Website laten groeien met deze geweldige tips

Wees onderscheidend, werk samen met anderen en durf te investeren. Dit zijn enkele tips om niet alleen je website maar ook je bedrijf te laten groeien.

De website laten groeien is niet vanzelfsprekend. Je kunt nog zo’n mooi design hebben, geweldige foto’s van jezelf of je bedrijf publiceren en af en toe een blog plaatsen: het zorgt er niet voor dat je hoger in Google staat. Of dat je meer bezoekers aantrekt, of een betere omzet realiseert.

Ik geef je een aantal tips waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Tip 1: zorg dat je website online staat

Het is misschien een open deur maar je website zal nooit groeien wanneer hij niet online staat. Of wanneer er geen content opstaat. Sommige ondernemers registreren een domeinnaam, passend bij hun bedrijf. Om er vervolgens nooit iets mee te doen.

En dan zijn er nog de ondernemers die vol enthousiasme aan hun website beginnen. Ze maken alvast de homepage maar die is nog niet af. Toch vinden ze het nodig om de website online te plaatsen. Dan verzwakt de aandacht: de bouw van de website ligt stil. Met een half-afgemaakt website hoef je niet te verwachten dat deze meer bezoekers trekt. En dat geldt al helemaal voor een website die niet online staat. Wat er niet is kun je ook niet vinden.

Tip 2: begin met een praktisch design

Je moet het jezelf in het begin niet te moeilijk maken. Starters kiezen voor een praktisch design voor hun website. Dit hoeft niet per se het mooiste design te zijn. Het moet vooral bezoekers aanspreken en duidelijk zijn. Maar ook qua onderhoud eenvoudig zijn, want in onderhoud gaat veel tijd zitten.

Het basisdesign is geen rankingfactor. Je gaat met een geweldige lay-out dus niet hoger in Google scoren. Maar de code die je gebruikt om de website weer te geven, kan wel van invloed zijn. Flash-sites zien er geweldig uit, maar het is moeilijk om ze te optimaliseren. Hierdoor scoren ze minder goed in zoekmachines.

Probeer vooral met HTML en CSS te werken. Dit zijn codes die zoekmachines eenvoudig begrijpen. Let ook goed op de mobielvriendelijkheid van de website. Websites die geen mobiel design hebben (autoresponsive of mobiele versie) scoren beduidend slechter in de zoekresultaten.

Tip 3: besteed veel aandacht aan de homepage

Veel websitebezoekers komen via een zijdeur binnen. Bijvoorbeeld via een blogpost die ze in Google vonden of die op social media gedeeld werd. Een gedeelte van de bezoekers zal uiteindelijk naar de homepage kijken. Hier staat op wie je bent, wat je doet en hoe je anderen helpt.

De homepage biedt belangrijke informatie voor de bezoeker. Het is tevens de etalage van de website: vat samen wat de bezoeker kan verwachten. Bovendien vindt op de homepage het verkooppraatje plaats. En het is ook de pagina om te navigeren en de juiste inhoud te vinden.

Kortom, de homepage is erg belangrijk. Zorg dat deze zo aantrekkelijk mogelijk is en ook de juiste informatie biedt. Wanneer je voldoende aandacht aan de homepage besteedt dan is het zelfs mogelijk dat deze op relevante zoektermen hoger in Google verschijnt.

Tip 4: investeer in marketing

Vooral startups hebben moeite met het investeren in marketing. Het kost in het begin veel geld en levert nog weinig op. Maar ook bestaande en soms zelfs grote bedrijven zijn huiverig voor marketing. Dit heeft te maken met de hoge CPC (kosten per klik) en te weinig kennis. Zonder gedegen kennis geef je veel geld uit zonder enig resultaat.

Zelf marketing doen kan dan wel goedkoop zijn, maar resulteert waarschijnlijk in een zeer lage ROI. De investering verdient zich niet of nauwelijks terug.

Durf te investeren in (online) marketing. Denk hierbij aan SEO en SEA, social media marketing, e-mail marketing en andere marketingstrategieën. Het is aan te raden om 10% van de bedrijfsomzet te reserveren voor marketingdoeleinden. Dit kan en mag iets meer of minder zijn.

Tip 5: leg de focus vooral op contentmarketing

Digitaal adverteren is laagdrempelig, kost weinig en brengt het bedrijf, product of de dienst direct onder de aandacht. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en een hogere omzet. Het nadeel van digitaal adverteren is dat het vaak tot hoge kosten leidt. Een deel van het publiek klikt nooit op advertenties. En een ander deel klikt er wel op, zonder geïnteresseerd zijn.

Contentmarketing zou altijd tot je marketingstrategie moeten horen. Dit is het verspreiden van relevante content onder de doelgroep. Doe je dit via de eigen website, dan werk je naar websitegroei toe. Door af en toe een blog op een gastwebsite te plaatsen groei je in naams- of merkbekendheid.

Contentmarketing gaat ook over social media en hier actief op zijn. Houd er rekening mee dat content verschillende vormen heeft waaronder teksten en blogs, afbeeldingen, graphics, video’s, podcasts, muziek etc.

Tip 6: werk met specialisten in dezelfde branche samen

Wil je de website laten groeien meer omzet realiseren? Werk dan met specialisten binnen dezelfde branche samen. Denk bijvoorbeeld aan een grote webshop die een samenwerking aangaat met een koeriersbedrijf. Of de SEO tekstschrijver die samenwerkt met een webdesigner.

Vermeld samenwerkende partners op je website, breid je diensten uit of ga een uniek samenwerkingsverband aan.

Bedrijven die hun krachten bundelen hebben meer kans om door te groeien. Dit komt omdat ze elkaar op verschillende gebieden versterken. Durf daarom een actieve samenwerking met anderen aan te gaan.

Tip 7: boor nieuwe markten aan

Bied je alleen online je diensten aan of verkoop je producten via een webshop? Kijk dan eens naar out-of-the-box mogelijkheden. Denk hierbij aan een shop-in-shop, de ideale manier om je webshop te laten groeien. Of bied je diensten aan concurrenten aan.

Het lijkt misschien vreemd om voor een concurrent te werken, maar jullie helpen elkaar hiermee. Jij hebt meer werk en de ander houdt meer tijd over.

Denk ook eens aan ondernemen buiten de landsgrenzen. Nederlandse webshops zijn in landen als China (onze kwaliteit is hoger) of Amerika (hier hebben ze geen stroopwafels) erg populair.

Naar sommige diensten is in het buitenland veel vraag, maar is het aanbod minimaal. Als Nederlandse ondernemer kun je hiervan profiteren.

Blijf de groei van de website analyseren

Als laatste wil ik nog meegeven dat je de groei van de website continu blijft meten en analyseren. Wanneer het aantal websitebezoekers toe blijft nemen dan is dit een goede zaak. Maar let op, want meer bezoekers wil niet direct zeggen dat de conversie toeneemt. Merk je dat het conversiepercentage daalt, dan trek je waarschijnlijk de verkeerde bezoekers aan.

Stel het aantal websitebezoekers en waar ze vandaan komen als KPI in. Dit is onmisbaar om je website door te laten groeien.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?