Hoe eye-tracking je kan helpen met website-optimalisatie

Bijgewerkt: 20 september 2022

Verkeer naar je website trekken is één ding en betrekkelijk makkelijk middels SEO. Maar de aandacht van de bezoeker vasthouden is een ander verhaal. Eye-trackinggevens helpen je bij het optimaliseren van je website.

Hoelang duurt het voordat de bezoeker de gezochte informatie vindt? Hoeveel tijd besteedt hij op de pagina, kijkt hij naar plaatjes of leest hij stukken tekst? En scant de bezoeker alleen de koppen of leest hij daadwerkelijk alles?

Eye-tracking is een methode die de oogbewegingen van mensen volgt. Het is een goed onderzoek om te achterhalen hoe bezoekers met je website omgaan.

Wat is eyetracking precies?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eyetracking is een onderzoeksmethode waarbij de positie van de oogpupil wordt gevolgd. Dit is bedoeld om het gedrag van mensen te analyseren. De uitslag van het onderzoek helpt bij het manipuleren van commerciële tools.

In de 19e eeuw keken onderzoekers hoe mensen een krant lazen. Zo konden adverteerders bepalen wat de beste locatie was om hun advertentie te plaatsen. Later werd dit onderzoek uitgevoerd met de manier waarop mensen naar een tv-scherm kijken.

Tegenwoordig zijn er vergaande technieken om een eye-tracking experiment uit te voeren. Een kastje wordt voor het beeldscherm geplaatst. De computer volt de oogbewegingen zeer nauwkeurig. Er vindt een registratie plaats van de tijdsduur waarnaar iemand kijkt, op welke plek en wanneer.

Dit is hoe mensen een webpagina bekijken

De manier waarop we naar een website kijken is anders dan naar een krant of televisie. Mensen lezen een webpagina heel vluchtig en oppervlakkig. Er zijn maar weinig mensen die een gehele tekst lezen. Meestal wordt er van het ene naar het andere ankerpunt gegaan. Belangrijke ankerpunten zijn de titel, kopjes en nieuwe alinea’s.

Uit eerder uitgevoerde eye-tracking onderzoeken is gebleken dat mensen voornamelijk in een F-vorm lezen. De paginatitel wordt in ruim 99% van de gevallen gelezen. Ook de eerste paar regels trekken de aandacht. Vervolgens gaat de aandacht iets naar onder toe, maar wordt minder naarmate de pagina langer wordt.

Het is opvallend dat de aandacht voornamelijk aan de linkerkant van de webpagina ligt. Uitgezonderd een stukje tekst of afbeelding in de rechterbovenhoek, daar wordt ook wel naar gekeken.

Gebruikers zijn op zoek naar trefwoorden

Iemand komt niet zomaar op een webpagina uit. Hij is op zoek naar bepaalde informatie. Die informatie probeert hij te vinden door het zoeken naar trefwoorden. Dit is vanuit het eye-tracking onderzoek naar voren gekomen.

Eenvoudige tekst trekt meer je aandacht

Je zou denken dat je met een doelgroep als hooggeleerden, ondernemers of Rijkswaterstaat (ja, ik moet toch ergens mee pronken) voor moeilijke teksten moet kiezen. Maar het tegenovergestelde is waar, dat is uit niet één maar tientallen onderzoeken gebleken.

Eenvoudige teksten trekken de aandacht van hooggeletterden en van laaggeletterden. Dit komt omdat we met betrekking tot het lezen van webpagina’s liever lui dan moe zijn. Begrijpelijke taal blijft langer hangen. Bovendien voorzie je elke doelgroep van hetzelfde taalniveau. Je maakt hierbij geen onderscheid en iedereen voelt zich gelijk.

Begrijpelijke taal is niet alleen beter belangrijk voor webpagina’s maar ook wanneer tekst op papier staat. Denk hierbij aan een krant, tijdschrift of folder.

Eye-tracking inzetten voor website optimalisatie

Genoeg gepraat over al die onderzoeken, laten we eye-tracking inzetten voor het optimaliseren van je website. Je krijgt van mij maar liefst drie gratis tips.

Tip 1: een duidelijke paginatitel

Het belangrijkste onderdeel van een stuk tekst is de titel of paginatitel. Deze moet kort samenvatten waar de tekst over gaat. Bedenk dat ruim 99% van de bezoekers de paginatitel leest. Zet het belangrijkste vooraan.

Is het slecht om een lange titel te bedenken? Nee, zolang je de kern maar vooraan zet, gevolgd door de nodige aanvulling. Omdat bezoekers op zoek zijn naar belangrijke kernwoorden, is het helemaal niet verkeerd om deze kernwoorden in de paginatitel te verwerken.

Tip 2: alle informatie op één pagina

Je komt weleens websites tegen waarbij je continu door moet klikken naar de volgende pagina. Doe je dat niet dan krijg je de vervolginformatie niet te zien. Dit is heel hinderlijk want mensen willen niet doorklikken. Ze zien het liefst alle informatie bij elkaar staan.

Schrijf per webpagina over één onderwerp. Bijvoorbeeld over de opvoeding van een pup. Vermijd meerdere onderwerpen zoals:

  • Opvoeding pup
  • Ideaal lichaamsgewicht van een pup
  • Ernstige ziekten bij de jonge hond

Deze onderwerpen kun je beter over verschillende webpagina’s verdelen. Maar het is aan de andere kant ook belangrijk dat alle informatie omtrent het onderwerp op een en dezelfde pagina staat. Dus:

  • Waarom een goede opvoeding belangrijk is
  • Trucjes om de pup te leren zitten
  • Hoe je de jonge hond naar je toe laat komen
  • Overmatig blaffen afleren

Je ziet dat alle informatie omtrent een en hetzelfde onderwerp op één pagina staat, de bezoeker hoeft dus niet door te klikken naar een andere webpagina.

Tip 3: behandel Google alsof het een persoon is

Je moet niet voor zoekmachines schrijven, maar ook niet alleen voor mensen. Zoekmachines moeten begrijpen waar een tekst over gaat. Dit doe je door belangrijke zoektermen in de tekst op te nemen. Je moet echter begrijpen dat Google als een persoon acteert. Hij is tegenwoordig in staat om teksten op een bijna menselijke manier te lezen.

Dit betekent dat je voor eenvoudige teksten kiest. Maar ook om een tekst niet vol te stoppen met trefwoorden. Feitelijk zou je goed voor je bezoekers moeten schrijven, dan schrijf je ook goed voor zoekmachines.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven