Taalfouten op websites, hoe slecht is dit voor je SEO?

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Taalfouten op websites: je komt het overal tegen. Ja ook bij grote bedrijven en zelfs bij de beste tekstschrijvers! Dit laat maar weer eens zien dat ook ik een doodnormaal mens met fouten ben. Maar goed, hoe slecht zijn taalfouten op websites voor de ranking in zoekmachines? Laat ik je dit verklappen: taalfouten of het ontbreken hiervan zijn geen rankingfactor.

Vandaag maak ik expres fouten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik heb er een beetje moeite mee maar vandaag ga ik expres fouten maken. Dat doe ik alleen in dit artikel, niet op mijn andere blogs. Wanneer je dus wat fouten in dit artikel tegenkomt hoef je echt geen e-mail te sturen: het was opzet.

Waarom ik taalfouten in deze tekst maak? Om jou te laten zien dat taalfouten niks te maken hebben met je directe SEO. Maar wel met de professionaliteit die je uitstraalt. En dat heeft weer indirect invloed op je positie.

Hier komen de taalfouten

Is het verkeert om taalfouten op websites te maken? Waneer je goed vindtbaar wilt zijn in zoekmashienes dan moet je natuurlijk ook een beetje proffesioneel overkomen. Google kijkt niet alleen naar de onderwerpen waarover je sgrijft maar ook of je bepaalde zoektermen gebruikdt. Ook je schrijfstijl is belangreik.

De bezoeker leest jou tekst. Wat gebeurd er wanneer er veel taalfouten op de website staan? Voor zoekmachines maakt het niet feel uit maar voor de bezooeker wel. Die vind jouw namelijk onprofessioneel overkomen. Het gevolg: de bezoeker verlaat voorteidig de website. Dit betekent een korte bezoektijt. dit is iets wat zoekmachines wel opmerken.

Taalfouten op websites indirect invloed op SEO

Tenenkrommend dat bovenstaande stukje vol met taalfouten. Hopelijk heb jij je erdoorheen kunnen lezen en ook begrepen wat er staat. Gelukkig beschikken onze hersenen over het vermogen om over taalfouten heen te lezen. Voor het begrijpend lezen maakt het niets uit, voor je professionele uitstraling wél.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen is de kans heel groot dat de bezoeker snel je website verlaat. Dit heeft twee gevolgen:

  1. Een hoge bounce rate (er wordt geen tweede pagina bezocht)
  2. Bezoeker keert niet meer terug

Een hoge bounce rate is niet altijd verkeerd, bijvoorbeeld wanneer mensen doorklikken via een banner of affiliate linkje. Maar wanneer bezoekers vertrekken omdat ze geen interesse hebben in jouw website dan zit het goed mis. Al helemaal wanneer ze niet meer terugkeren. De volgende keer dat ze jou in zoekmachines zien staan slaan ze je over. En dat is heel slecht voor je SEO.

Verlies van je (hoge) positie in zoekmachines

Stel je voor dat je nummer één op een bepaalde zoekterm in Google staat. Hier ben je natuurlijk ontzettend trots op. Een nummer één positie is goed voor gemiddeld 24% van het zoekverkeer.

Stel je ook gelijk even voor dat je veel taalfouten op je website hebt staan. Hierdoor vertrekken bezoekers voortijdig. De volgende keer dat ze je weer in Google tegengekomen klikken ze liever op het tweede zoekresultaat en niet meer op die eerste waar jij staat. Google krijgt hierdoor in de gaten dat mensen meer geïnteresseerd zijn in het tweede zoekresultaat. Wat doet Google dan? Jouw concurrent op de tweede positie verschuift naar de eerste positie. Jij wordt naar beneden gehaald. Met een beetje geluk zak je naar positie twee maar met wat pech veel lager.

Taalfouten op websites verlaagt de omzet

Er is nog een reden waarom taalfouten op websites ontzettend slecht zijn. Het haalt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een bedrijf omlaag. Bestaande klanten hebben hier misschien wel wat minder moeite mee, voor nieuwe klanten is dit een no-go. Dit betekent dus minder nieuwe klanten en ook minder omzet.

Alweer een goede reden om nog eens kritisch naar aanwezige taalfouten op je website te kijken.

Mag ik helemaal geen fouten maken?

Mensen maken fouten, dat is nu eenmaal een feit. Zelfs de meest bekende bedrijven laten er wel eens een foutje tussendoor glippen. Om eerlijk te bekennen overkomt mij dit ook wel eens. Zelfs een goede SEO tekstschrijver is niet perfect!

Dat je een keer een fout maakt is geen probleem. Het prettigst is wanneer websitebezoekers jou even op je fouten wijzen. Zo kun je dit direct aanpassen.

Wanneer je ergens taalfouten ziet staan

Soms kom je op een website een of meerdere taalfouten tegen. Het is dan heel verleidelijk om deze taalfouten op social media te delen. Doen of niet doen? Wanneer je particulier bent dan heb je niets te verliezen, sommige taalfouten zijn zelfs grappig en mag je gerust delen. Maar niet wanneer het bedoeld is om een ander zwart te maken. Als bedrijf ga je andere bedrijven natuurlijk niet afzeiken. Je bent collegiaal wanneer je die andere ondernemer op de taalfouten wijst. Of je houdt je mond, dan doe je ook niets verkeerds.

Zie je dus ergens een taalfout op een website, stuur dan gewoon een e-mail. Dit wordt veel beter gewaardeerd dan jouw vondst op social media te delen. Voordat je het weet heb je zelf een slechte naam omdat je anderen bekritiseert. Dat wil je toch niet?

Maar toegeven, sommige taalfouten zijn ronduit hilarisch. Dit soort fouten wordt dan ook veel op social media gedeeld, zonder het bedrijf gelijk af te zeiken.

Zo sta je bovenaan in Google

Wil je veel websitebezoekers dan is het belangrijk dat je bovenaan in Google staat. Hoe doe je dat? Natuurlijk met goed geschreven en foutloze teksten. Een enkel foutje? Niet slecht voor je ranking. Meerdere fouten zijn dat indirect wel.

Kwaliteit speelt een belangrijke rol. Hierbij let Google op een aantal punten die voor velen onbekend zijn. Gelukkig ken ik de fijne kneepjes van het vak, bovenaan in Google staan kost weinig moeite. Heb je hulp nodig bij het behalen van een hogere positie in de organische zoekresultaten? Dan sta ik graag voor jou klaar. Neem gewoon contact op, dan bespreken we hoe of wat. Enne… foutje op deze website opgemerkt? Laat het gerust weten! (Uitgezonderd de fouten in dit artikel)


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven