De Yoast rode bolletjes zijn helemaal niet slecht

Geweldig, je hebt een nieuwe website gebouwd. Je installeert de Yoast plugin want die is goed voor je SEO. De plugin help je bij het creëren van een sitemap, het schrijven van meta descriptions of het verbeteren van content.

Een van die onderdelen van Yoast is het tonen van groene, oranje of rode bolletjes bij teksten. Het is heel frustrerend dat een aantal van je teksten een rood bolletje krijgen. Je wil dat weg hebben maar wat je ook probeert, het lukt niet.

Soms ga je van een rood naar een groen bolletje. Je kan het wel van de daken schreeuwen, zo blij ben je. Maar uiteindelijk blijkt die tekst helemaal niet in Google te scoren. Heb je dan toch iets fout gedaan?

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Dit betekent de rode (en groene) bolletjes

De Yoast SEO plugin helpt je op verschillende SEO-gebieden. Veel van deze onderdelen zijn goed, en het bespaart je een hoop tijd. Maar er zijn ook onderdelen die je beter niet kunt gebruiken. Bijvoorbeeld de gekleurde bolletjes, die nog het meeste weg hebben van een stoplicht. Rood is een ernstige waarschuwing, oranje is twijfelachtig en groen is goed.

Wat doet YOAST precies en waarom zie je die bolletjes? De plugin doet niks anders dan tellen hoeveel keer het focuskernwoord in de tekst voorkomt. Het bekijkt of het focuskernwoord in de titel en subkopjes staat, inhoudelijk in de tekst en in de metaomschrijving. Komt dit voldoende terug, dan krijg je een dikke 10 oftewel een groen bolletje. Zit er nog verbetering in dan is het bolletje oranje. Heb je te weinig gebruik gemaakt van het focus kernwoord, dan betekent het rode bolletje een vette onvoldoende.

Het gevaar van de Yoast rode bolletjes

Het is heel verleidelijk om net zo lang door te gaan totdat het bolletje op groen staat. Want groen is goed, positief en het geeft je een prettig gevoel. Het is zoiets als doorrijden wanneer je 10 minuten voor het stoplicht heb staan wachten. Groen brengt een golf van opluchting met zich mee.

Laat je niet overhalen om het bolletje van rood naar groen te krijgen. Is het Yoast bolletje hartstikke rood? Maak je hier niet druk om. Het bolletje zegt namelijk niks over de kwaliteit van de tekst, of je wel de juiste zoekterm hebt gebruikt en hoe het met synoniemen van die zoekterm zit.

De bolletjes zeggen niks over SEO optimalisatie

Zo ergens begin jaren ’00 moet de Yoast bolletjes-structuur goed gewerkt hebben. Zoekmachines werkten toen nog niet zo geavanceerd als nu. Er werd veel naar zoektermen gekeken en hoe vaak die in een tekst voorkwamen. In die periode was het vrij gebruikelijk om een zoektermendichtheid van 5% aan te houden.

Zo rond het jaar 2015 veranderde dit naar een zoektermendichtheid van 2% tot 3%. Maar tegenwoordig ligt dit nog veel lager, vaak onder de 1%. Die Yoast-bolletjes zijn dus best misleidend en niet meer actueel.

Waarom is een lage zoektermendichtheid de trend?

Google heeft zichzelf door de jaren heen flink verbeterd. Hierdoor scant het teksten alsof het een mens is. Natuurlijk nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar het komt aardig in de buurt. Vanaf 2030 kunnen we nog veel meer spectaculairs verwachten. Rond die periode kan Google als een normaal mens acteren. Het begrijpt inhoudelijk de tekst en ziet ook wat belangrijke en minder belangrijke onderdelen van een pagina zijn.

Het is nog even wachten tot het zover is, en tegen die tijd zal SEO er heel anders uitzien. Ondertussen houdt Google al rekening met trucjes om de zoekmachine te beïnvloeden. Een van die trucjes is het overmatig gebruik van zoektermen.

Dat is precies de reden waarom een hoge zoektermendichtheid slecht is. En waarom Google ervan houdt wanneer deze dichtheid rond de 1 procent of lager ligt. Want dan weet Google zeker dat je hem niet probeert te misleiden.

Een zoekterm op verschillende manieren gebruiken en hoe Yoast hiermee omgaat

Google vindt het prettig wanneer je een zoekterm op verschillende manieren gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld de zoekterm ‘groene bolletjes Yoast’ wil toepassen, dan moet je hier synoniemen voor vinden. Bijvoorbeeld ‘Yoast gekleurde bolletjes’ en ‘groene stippen’. Om maar wat ideeën te noemen, want eigenlijk vind ik dit een vrij slecht voorbeeld.

Maar goed, het gaat er dus om dat je synoniemen voor je zoekterm gebruikt. Google wordt er blij van maar Yoast heeft daar echt schijt aan. Het kijkt niet naar gebruikte synoniemen. Dus wanneer je knetterhard je best hebt gedaan om zoektermen zo goed en natuurlijk mogelijk te verwerken, zegt Yoast dat je een rood bolletje als straf krijgt.

Alweer een reden om niet zo hard aan die rode bollen te trekken. Vergeet dat stoplicht en ga je eigen weg. Een SEO tekst schrijven gaat voornamelijk om logica en een goed gevoel.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.