Domeinautoriteit zegt niks over het aantal organische bezoekers

Bijgewerkt: 5 oktober 2022

Sommige marketing bureaus beloven je een hoge domein autoriteit. Dat klinkt geweldig, maar wat heb je hieraan? De domein autoriteit (DA) is bedacht door MOZ. Websites krijgen een cijfer variërend van 1 tot 100 toegewezen. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de autoriteit van de site.

Het cijfer geeft aan hoe goed de website in de organische zoekresultaten scoort. Ik doe al jarenlang onderzoek naar dit soort tools en wat ze daadwerkelijk over de populariteit van een website zeggen. Het antwoord dat ik vond zal je misschien verbazen.

Wat MOZ over mijn drukst bezochte website zegt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik heb verschillende affiliate websites. Eén van die sites trekt maandelijks 2 miljoen bezoekers. Dat is ontzettend veel, en dit ligt zelfs boven het maandelijks bezoekersaantal van Het Parool. Laten we eens gaan kijken wat MOZ over deze twee websites zegt.

  • Mijn website: DA van 18
  • Het Parool: DA van 80

Het is een feit dat Het Parool meer linkjes vanaf autoritaire websites ontvangt. Maar het trekt veel minder bezoekers. Conclusie: de domain authority zegt iets over het aantal verwijzende links en de kwaliteit hiervan, maar niks over de populariteit van de site.

Mijn bedrijfswebsite en die van een concurrent onder de loep genomen

Natuurlijk heb ik ook gekeken wat de domein autoriteit van mijn eigen website is (biancawalraven.nl). En die van een directe concurrentie bekeken.

  • Mijn website: DA van 22
  • Concurrent: DA van 58

Je zou dus denken dat de concurrent het beter doet, meer verkeer ontvangt en een hogere omzet heeft. Nu weet ik toevallig dat het met zijn omzet niet zo geweldig gaat. En het aantal bezoekers op z’n site is ook niet zo hoog:  9000 per maand.

Volgens Semrush ontvangt mijn site maandelijks 20.000 organische bezoekers. Dat is 2,2 keer zoveel als de concurrent. Ook nu weer kan ik concluderen dat de hogere domein autoriteit van MOZ niks zegt over het de hoeveelheid bezoekers die via Google binnenkomen. En ook niet over de omzet die je haalt, al is dat zeer relatief.

Maar een hogere score betekent toch dat je beter vindbaar bent?

Zo op het eerste oog zou je denken dat een hoge Domain Authority betekent dat je beter vindbaar bent in de organische zoekresultaten. Het gekke is dat dit achteraf helemaal niet blijkt te kloppen. De DA-score zegt voornamelijk iets over het linkprofiel van een website.

Het linkprofiel kan van invloed zijn op de ranking in de organische zoekresultaten. Voor sommige SEO-bureaus is linkbuilding dan ook de belangrijkste methode om hoger in Google te scoren. Dit is echter een verkeerde gedachte. Content was vroeger al belangrijk, maar is nu nog belangrijker geworden.

Werk dus niet alleen aan je linkprofiel maar vooral aan de content op je site. Goede content resulteert in een kwalitatief linkprofiel.

Hoe content van invloed is op je linkprofiel

Websites die goede, informatieve of kwalitatieve content delen worden beter door zoekmachines gewaardeerd. Vooral Google hecht veel waarde aan kwalitatieve content. Hoe meer een site content van hoge kwaliteit biedt, hoe beter Google het weet te vinden. Google plaatst je dan hoger in de organische zoekresultaten.

Natuurlijk gebeurt dit niet van de een op de andere dag. Het duurt gemiddeld een half jaar (soms nog langer) voordat je de eerste resultaten ziet.

Door goede content te delen zijn mensen eerder bereid om dit ook voor jou te doen. Ze delen je artikelen of blogs op social media, fora, via e-mail of andere kanalen. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op, en daar wordt Google blij van.

Je domeinautoriteit verhogen

Content is de nummer één methode om hoger in Google te scoren. Toch gaan veel website voor een hogere domein autoriteit. Waarom is het eigenlijk? Een hoge DA is interessant bij verkoop van de website. Kopers zijn bereid om meer te betalen wanneer de DA-score lekker hoog is.

Een andere reden om voor een hoge DA te gaan is omdat dit meer aanzien creëert. Wanneer je website meedoet aan linkbuilding of als gastsite (voor gastblogs) functioneert, dan leidt een hoge DA tot hogere inkomsten.

Ik laat je zien hoe je voor een hogere domeinautoriteit zorgt.

Creëer informatieve en deelbare content

Kwaliteit met betrekking tot content, daar draait het om. Zorg ook dat de inhoud van je artikelen of blogs zeer informatief zijn. Deelbare content is nog beter, de inhoud geeft antwoord op belangrijke vragen waardoor mensen dit soort content eerder op social media zullen delen. Maar ook andere websites zullen de content eerder delen.

Hoe meer websites of mensen je content delen, hoe hoger de domein autoriteit wordt. Deelbare content nodig? Hier helpen we je graag bij.

Een goede interne linkstructuur

Ook is het belangrijk dat je voor een juiste interne linkstructuur zorg. Koppel blogs of artikelen aan elkaar, dit doe je middels interne hyperlinks. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid op je site. Ook help je hier zoekmachines mee, omdat ze de relatie tussen webpagina’s beter begrijpen.

Werk aan technische SEO

Onlangs klopte een klant bij mij aan met een groot probleem. Zijn landingspagina deed er meer dan 7 seconden over om te laden. Hij vroeg mij of ik zijn pagina kon herschrijven, hij dacht dat hiermee het probleem was opgelost. Helaas is dit niet zo, wanneer een webpagina langzaam laadt dan komt dit door een technisch probleem.

Langzame websites scoren slechter in de organische zoekresultaten. Daarnaast zijn er ook andere technische problemen die ervoor zorgen dat je niet goed vindbaar bent, en ook je domein autoriteit niet zo hoog is.

Werk dus aan technische optimalisatie van je site. Ook met betrekking tot technische SEO zijn we je graag van dienst.

Verwijder slechte backlinks

Misschien heb je in het verleden aan linkbuilding gedaan, en is dit verkeerd uitgevoerd. Slechte backlinks hebben een negatieve invloed op je ranking. Ook halen ze je DA-score omlaag. Gebruik de tool van Google om slechte backlinks uit te sluiten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven