Is het beter om een blog of een vlog te hebben?

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Bloggen is nog springlevend en het zal vele jaren winstgevend blijven. Toch zijn vlogs (video’s) populairder. Het publiek kijkt vaker naar video’s dan dat ze blogs lezen.

De vraag is of het nog wel interessant is om een blog te beginnen. Van tevoren weet je niet of dit een toegevoegde waarde heeft. Mensen zoeken tegenwoordig anders dan vroeger en gaan ook op een andere manier met online content om. Het is belangrijk om je aan deze veranderingen aan te passen.

Een van hen of beide kiezen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je nog geen online inhoud produceert, heb je de keuze. Je kunt een blogsite beginnen, of videobloggen (vloggen). Het is beide populair. Maar dit wil niet zeggen dat je voor allebei moet kiezen, want dit hangt helemaal van de niche en het verdienmodel af.

Bedrijven die bloggen trekken ruim 55% meer verkeer aan. Dit verhoogt de verkoopcijfers met betrekking tot producten en diensten. Wanneer je geld wil verdienen door het tonen van basisadvertenties of affiliate marketing, dan zijn zowel bloggen als vloggen populair.

  • Op de korte termijn levert bloggen snel geld in het laatje, maar het is lastig om hier op de lange termijn een hoog inkomen mee op te bouwen.
  • Met vloggen duurt het lang voordat je inkomsten genereert, maar populaire vlogs kunnen uiteindelijk duizenden euro’s per maand opleveren.

Vlog vs Blog, wat is beter?

De meningen omtrent vlogs en blogs zijn flink verdeeld zijn. Bloggen bestaat al meer dan 20 jaar. Vloggen is vooral rond 2015 populair geworden, hoewel het al wat eerder bestond. Het is een feit dat vlogs een grote concurrent voor blogs vormen. In 2023 bekijkt het publiek meer vlogs dan blogs.

Hierdoor lijkt het eenvoudig om voor vlogs te kiezen en op die manier je merk onder de aandacht te brengen, of geld te verdienen. Maar het is niet altijd de meest logische keuze.

De grootste verschillen tussen een blog en vlog

Voordat je een keuze maakt moet je eerst weten wat de belangrijkste verschillen zijn. Hieronder heb ik drie verschillen op een rij gezet.

Het maken van content

Bloggen vraagt om de juiste vaardigheden. Je moet in staat zijn om goed te schrijven en de aandacht van het publiek vast te houden. Dit is lastig, want het publiek bepaalt binnen enkele seconden of ze door willen lezen. Bloggen vraagt om storytelling vaardigheden, kennis omtrent SEO en onderzoek doen naar de doelgroep. Ondanks deze vaardigheden kan iedereen leren bloggen. Toch is niet iedereen hier succesvol in: slechts 20% van de bloggers zal succes bereiken.

Vloggen is in populariteit gegroeid. Het heeft een steilere leercurve dan bloggen. Je hebt een goede camera nodig, iets dat om een financiële investering vraagt. Je moet videografische vaardigheden hebben en ook kennis hebben van storytelling. Het kost meer tijd om vloggen te leren én om dit soort content te maken.

Het schrijven van een blog kost tussen de 30 en 60 minuten, met een vlog ben je al snel tussen de 60 en 120 minuten kwijt.

Het platform waarop je publiceert

Blogs publiceer je op je eigen website. Het is ook mogelijk om te gastbloggen, waarbij je gebruik maakt van de website van een ander. Dit laatste is vooral bedoeld als onderdeel van linkbuilding en het opbouwen van naamsbekendheid.

Vlogs kun je op je eigen website publiceren, maar het wordt dan lastig om publiek aan te trekken. De meeste vloggers runnen een YouTubekanaal. Dit kost meer tijd, maar minder geld.

Doel van een blog of vlog

Veel blogs maken onderdeel uit van een zakelijke website. Het is bedoeld om klanten of opdrachtgevers aan te trekken. Sommige blogs genereren een passief inkomen, bijvoorbeeld door het tonen van displayadvertenties of via affiliate marketing.

Vlogs worden voornamelijk ingezet om een passief inkomen mee te genereren. Zakelijke vlogs zijn niet zo populair, ze worden gewoon minder bekeken.

Wat levert het meeste geld op?

Bij de keuze tussen een blog of vlog, is het belangrijk om te kijken naar het doel. Vaak gaat het om het genereren van omzet of inkomsten. Omdat er verschillende verdienmodellen zijn, bespreek ik ze en leg ik uit wat een betere keuze is.

Geld verdienen met affiliate links

Affiliate marketing is een geweldige manier om terugkerende en passieve inkomsten te genereren. Affiliate marketeers promoten producten of diensten van anderen en krijgen commissie betaald. Het gemiddelde inkomen van succesvolle affiliate marketeers ligt tussen de € 50.000 en € 200.000 per jaar.

Maar niet alle marketeers zijn succesvol. Ruim 67% verdient minder dan € 10.000 per jaar. Slechts 3% zit op € 150.000 (of meer), op jaarbasis.

Wil je geld verdienen via affiliate links, dan gaat dit met blogs makkelijker. Via een blog is de kans groter dat iemand op een linkje klikt en vervolgens een aankoop doet. Wanneer je een affiliate link in de videobeschrijving plaatst, is de kans veel kleiner dat iemand hierop klikt.

Conclusie: wil je geld verdienen via affiliate marketing, dan is bloggen een betere keuze.

Geld verdienen door middel van sponsoring

Wanneer je naamsbekendheid hebt opgebouwd, kun je jouw blogs of vlogs laten sponsoren. Je vermeldt producten of diensten in je berichten en krijgt hiervoor betaald, ongeacht of het voor de adverteerder ook iets oplevert. Sponsoring is dus iets anders dan affiliate linkjes: je krijgt altijd betaald.

Je hebt flink wat abonnees of volgers nodig voordat bedrijven bereid zijn om je te sponsoren. Eigenlijk maakt het niet uit of je blogt of vlogt, sponsoring levert net zoveel op.

Conclusie: genereer je een inkomen via sponsoring, dan maakt het niet uit waar je voor kiest.

Je merk, product of dienst promoten

Veel bedrijven kunnen moeilijk een keuze maken tussen bloggen of vloggen. Wanneer je meer verkeer naar je website wil aantrekken, dan biedt bloggen veel voordelen. Goed geschreven blogs scoren hoog in de organische zoekresultaten. Hierdoor ben je makkelijker vindbaar op bepaalde zoekopdrachten.

Blogs genereren meer verwijzingen, waardoor je ook verkeer vanuit social media, fora en andere platforms aantrekt. Bloggen is een geweldige manier om meer websiteverkeer te krijgen. Bovendien is het voor bedrijven eenvoudig om blogs te maken. Wanneer je blogs laat schrijven, is dit niet zo duur als video’s laten maken.

Het fijne aan blogs is dat je hiermee doelgroepgerichte lezers bereikt en vertrouwen opbouwt. Uiteindelijk word je een autoriteit binnen je branche of niche.

Blogs zijn niet zo interactief en het is moeilijk om hier naamsbekendheid mee op te bouwen. Het kost ook betrekkelijk veel tijd om dit te realiseren. Dat zijn de nadelen van bloggen.

Videocontent neemt in populariteit toe. Het is een makkelijke manier om de aandacht van het publiek te trekken. Vlogs zijn interactief en er bestaat altijd een kans dat je hiermee viraal gaat. Maar het kost wel veel tijd om videocontent te maken, en veel geld wanneer je dit laat doen. Bovendien is het lastig om je stem te vinden en kun je moeilijk conversies bijhouden.

Het gevaar van vlogs is dat maar weinig mensen interesse hebben in video’s die iets promoten. Wanneer je vlogs inzet ter promotie, dan is dit een slechte keuze.

B2B: bloggen of vloggen?

Bedrijven die zich richten op de zakelijke markt (B2B) hebben over het algemeen meer aan bloggen. De meeste ondernemers lezen liever een blog dan dat ze een video bekijken die een dienst of product promoot.

Gaat het echter om productreviews, dan kijken zowel ondernemers als consumenten wél liever naar een video dan dat ze een blog lezen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven