B2B marketing maakt van je bedrijf een succes

Bijgewerkt: 12 november 2022

Doe je als bedrijf zaken met andere bedrijven? Dan valt dit onder B2B, de afkorting van business-to-business. Denk hierbij aan het leveren van diensten, services of producten. Maar ook informatie aan andere bedrijven leveren of verkopen valt onder B2B.

Het probleem met B2B is dat de markt een stuk kleiner is. Je moet het doen met een beperkt aantal potentiële kopers. Bij een zakelijke transactie ga je vaak wel een duurzame relatie aan.

B2B marketing richt zich op het promoten van je product, service of dienst, zodat het onder de aandacht van andere bedrijven komt. Omdat B2B marketing anders werkt dan traditionele marketing, leg ik uit hoe dit precies werkt en wat hier de voor- en nadelen van zijn.

De focus op andere bedrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met B2B marketing leg je de focus op andere bedrijven en niet op consumenten of de individuele klant. Dit betekent dat je doelgroep niet alleen anders is, ook vraagt het om een andere benadering.

Bedrijven hebben een zeer specifieke behoefte aan een product of dienst. Een spontane aankoop zit er niet bij. Omdat bedrijven verantwoordelijk zijn voor hun uitgaven, denken ze beter na over met wie ze zaken willen doen.

De besluitvorming ligt niet altijd bij een en dezelfde persoon

Wanneer je als bedrijf zaken doet met een zzp’er dan is vaak wel duidelijk wie beslissingen omtrent de inkoop of het afnemen van diensten maakt. Dit zal de zzp’er zelf zijn. Zelfs wanneer de eenmanszaak met meerdere zzp’ers een team vormt of personeel aanneemt, zal de eindverantwoording bij de eigenaar van het bedrijf liggen.

Dit is heel anders wanneer je met grote bedrijven zaken doet. De besluitvormingsstructuur is hier niet altijd duidelijk. Ook is het vaak een komen en gaan van personeel. Het ene moment communiceer je met Astrid, de week daarop kan dit plots met Jasper zijn.

Daar komt nog bij dat grote bedrijven een besluitvormingsteam hebben. Binnen dit team kunnen er onderlinge meningen of motivaties ontstaan. Dit maakt het nog lastiger om je product, dienst of service zo goed mogelijk in de markt te zetten. Je weet immers niet wie uiteindelijk de doorslaggevende beslissing maakt.

Verbeter je merkpersonalisatie

Al enkele jaren laten B2B-bedrijven een flinke groei zien. Dit betekent dat er steeds meer bedrijven bijkomen die zich richten op andere bedrijven. Waarschijnlijk heb je dit al gemerkt, doordat de concurrentie toeneemt en het steeds moeilijker wordt om klanten te werven.

In deze periode is het dan ook belangrijk je merkpersonalisatie te verbeteren. Je merk weerspiegelt de stem van je doelgroep. Wanneer je dit goed weergeeft dan is de kans groot dat je de aandacht van de juiste bedrijven trekt.

Zorg niet alleen voor een bedrijfsnaam en een logo, maar vooral een duidelijke merkstem. Dit doe je door je te verdiepen in de manier waarop je doelgroep communiceert, maar ook waar ze naar op zoek zijn en wat ze in jou als zakenpartner waarderen.

Je merkstem geef je in elke marketingcampagne en bij elke verkoop mee. Bovendien integreer je dit op je website, social media posts en of andere kanalen waar je actief bent. Op deze manier win je het vertrouwen van bedrijven die mogelijk zaken met je willen doen (potentiële klanten).

B2B marketing: denk aan videomarketing

Om de aandacht van klanten te trekken sta je voor steeds grotere uitdagingen. Veel marketeers zijn op zoek naar innovatieve oplossingen. Daar hou ik mij ook mee bezig, want ik wil het altijd net een beetje anders doen. Met als doelstelling om goed op te vallen.

Nu TikTok zo populair is, krijgen steeds meer bedrijven het belang van videomarketing in het oog. Middels een video moedig je bedrijven aan om een product of dienst bij af te nemen. Het voordeel van video’s is dat je hiermee makkelijker op de emoties van de doelgroep inspeelt. Bovendien kun je duidelijker uitleg omtrent je product, services of dienst geven.

Contentmarketing werkt nog steeds goed

Wat zou het internet zonder content zijn? In 2023 is content nog steeds koning. Contentmarketing is door de jaren heen wel veranderd. Vroeger lag de focus op het variëren van zoveel mogelijk content. Natuurlijk is een grote hoeveelheid content nog steeds van belang, maar het draait tegenwoordig voornamelijk om kwaliteit. De inhoud moet perfect aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

Ken je doelgroep of doe hier anders onderzoek naar. Weet je al met welke bedrijven je zaken wil doen? Dit hoeven niet direct de bedrijven te zijn die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Er is dus een groot verschil tussen jouw wensen, ideeën of opvattingen en de daadwerkelijke doelgroep.

Schrijf artikelen, teksten of blogs voor je website. Doe hiervoor een kwalitatief zoektermenonderzoek. Met de juiste artikelen verbeter je de positie in de organische resultaten. Hier ben ik je graag bij van dienst, en ook nog eens tegen een vriendelijke ondernemersprijs.

Zet bloggers en influencers in

Vind je het moeilijk om je met B2B marketing bezig te houden? Laat anderen naar je bedrijf of merk verwijzen. Dit gaat perfect met de hulp van bloggers en influencers. Wanneer je voor bloggers gaat is het wel zo handig dat de betreffende blogwebsite autoriteit heeft opgebouwd. Maar het is niet de meest logische keuze om voor influencer’s met veel volgers te gaan.

Vanuit mijn persoonlijk onderzoek is gebleken dat influencers met minder dan 5000 volgers niet alleen goedkoper zijn, ook hebben ze een hoge betrokkenheid met hun publiek. Denk maar eens aan de beroemde influencer met meer dan 50.000 volgers. Hier zitten ook heel veel nepvolgers bij. Misschien bewust ingekocht, maar het komt net zo vaak voor dat spamaccounts zich aan beroemdheden verbinden.

Verdiep je in de neurowetenschap

Er zijn verschillende studies uitgevoerd in de manier waarop onze hersenen reageren op reclame. Wanneer je geïnteresseerd bent in B2B marketing dan zou je ook meer moeten weten over het gedrag van de mens, de neurowetenschap en sociale psychologie. Het is niet zomaar dat ik een studie psychologie volgde!

Succesvolle marketing is afhankelijk van de emotionele binding die je met de doelgroep aangaat. Meer dan 80% van de bedrijven geeft aan dat het de focus heeft liggen op klantervaringen. Dat is een goede zaak, want daar zou het ook om moeten draaien. Begrijp dus wat de klant voelt en denkt en waar je kansen liggen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven