn verschillende tools die de Click Through Rate bijhouden, maar het is ook makkelijk om dit zelf uit te rekenen. De CTR bestaat uit het percentage kliks naar aanleiding van het aantal vertoningen. Wordt een advertentie 100 keer per dag vertoont en volgen hier 5 kliks uit, dan komt de CTR op 5% uit.

Hoge en lage CTR

Zowel voor adverteerders als webmasters is het belangrijk om op een zo hoog mogelijke Click Through Rate oftewel CTR uit te komen. Dit betekent namelijk dat de webpagina goed in zoekmachines scoort of dat de advertentie effectief is. Bij een lage Click Through Rate moet er het een en ander worden bijgesteld.

Het is mogelijk om de CTR positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door webpagina’s goed te optimaliseren voor zoekmachines. Ingeval van adverteren is het juist belangrijk dat de advertentie ook echt aanspreekt. Mensen moeten geprikkeld worden om door te klikken.

Wat is een goede CTR?

Per advertentie of website kan de Click Through Rate verschillen. De gemiddelde CTR in Google Adwords ligt op 2%. Een hogere CTR is altijd beter, maar wanneer deze lager is dan is de advertentie niet effectief genoeg. In dat geval moet er alles aan gedaan worden om dit te verbeteren.

Kijk je naar webpagina’s in de organische zoekresultaten, dan ziet de Click Through Rate er heel anders uit. Wanneer een webpagina op positie 1 in Google staat dan ontvangt deze tussen de 15% en 24% aan zoekverkeer. Dit levert ook een hogere CTR op. Staat de webpagina op de tweede pagina van Google dan levert dit minder dan 0,5% CTR op. Afhankelijk van de niche en branche maar ook de populariteit heeft een website een totale CTR van 2% tot 45%.

Click Through Rate op social media

Je hebt ook te CTR op Facebook, LinkedIn, Instagram en andere social media. Het gaat hier dan om adverteren op deze platformen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde CTR op social media erg laag ligt. Je komt dan op 0,05% tot 0,16% uit. Dit is inderdaad beduidend lager dan de CTR bij Google Adwords.

Dit maakt adverteren op social media minder interessant. Maar omdat het adverteren hier zo goedkoop is gebeurt het toch op grote schaal. Naar verhouding ben je met adverteren op social media goedkoper uit.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy