Een verkooppagina maken (op je website)

Bijgewerkt: 12 november 2022

Een verkooppagina moet de bezoeker overhalen om aan te kopen. Maar dit kan ook het aanvragen van een offerte of het inschrijven op je nieuwsbrief zijn. Meestal betreft het een landingspagina waar bezoekers via een advertentie of social media terechtkomen. Je kunt een salespagina ook in zoekmachines laten scoren, waardoor je organische bezoekers binnenkrijgt.

Een verkooppagina maken is misschien wel de eerste stap naar een hogere omzet. In de basis kan iedereen een salespagina maken, totdat het op inhoud aankomt.

Voordat je van alles aan de pagina toevoegt of misschien wel verwijdert, en hem hiermee verknalt, is het goed om eerst mijn tips door te lezen.

Dezelfde lay-out als de rest van je website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik zie heel veel verkoop pagina’s die totaal anders zijn ingericht dan de rest van de site. Dit kan bij de bezoeker voor verwarring zorgen, al helemaal wanneer hij naar andere pagina’s op de site doorklikt. Een verkooppagina maak je allereerst door het ontwerp aan te laten sluiten op het algemene design.

Natuurlijk mag je de pagina met wat andere elementen inrichten, want je hebt tenslotte iets te verkopen. Een verkooppagina zal er dan ook anders uitzien dan de homepage of een blog. Maar het logo, de stijl en het gebruik van kleuren moet wel met de rest van de website overeenkomen. Onthoud dit goed!

Zo weinig mogelijk uitgangen

Omdat een verkooppagina vaak een landingspagina is (bezoekers komen bijvoorbeeld via een advertentie hierop uit), moet je ervoor zorgen dat de bezoeker geen kant op kan. Geef hem niet de kans om naar je homepage, het bloggedeelte of de over-ons pagina te gaan. Het enige waar je de bezoeker naartoe leidt is een call-to-action (CTA).

Het is natuurlijk heel flauw om je bezoeker op deze manier vast te houden, maar het is ook de enige manier om hem ergens toe te dwingen. Overigens zijn sommige bezoekers slim genoeg om uiteindelijk toch op je homepage uit te komen. Bijvoorbeeld door de URL aan te passen. En dat is dus waarom de eerste tip zo belangrijk is: het design moet gelijk zijn.

Je hoeft jezelf niet te verkopen

Veel ondernemers denken dat hun persoonlijkheid centraal staat en dat ze zichzelf moeten verkopen. Natuurlijk zijn er altijd klanten die eerst naar de ondernemer kijken en dan pas naar het aanbod. Maar dat soort klanten ga je heel weinig tegenkomen. De meesten willen dat je hun probleem oplost, of dit nu linksom of rechtsom is.

De verkooppagina gebruik je dan ook om te laten zien dat je het probleem oplost. Dat doe je door te laten zien wat de resultaten zijn. Bijvoorbeeld een smartphone die de meest gebruikte apps in een snelmenu plaatst. Of de SEO tekstschrijver die voor hoge posities in Google zorgt (mocht je hierin interesse hebben, neem dan snel contact op).

Teksten, afbeeldingen en video’s op de pagina zelf, niet als insluiting

YouTube, Vimeo, Instagram, Facebook of Twitter bieden de mogelijkheid om content op je website in te sluiten. Hartstikke fijn om op deze manier waardevolle content te delen. Dit moet je echter nooit op een verkooppagina doen. Dit komt omdat de bezoeker de mogelijkheid heeft door te klikken naar de oorspronkelijke bron.

Zo, die bezoeker ben je kwijt. Kleine kans dat die naar je pagina terugkomt. Wil je dit voorkomen, plaats dan zelf content en sluit dit niet via een ander platform in.

Het is een droom van een product of een dienst

Wanneer je de verkooppagina maakt moet je goed over de inhoud hiervan nadenken. Je moet de bezoeker verleiden om actie te ondernemen. Dit doe je alleen door te laten zien hoe geweldig het product of de dienst is. Feitelijk is het de (natte) droom van de bezoeker, waardoor deze aan niks anders meer kan denken.

Wanneer je zo’n tekst opstelt moet je niet overdrijven, maar wel de waarheid spreken. Gebruik duidelijke taal, laat zien hoe het product of de dienst een probleem oplost en begrijp waar je doelgroep echt behoefte aan heeft. Verkopen is niks anders dan kennis van psychologie en dit op de juiste manier toepassen.

Je smeert de klant niks aan maar helpt hem

Misschien heb je een hekel aan verkopers. Ze staan ongevraagd achter je in de winkel, tikken je op je schouder en vragen ‘kan ik je helpen?’ Ook nog met zo’n irritant stemmetje, en als je zegt dat je alleen maar even rondkijkt dan kijken ze je ook nog boos aan.

Dan heb je nog de verkopers die ongevraagd bij je aanbellen. Ze proberen je iets aan te smeren en wanneer je de deur dicht wil doen duwen ze nog net niet hun voet ertussen.

Logisch dat we door de jaren heen een hekel hebben gekregen aan verkopers. Als ondernemer wil je niet zo overkomen. Maar weet je, een goede ondernemer smeert zijn klant niks aan maar is juist heel behulpzaam. Jouw product of dienst gaat de klant helpen. Misschien in zijn of haar persoonlijk leven of tijdens werk. Denk hier maar eens over na.

Heb je er al over nagedacht? Goed, dan schrijf je een tekst en richt je de verkooppagina in alsof je anderen helpt. Niet alsof je die opdringerige verkoper bent. Dat voelt goed, toch?

Weet wat je wil bereiken

Je hebt er niks aan om je bezoeker te verleiden zich voor de nieuwsbrief in te schrijven, terwijl je eigenlijk een hekel hebt aan nieuwsbrieven maken. Misschien ga je juist voor een zo hoog mogelijke omzet, wil je naamsbekendheid opbouwen of meer volgers op social media. Bedenk van tevoren wat je doelstelling is. Bouw de verkooppagina rondom je doelstelling.

Duw de bezoeker in de juiste richting

Als het goed is heb je een verkooppagina gemaakt met zo min mogelijk afleidingen. Je gebruikt verleidende woorden en laat zien dat je het probleem oplost of resultaat bereikt. Nu moet je de bezoeker duidelijk maken wat de bedoeling is.

Duw hem langzaam in de juiste richting. Of nou ja langzaam, het liefst zo snel mogelijk. Zorg dat er een duidelijke actieknop (button) of een formulier op de pagina staat. Dan weet de bezoeker ook wat de bedoeling is.

Heb je moeite met het maken van een verkooppagina? We helpen je hier graag bij. Laat je eerst verleiden door de tarieven, ik weet zeker dat je hier helemaal blij van wordt. Hierna kijken we wat je nodig hebt en nog belangrijker, hoe we je doelstelling zo snel mogelijk kunnen bereiken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven