Concurrentieanalyse betekenis & voorbeeld

Een concurrentieanalyse: dit heb je als startende maar ook als ervaren ondernemer echt nodig. Wat zijn je directe en indirecte concurrenten? Hoe kun je ervoor zorgen dat je de concurrentie voorblijft?  In dit blogartikel leg ik je alles uit over de concurrentieanalyse betekenis en laat ik je een voorbeeld zien.

Online en offline concurrentie

Met het groeiende internet ervaar je voornamelijk online concurrentie. Steeds meer fysieke winkels hebben er een webshop bij, klusbedrijven en kapperszaken hebben een eigen website en ook stichtingen en verenigingen doen vrolijk mee.

Daarnaast ervaar je natuurlijk ook offline concurrentie, zoals lokale ondernemers of bedrijven die nationaal/internationaal opereren.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Concurrentieanalyse betekenis

De concurrentieanalyse betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: je maakt een analyse van je concurrentie. Je brengt in kaart wat de sterke en zwakke punten van je bedrijf zijn. Hierbij kijk je wat de concurrentie beter of slechter doet.

Bij een concurrentieanalyse kijk je vooral wat er beter kan. Hoe je bedrijf zich kan onderscheiden van anderen. Vaak voer je een concurrentieanalyse bewust uit, maar het kan ook per ongeluk ontstaan. Dat laat ik je verder op in een voorbeeld zien.

Uitleg over directe concurrenten

Bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse kom je voornamelijk directe concurrenten tegen. Dit zijn ondernemers of bedrijven die eenzelfde product of dienst aanbieden. Van die directe concurrenten heb je het meest te vrezen. Wanneer dit soort concurrenten beter of goedkoper is dan heb je al snel het nakijken. Je zult dus met een goede strategie moeten komen om deze concurrenten te verslaan.

Je hebt ook indirecte concurrenten

Van indirecte concurrente heb je minder last. Ze bieden een product of dienst aan dat een alternatief voor dat van jou is. Niet hetzelfde maar hier en daar met overeenkomsten. Over het algemeen liggen indirecte concurrenten niet zo in de weg.

Concurrentieanalyse uitvoeren

Hoe voer je een concurrentieanalyse uit? Ten eerste moet je weten wie je directe concurrenten zijn. Vaak is dit niet zo moeilijk om te achterhalen. Ben je een klusbedrijf? Zoek dan naar klusbedrijven bij jou in de buurt. Een klusbedrijf aan de andere kant van het land is ook een directe concurrent maar deze zal zelden in jouw regio actief zijn.

Iemand die online zijn diensten aanbiedt heeft de concurrentie wél over het hele land zitten. Bedenk dus eerst wie je directe concurrenten zijn. Breng in kaart waar ze zitten en wat hun werkgebied is.

Vervolgens bekijk je hoeveel concurrentie je hebt. Er zijn in Nederland duizenden SEO tekstschrijvers, dit betekent dat is ik als tekstschrijver veel concurrentie heb. Maar de glasblazer zal juist weinig concurrentie ervaren. Noteer hoe groot de concurrentie is.

Ontdek wat de doelgroep van de concurrentie is. Richt een kapperszaak zich alleen op ouderen of kinderen óf nemen ze alle klanten aan? En hoe zit het met de producten of diensten die ze aanbieden? Is dit meer dan wat jij te bieden hebt of juist minder?

Nog meer data verzamelen

Met bovenstaande gegevens ben je er nog niet. Een concurrentieanalyse uitvoeren betekent ook dat je naar de tarieven of prijzen van de concurrent kijkt. Maar ook hoe ze zichzelf in de markt neerzetten. Doen ze dit middels een goede vindbaarheid in zoekmachines, adverteren, activiteit op sociale media of misschien middels folders? Ook niet onbelangrijk: wat biedt de concurrent als extra service?

Wanneer je alle data hebt verzameld zet je dit overzichtelijk op een rij. Vervolgens bekijk je wat jouw sterke en zwakke punten zijn en op welke gebieden de concurrent het beter doet. Zo weet je direct waar jouw verbeterpunten liggen.

Concurrentieanalyse voorbeeld

Op zoek naar een concurrentieanalyse voorbeeld? Maak gebruik van een tabel, dat is wel zo overzichtelijk. Kijk maar eens naar onderstaand concurrentieanalyse voorbeeld:

  • Aantal directe concurrenten: 250
  • Locatie: 40 in eigen regio actief
  • Doelgroep van de concurrentie: ondernemers (B2B) en consumenten
  • Assortiment: 20 bedrijven zeer uitgebreid, 10 bedrijven matig en 10 bedrijven klein assortiment
  • Tarieven: 50% duurder, 20% gelijk, 30% goedkoper
  • Naamsbekendheid: 10% adverteert, 70% goed vindbaar in zoekmachines

Uit bovenstaand concurrentieanalyse voorbeeld kun je heel veel informatie halen. Er zijn 250 directe concurrenten waarvan 40 in de eigen regio actief. Ben je lokale ondernemer dan moet je dus vooral met die 40 bedrijven concurreren.

Het assortiment van 20 bedrijven is zeer uitgebreid. Wil je beter worden dan de concurrent dan moet je de strijd met die 20 aangaan. Een klein gedeelte hiervan is goedkoper, je hebt dus nog te maken met ongeveer 7 sterke concurrenten. Hiervan zorgt 80% dat ze zichtbaar zijn.

Onbewuste concurrentieanalyse

Jarenlang deed ik niks met mijn website. Totdat iemand mij hierop aansprak. Ik ging kijken wat mijn concurrenten deden. Hoe goed ze zichtbaar waren in zoekmachines, wat hun tarieven waren en elke doelgroep ze aantrokken. Onbewust voerde ik een concurrentieanalyse uit. Hierdoor ontdekte ik mijn verbeterpunten en ging ermee aan de slag. Met als resultaat: meer dan 90% van de concurrenten achter me gelaten.

Misschien ben je ook ooit door iemand aangesproken of merk je dat de concurrentie in jouw vakgebied moordend is. Voordat je het weet ga je aan de slag met een concurrentieanalyse. Ken jij jouw verbeterpunten? Hoe zit het met je naamsbekendheid en hoe goed ben je zichtbaar in zoekmachines?

Een SEO tekstschrijver helpt jou met die online zichtbaarheid. Een hogere positie in zoekmachines betekent meer websitebezoekers en een hogere omzet. Zo blijf je de concurrentie voor. Neem voor die goede online vindbaarheid vrijblijvend contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.