Blogs laten schrijven op commissiebasis

Bijgewerkt: 6 juli 2023

Bloggen is om verschillende redenen voor bedrijven heel belangrijk. Het helpt bij het vergroten van de online zichtbaarheid. Daarnaast bouw je autoriteit en klantrelaties op. SEO-blogs zijn de beste keuze, ze zijn geoptimaliseerd voor de zoekopdrachten van gebruikers. Hiermee verbeter je jouw rangschikking in zoekmachines.

Helaas heeft niet iedereen het budget om een blogger in te schakelen. Veel ondernemers met een klein budget bloggen zelf of nodigen gastbloggers uit. Maar wat wanneer op dit niet tot de mogelijkheden behoort? Ik ben de eerste aanbieder van blogs op commissiebasis.

Verschillende commissiemodellen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Geen geld voor het laten schrijven van goede SEO-blogs? Als online marketeer, met ruim 25 jaar ervaring, strijd ik sinds enige jaren voor betaalbare marketingdiensten. Daar hoort ook het aanbieden van goedkopere SEO-teksten bij. En in sommige gevallen zelfs gratis teksten of blogs.

Hiervoor werk ik op basis van commissie. Ik bied drie verschillende commissiemodellen aan.

1. Commissie op basis van verkoop

Veel van mijn blogs scoren hoog in Google. Daarom is er veel vraag naar deze SEO-blogs. Wanneer je hier geen geld voor hebt, laat je SEO-blogs schrijven op basis van verkoop (commissie). Wat houdt dit precies in?

Stel dat ik een blogpost schrijf over een product dat je verkoopt. Bijvoorbeeld een dekbedovertrek met een verkoopprijs van € 25 (inclusief btw). Ik creëer een waardevolle blogpost die bezoekers en potentiële klanten aantrekt. Hierdoor ontvang je potentiële klanten in je webshop.

Wanneer iemand via die blogpost een aankoop doet, betekent dit dat er een verkoop wordt gerealiseerd. In ruil voor mijn blogpost, ontvang ik een percentage van de verkoopprijs als commissie. We spreken van tevoren een percentage af. Vaak ligt dit op 10% van de verkoopprijs, dat zou in dit geval € 2,50 zijn.

Het voordeel van deze betaalmethode is dat je geen budget hoeft te besteden aan SEO-blogs. Je ontvangt de blogs gratis, of ze nu wel of niet iets opleveren. Pas wanneer mijn blog een verkoop realiseert, betaal je een percentage van de verkoopprijs aan mij.

Zitten hier ook nadelen aan? Ja, wanneer mijn blogs veel nieuwe klanten voor jou aantrekt en een hoge omzet realiseert, kun je op de eindstreep duurder uit zijn dan wanneer je de blog direct zou betalen. Als voorbeeld:

  • SEO-blogpost laten schrijven: € 75 eenmalige kosten
  • Gratis SEO-blogs: 20 verkopen per maand x € 2,50 commissie = € 50 per maand

En als derde voorbeeld:

  • Gratis SEO-blogs: 0 verkopen per maand = geen kosten

De commissieovereenkomst

Door voor deze betaalmethode te kiezen, motiveer je mij om nóg kwalitatievere en converterende content te creëren, dan ik altijd al doe. Dit komt omdat mijn vergoeding afhankelijk is van de verkoopresultaten die ik voor jou genereer.

In de schriftelijke commissieovereenkomst staat het percentage van de commissie, de duur van de regeling en de betalingsvoorwaarden. Maar ook nog een aantal andere afspraken.

Tracking links

Om te achterhalen of en hoe vaak de blogs verkopen genereren, is het belangrijk om met tracking links te werken. Daarom moet in elke blog een speciale tracking link naar de verkooppagina of het product staan. Dit geeft zowel jou als mij inzicht in de effectiviteit van de blog, en op basis hiervan is het makkelijk om de hoogte van de commissie te berekenen. Op een eerlijke manier.

De ICT-er van mijn bedrijf neemt hiervoor contact met jou op, en legt uit hoe je deze tracking links implementeert.

2. Partnership

Voor dit model kiezen steeds meer ondernemers. Partnership houdt in dat mijn bedrijf een deel van de inkomsten van jouw bedrijf krijgt, in ruil voor mijn bijdrages aan de blogcontent. Zonder dat ik een aandeel krijg in jouw bedrijf. Feitelijk sta je maandelijks een percentage van je omzet af. Dit model lijkt veel op voorgaand commissiemodel, alleen draait het dan niet om verkoopcijfers.

Bij het aangaan van een partnership is het belangrijk om goede en realistische afspraken te maken. We stellen een duidelijke formule op en leggen afspraken schriftelijk vast. Dit betreft afspraken over:

  • Het percentage dat mijn bedrijf van jouw eigendom ontvangt, op basis van de waarde van mijn bijdrage.
  • Verdeling van de inkomsten, op basis van een percentage van de omzet.
  • Prestatie-indicatoren: het aantal blogposts dat je per maand ontvangt, en van welke lengte.
  • Duur van het partnerschap: voor een bepaalde periode of voor onbepaalde tijd. Meestal wordt voor een bepaalde periode gekozen, met eventueel de optie tot verlenging.
  • Financiële rapportage: regelmatig inzicht om op de hoogte te blijven van de gegenereerde inkomsten, en de verdeling hiervan.
  • Ontbindende voorwaarden.

Een partnership heeft zowel voordelen als nadelen. De voordelen zijn dat er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen jou en mij ontstaat. We hebben gezamenlijke doelen om een zo hoog mogelijke omzet voor jouw bedrijf te realiseren. Ik heb de stimulans om hoogwaardige blogs aan te leveren, dat bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf.

Het nadeel is dat jij als eigenaar een deel van de winst opgeeft. Dit heeft invloed op je rendement. Soms ontstaan er meningsverschillen, die zo snel mogelijk moeten worden opgelost.

3. Referenties en aanbevelingen

Het laatste model is voor veel ondernemers interessant, want het brengt helemaal geen kosten met zich mee. Ook niet wanneer de blogs flink wat omzet genereren.

Bij dit model geef je positieve referenties en aanbevelingen, in ruil voor de blogs die ik voor jouw bedrijf schrijf. De referenties gebruik ik voor het aantrekken van nieuwe klanten. Hoewel dit model verleidelijk is om voor te kiezen, moet ik erbij vermelden dat het hier niet om een oneindige samenwerking gaat. Ik schrijf maximaal twee SEO-blogs, in ruil voor referenties en aanbevelingen.

  • Referenties: je schrijft een review over mijn bedrijf of dienst. Dit kan om een review per e-mail gaan, waarbij ik hem op mijn website of social media publiceer, of een review op een door mij aangewezen platform.
  • Aanbevelingen: je doet een aanbeveling op je eigen website of social media kanalen, met een linkje naar mijn website.

Vraag een samenwerking aan

Wil je gratis SEO-blogs ontvangen en alleen op basis van prestaties of omzet een vergoeding betalen? Het is belangrijk om voor het juiste model te kiezen. Neem contact op en we maken eerst een telefonische afspraak. Indien we dezelfde ideeën hebben, maken we een nieuwe afspraak voor een video-vergadering.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven