Een LinkedIn samenvatting schrijven

De meeste LinkedInprofielen zijn saai. Ze spreken niet tot de verbeelding en wanneer je ernaar kijkt dan twijfel je of je met zo iemand zaken moet doen. Het kan heel lastig zijn om een goed profiel op te stellen. Het moet uitnodigend zijn, creatief en misschien een beetje humoristisch.

Je wil niet dezelfde fout als anderen maken. Dus geen opsomming van bedrijven waar je gewerkt hebt en welke opleidingen je volgde. Wil je echt opvallen? Maak dan een LinkedIn samenvatting.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is een LinkedIn samenvatting?

Onder het gedeelte ‘info’ binnen je LinkedIn profiel vind je de samenvatting. Toegeven, bij de meeste profielen is de samenvatting leeg. Of te standaard, waardoor het net zo slaapverwekkend is als het hoofdprofiel.

Een LinkedIn samenvatting is bedoeld om jezelf voor te stellen en te beschrijven. Hierdoor krijgen potentiële werkgevers of werknemers, zakenpartners of klanten een goede eerste indruk.

Feitelijk vat je de meest belangrijke informatie samen, maar dan wel als een goed verhaal. Dus niet zoals een CV eruit zou zien. Een samenvatting is toch wat langer en veel duidelijker. Bovendien spreekt het tot de verbeelding, waardoor anderen graag met je samen willen werken.

Wel of niet doen

Moet je nu wel of geen LinkedIn samenvatting schrijven? In sommige gevallen biedt dit geen meerwaarde. Ontdek in welke situatie jij zit:

  • Je bent niet op zoek naar werk
  • Je hebt als ondernemer meer dan voldoende opdrachten
  • Je wil anoniem blijven

Conclusie: je schrijft geen LinkedIn samenvatting. Dit biedt geen meerwaarde en kan er alleen maar voor zorgen dat je nog meer hooi op je vork neemt. Niet doen dus. Misschien zit je in een van deze situaties:

  • Je bent op zoek naar een nieuwe baan
  • Je kunt als ondernemer extra opdrachten aannemen
  • Je wil graag je naamsbekendheid vergroten

In deze gevallen is het slim om voor een LinkedIn samenvatting te gaan. Dus vestig je graag de aandacht op jou als persoon of als bedrijf? Laten we aan een samenvatting gaan werken.

Het platform waar bedrijven en werknemers samenkomen

LinkedIn is niet zomaar een social medianetwerk. Het is niet iets waar je contact onderhoudt met je buren, vrienden die je van de kroeg kent of je familie. Wanneer dit wel je bedoeling is dan zit je bij LinkedIn helemaal verkeerd. Ik verwijs je graag door naar Instagram, Facebook, TikTok of misschien wel Twitter.

Wat is LinkedIn dan wel? Het is een platform waar bedrijven met elkaar in contact komen, maar ook werkgevers en werknemers. Via je profiel kunnen anderen een goed beeld van je vormen. Aan de hand hiervan bepalen ze of je een geschikte zakenpartner, klant, werkgever of medewerker bent.

Zorg dat bezoekers niet in jou teleurgesteld raken. Dit gebeurt wanneer je niks aan de samenvatting doet. Of wanneer er alleen een saaie opsomming van je historie staat (zoals werkgevers en opleidingen).

Let op: het heeft geen invloed op je SEO-score

Soms wordt gedacht dat LinkedIn van invloed is op de SEO-score van je (zakelijke) website. Maar dit klopt niet, social media speelt tegenwoordig niet meer zo’n grote rol binnen zoekmachineoptimalisatie.

Het is ook niet zo dat een LinkedIn samenvatting ervoor zorgt dat je profiel op het platform zelf beter wordt gevonden. Wanneer iemand een zoekopdracht op het platform invoert dan zijn resultaten afhankelijk van de gebruikte zoektermen. Maar ook in welke lijn het zoekresultaat staat. Zo zal iemand uit je directe netwerk eerder in de zoekresultaten naar voren komen dan iemand uit de derde lijn.

Een LinkedIn samenvatting schrijven doe je zo

Genoeg gepraat over LinkedIn en wat een samenvatting precies is. Laten we nu een LinkedInsamenvatting schrijven. Hieronder mijn stappenplan.

Dit is wie je bent

Natuurlijk is via je profiel duidelijk wie je bent, maar dit kun je in de samenvatting nog even verduidelijken. Bijvoorbeeld dat je ondernemer, freelancer of zzp’er bent. Of directeur van een groot bedrijf, leraar, brandweerman, lifecoach of werkzoekende. Het is wel handig dat de bezoeker ziet wie je bent en/of wat je doet.

Wat je drijfveren zijn

Iedereen heeft drijfveren, maar misschien heb hier nog niet goed over nagedacht. Je drijfveren vertellen iets over je voorkeuren, motivatie en waarden. Oftewel wat je ertoe aanzet om iets te doen of bepaalde keuzes te maken.

Wil je als werkzoekende een LinkedIn samenvatting schrijven? Dan zou je kunnen aangeven dat je werk zoekt binnen de ICT, het onderwijs of de zorg (om maar wat voorbeelden te noemen). Geef ook en waarom dit werk je leuk lijkt, welke kennis je hebt en hoe je binnen deze branche de toekomst voor je ziet.

Een ondernemer of bedrijf heeft ook drijfveren. Natuurlijk is geld verdienen een van de grootste drijfveren, maar niet zo praktisch om in de samenvatting te vermelden. Je zou kunnen denken aan het helpen van andere ondernemers of consumenten. Informatie vergaren, het milieu steunen of een betere zorg realiseren.

Over je vaardigheden en kwaliteiten

Het derde dat je in de LinkedInsamenvatting schrijft is iets over je vaardigheden en kwaliteiten. Waar ben je goed in, wat zijn je sterke punten en hoe kun je dit optimaal benutten? De ander wil vooral weten hoe je zijn of haar probleem oplost of hem of haar van dienst kunt zijn.

Het is wel zo eerlijk om ook iets over je zwakke punten te vertellen. Velen durven dit niet maar wanneer je dit wel doet toon je menselijkheid. Je stelt je kwetsbaar op en dat is wat velen erg prettig vinden. Hierdoor vertrouwen ze je veel eerder.

Wat je in het verleden aan resultaten hebt behaald

Of je nu ondernemer, werkgever of werkzoekende bent, je hebt in het verleden vast een of meerdere geweldige resultaten behaald. Dan heb ik het niet over het behalen van je zwemdiploma want dit is niet echt belangrijk wanneer je naar een ICT-functie wil solliciteren. Het zwemdiploma kan wel belangrijk zijn wanneer je badmeester wil worden.

Denk goed na over resultaten die je hebt behaald en hoe belangrijk ze voor je profiel zijn. Daarom is het wel zo handig om eerst na te denken over je LinkedInprofiel en waarom je LinkedIn gaat gebruiken. Om dan pas bijpassende resultaten in je samenvatting te zetten.

Wees eerlijk maar overdrijf niet. Het is fijn wanneer je voor je vorige werkgever een omzet van een ton hebt weten te realiseren. Maar je hoeft niet te vermelden dat je je vorige werkgever ‘schathemeltjerijk’ hebt gemaakt.

Dit zijn jouw ambities

Als laatste schrijf je in de LinkedInsamenvatting wat je ambities zijn. Dit is het streven om carrière te maken of hogerop te komen. Je wil bijvoorbeeld een betere functie, meer verdienen of klanten veel beter helpen. Houd er rekening mee dat er een verschil is tussen ambities hebben of ambitieus zijn. Een ambitieus persoon heeft de gedrevenheid om de ambities achterna te jagen. Iemand die ambities heeft hoeft niet direct hiermee aan de slag te gaan.

Feitelijk moet je dus aantonen dat je niet alleen ambities hebt maar ook ambitieus bent. Tja, dat kan lastig zijn om dit goed naar voren te brengen. Vermeld in ieder geval je carrièreplannen en zorg dat deze realistisch zijn. Vertel ook wat je in een functie of in je rol als ondernemer wil bereiken. Denk ook na over de volgende stap in je carrière.

Ambities hoeft niet alleen over functies te gaan. Je kunt ook ambities voor je bedrijf hebben. Bijvoorbeeld een betere wereld creëren, aan innovaties werken of allochtonen helpen.

Beschrijf vooral wat je wil bereiken in je carrière of je business. Zo laat je een goede indruk achter.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van een LinkedIn samenvatting? Laat je inspireren door een van mijn ideeën. Neem contact op, misschien kan ik je ergens meehelpen. Of de complete samenvatting voor jou schrijven.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?