Woorden kopen binnen SEO, hoe werkt dat?

Betalen voor woorden, je zou denken dat je een tekstschrijver inhuurt. Maar woorden kopen binnen SEO is heel normaal. Ik heb het hier over zoektermen waarop je gevonden wil worden. Je koopt woorden om hiermee te adverteren in zoekmachines.

Feitelijk gaat het dan om SEA oftewel het optimaliseren van advertenties. SEA en SEO zijn twee verschillende technieken terwijl ze toch iets met elkaar te maken hebben. Ze gaan allebei over zoekmachines.

De vraag is of je wel woorden moet kopen, want er zijn veel andere manieren om (gratis) in Google te staan.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Juiste zoekwoorden kiezen met een onderzoekstool

Of je nu artikelen of blogs schrijft of in zoekmachines wil adverteren: je moet vooraf de juiste zoekwoorden kiezen. Dit doe je met een onderzoekstool. Bijvoorbeeld de Google Ads planner, Semrush of Ubrsuggest. Er zijn tientallen van dit soort tools beschikbaar.

Ik raad altijd aan om van minimaal twee verschillende tools gebruik te maken. Hiermee maak je het zoektermenonderzoek compleet.

Zo vind je de juiste zoektermen

In veel tools voer je eerst de URL van je website in. Vervolgens geef je wat zoektermen op. Meestal staan die zoektermen gelijk aan je bedrijf, merk, product of dienst. Vervolgens bekijkt de tool welke zoektermen populair zijn en ook het best bij je website of je aanbod past.

Laat een zoektermenonderzoek uitvoeren

Een zoektermenonderzoek is gratis, maar er zijn ook bedrijven die dit tegen betaling doen. Ja, zelfs wij doen dit tegen een kleine betaling. Daar waar anderen € 100 of misschien wel € 200 voor het zoektermenonderzoek vragen, brengen we slechts € 50 in rekening.

Het lijkt misschien vreemd om voor dit onderzoek te betalen, want je kunt het ook gratis uitvoeren. Dit klopt, maar voor veel onderzoektools moet je betalen. Daarnaast weten velen niet hoe je dit onderzoek op de juiste manier uitvoert.

Woorden kopen is eigenlijk adverteren

Zoekwoorden in je artikel op blog verwerken is altijd gratis. Je hoeft niet te betalen voor een positie in de organische zoekresultaten. Zijn er bedrijven die je laten betalen voor een vermelding in de organische zoekresultaten van Google of Bing? Niet doen! Dit is en blijft gratis.

Wel kan het dat je voor het schrijven van blogs of artikelen betaalt. Natuurlijk wil je dat je blog of artikel rondom één of meerdere zoektermen wordt geschreven. Het kan dat je apart voor het zoektermenonderzoek moet betalen. Hier niet, het zoektermenonderzoek zit altijd bij een blog inbegrepen. Je krijgt dit er dus gratis bij (de light-versie zonder rapport).

Wanneer je woorden koopt gaat het eigenlijk om adverteren in zoekmachines. Ik leg hieronder uit hoe SEA werkt.

De positie van advertenties

Boven de organische zoekresultaten worden advertenties weergegeven. Deze staan dus altijd bovenaan het scherm. Met SEA koppel je zoekwoorden aan je advertenties. Die zoekwoorden zijn belangrijk, want ze bepalen of je advertentie wel of niet wordt weergegeven.

Stel dat je besluit om te adverteren op de zoekterm ‘loodgieter’. Wanneer iemand in Google de zoekterm loodgieter invoert dan krijgt hij (mogelijk) jouw advertentie te zien. Maar wanneer hij op zoek is naar ‘kapsalon’ dan word je advertentie niet weergegeven.

Of en wanneer je advertentie wordt weergegeven is van verschillende factoren afhankelijk:

  • De zoekwoorden die aan de advertentie gekoppeld zijn
  • De zoekopdracht van de gebruiker
  • Het bod en je budget

Sommige zoekwoorden gaan gepaard met een hoog bod. Dit kan oplopen tot meer dan € 10 per klik. Bied je bijvoorbeeld € 2 per klik en een ander € 10 per klik? Het hoogste bod wint. Dit betekent dat degene met het hoogste bod bovenaan in de advertentieweergaven verschijnt. Het lagere bod zal lager worden geplaatst, soms onderaan de pagina met zoekresultaten, of misschien op de tweede pagina.

Je budget speelt ook een belangrijke rol. Heb je bijvoorbeeld een budget van € 10 per dag? Wanneer het bod is ingesteld op € 2, betekent dit dat je vijf klikken per dag kunt realiseren. Wanneer je hier overheen zit dan wordt de advertentie offline gehaald. Pas de volgende dag verschijnt deze opnieuw boven de organische zoekresultaten.

Je bod voor zoekwoorden bepalen

Het is heel lastig om een goed bod voor zoekwoorden te bepalen. Wanneer je te hoog biedt ben je ontzettend duur uit. Maar wanneer je te laag biedt dan is de kans groot dat je advertentie niet (goed) wordt weergegeven.

Hoe bepaal je het juiste bod? Wanneer je een advertentiecampagne aanmaakt zal Google het gemiddelde bod tonen. Het is aan jou om hoger of lager te bieden, of met de suggestie mee te gaan.

Ik raad altijd aan om eerst iets lager te bieden. Een te hoog bod is de meest gemaakte beginnersfout. Stel het bod dus iets lager in dan gemiddeld en bekijk wat het resultaat hiervan is. Dit kun je pas na ongeveer vijf dagen zeggen.

Product- en tekstadvertenties

Bedenk dat je keuze hebt tussen product- of tekstadvertenties. Productadvertenties zijn met name interessant voor webshops. Je kiest voor tekstadvertenties wanneer je een bedrijf bent en diensten aanbiedt, of je merk of naam wil promoten. Tekstadvertenties zijn ook geschikt om meer bezoekers naar je site te trekken, zonder dat je direct een product wil verkopen.

Bepaal dus vooraf het type advertentie. Productadvertenties verschijnen in de Google shopping resultaten, inclusief een productfoto. Niet zo handig wanneer je diensten aanbiedt.

Maak een goede landingspagina

Voordat je een advertentiecampagne aanmaakt is het aan te raden om eerst na te denken over een goede landingspagina. Dit is de webpagina waarop bezoekers via de advertentie binnenkomen. Bij voorkeur is dit niet je homepage, of je moet deze wel heel goed hebben ingericht. De meeste websites en bedrijven kiezen voor een aparte landingspagina.

Deze pagina moet direct duidelijk maken waarom de bezoeker naar je toe is gekomen. Toon je product of de dienst, leidt de bezoeker naar de juiste elementen van je website toe en zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA).


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?