Word een autoriteit in Google

Bijgewerkt: 12 november 2022

Is je website belangrijk en betrouwbaar genoeg? Misschien denk je van wel maar kijkt Google hier anders tegenaan. Het is belangrijk dat je autoriteit opbouwt. Door hieraan te werken ziet Google je site als zeer betrouwbaar, dit wordt beloond met een hoge ranking.

Word een autoriteit in Google en andere zoekmachines! Iedereen kan dit, je moet er alleen de nodige tijd en aandacht aan besteden. SEO is niets anders dan een hele lange adem hebben. Helaas ontbreekt het hier velen aan waardoor ze voortijdig afhaken.

Zonde want wanneer je net wat langer door zou zetten dan word je vanzelf een autoriteit. Dit betekent een hogere positie in Google, meer bezoekers en een hogere omzet. Wie wil dat nu niet?

Een hoge autoriteit leidt tot een hoge score

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er zijn verschillende meningen over de betekenis van autoriteit. Sommigen denken dat wanneer een website op bepaalde zoektermen hoog scoort, dat deze ook autoritair is. Maar dit klopt niet, want autoriteit gaat niet alleen over hoe belangrijk een site is. Het gaat óók over betrouwbaarheid.

Denk maar aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dit is een bestuursorgaan dat onder de verantwoordelijkheid van de minister van financiën valt. Deze organisatie is zeer belangrijk en ook ontzettend betrouwbaar.

Maar je hebt ook autoriteiten in Google. Het gaat dan om websites die niet alleen belangrijk maar ook betrouwbaar zijn. Daarom scoren ze hoog in de organische zoekresultaten.

Zo bepaalt Google welke website autoritair zijn

Stel dat je een gloednieuwe website lanceert. Al plaats je hier de eerste tijd elke dag een nieuw artikel op, dit wil niet zeggen dat Google je als autoritair ziet.

Autoriteit moet je opbouwen. Hier gaan maanden tot jaren overheen. Je hebt hier dus heel veel geduld en doorzettingsvermogen voor nodig. De meeste website-eigenaren hebben dit niet, waardoor ze het na enkele maanden opgeven. Dit soort websites zal nooit een succes worden!

Content is king

Je kunt op verschillende manieren autoriteit opbouwen. De belangrijkste methode is het delen van content. Ze zeggen wel eens: “content is king“ en dat klopt ook. Zonder content zou het internet niet bestaan.

Content bestaat meestal uit geschreven teksten maar kan ook afbeeldingen, video’s, audio en documenten bevatten. Veel websites kiezen voor een samenstelling van verschillende soorten content. Bedenk echter dat geschreven content het beste werkt, simpelweg omdat zoekmachines hier makkelijk mee om kunnen gaan.

Hoe vaak moet je content plaatsen om op te vallen? Ik adviseer altijd om minimaal eenmaal per week iets nieuws op je website te plaatsen. Of om in ieder geval iets bestaans aan te passen. Er zijn altijd verouderde artikelen die een opfrisbeurt kunnen gebruiken.

Kwalitatieve inhoud

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid content die je publiceert, maar ook of de inhoud wel informatief en interessant genoeg is. Ook over kwaliteit kun je heel wat discussiëren. Er was eens een ’klagende collega’ die op social media helemaal losging om een taalfout die in een van mijn teksten stond. Ik zou ‘broddelwerk’ leveren. Maar kwaliteit gaat niet alleen over wel of geen taalfouten maken.

Waar staat kwaliteit dan wel voor? Het gaat om het feit of je waardevolle informatie biedt. Of het onderwerp dat je beschrijft wel interessant genoeg is, en ook diep genoeg gaat. Je deelt content waar bezoekers helemaal blij van worden.

Hoe het met die klagende collega afliep? Hij schreef (bijna) foutloze teksten maar omdat hij de focus niet op kwalitatieve inhoud had liggen, scoorde hij nooit hoger in Google. Van succes is hij altijd blijven dromen, maar niet waargemaakt.

De moraal van het verhaal: het gaat zich er niet om HOE je schrijft (hoewel dit zeker een rol speelt), maar eerder om WAT je schrijft. Denk er goed over na bij het creëren van je nieuwe blogpost, artikel of dienstenpagina.

Bouw een natuurlijk linkprofiel op (niet voor backlinks betalen)

Een van de grootste fouten die je kunt maken is backlinks kopen. Sommigen denken dat je hiermee een autoriteit in Google wordt. Toegeven, zo ergens rond het jaar 2000 werkte dit heel goed. Websites met zoveel mogelijk backlinks (= inkomende links) scoorden hoog in de organische zoekresultaten.

Later kwam Google erachter dat webmasters op deze manier de zoekmachine aan het misleiden waren. Daarom kwam er een nieuwe algoritme update. Er werd veel strenger naar backlinks gekeken.

Sinds die tijd is het uit den boze om voor backlinks te betalen. Het mag nog wel, maar dan moet dit gemarkeerd staan als gesponsord. Ook moeten backlinks relevant zijn: een autobedrijf dat naar een tandarts linkt staat niet in relatie met elkaar.

Het beste bouw je een natuurlijk link profiel op. Dit doe je door het delen van de allerbeste blogs en artikelen. Bezoekers zijn hier zo tevreden over dat ze je content op social media of een eigen website gaan delen. Je hoeft dus niet zelf een linkprofiel op te bouwen maar laat dit door het publiek doen. Zo ziet Google het graag.

Websites met een natuurlijk linkprofiel worden als veel belangrijker en betrouwbaarder geacht. Wat overigens niet wil zeggen dat linkbuilden verkeerd is, want het kan op korte termijn voor een betere positie in Google zorgen. En ook voor meer websitebezoekers. Maar het is niet zo dat je met alleen maar linkbuilden autoriteit opbouwt.

Controleer op fouten op je website

Een website bouw je voor het publiek, niet voor Google.’s je wil dat bezoekers een goede gebruikservaring hebben, daarom pleeg je regelmatig onderhoud aan de website. Dit doe je onder andere:

  • Gebroken links weghalen
  • Afbeeldingen optimaliseren
  • Je website mobielvriendelijk maken
  • Goedwerkende scripts
  • Interne en externe links op je webpagina’s
  • Een duidelijk menu creëren
  • Een beveiligde verbinding
  • De laadsnelheid verbeteren

Heb je hier weinig verstand van, schakel dan een SEO-expert of een webdesigner in. Wat je ook nodig hebt, mijn team bestaat uit verschillende experts die je op alle gebieden kunnen helpen.

Hoe meet je de autoriteit?

Misschien wil je weten of je een autoriteit in Google bent. De autoriteit van websites wordt vaak weergegeven aan de hand van DA en PA. DA staat voor domeinautoriteit en PA voor pagina-autoriteit. De autoriteit wordt weergegeven als cijfer, waarbij 100 de beste score is. Dit meetproces is door MOZ bedacht en later overgenomen door andere tools.

Het probleem is dat het meten van DA en PA helemaal niks voorstelt en weinig zegt over de daadwerkelijke betrouwbaarheid en het belang van een website. Zo zijn er website met een DA van 7 maar wel op veel zoektermen hoog scoren. En je hebt websites met een DA van 45 die nauwelijks presteren.

Dit komt omdat tijdens de test voornamelijk gekeken wordt naar backlinks, externe en interne links. Het is dus een verouderde meetmethode die snel de prullenbak in moet.

Hoe weet je dan of je website autoritair is? Meestal zie je dit aan je rankings, hier zijn verschillende tools voor om dit te meten. Maar ook aan het aantal organische bezoekers. Vervolgens gaat het om de verhouding bezoekers en webpagina’s.

Een website met 200 webpagina’s en 500 bezoekers per dag zou je als autoritair kunnen zien. Een website met 200 webpagina’s en 7 bezoekers per dag is zeker niet autoritair.

Mijn vuistregel is: elke webpagina moet minstens 1.2 organische bezoeker per dag opleveren. Dus een website met 500 webpagina’s zou 600 bezoekers per dag (of 18.500 per maand) moeten realiseren, wil deze als autoritair worden gezien.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven