Website controleren op spelling en grammatica

Bijgewerkt: 18 augustus 2021

Je website staat online, maar scoort deze wel goed? Misschien twijfel je over aanwezige taalfouten. Je kijkt hier makkelijk zelf overheen. De website controleren op spelling en grammatica is dan zeker aan te raden. Het zorgt ervoor dat bezoekers je website beter waarderen. Dit betekent een hogere conversie óf ze komen nog een keer terug.

Waarom spelling en grammatica zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Feit: geen enkele website zal voor 100% foutloos zijn. Zo kom je zelfs op de website van de allerbeste schrijvers wel eens een taalfoutje tegen. Ook in boeken tref je hier en daar fouten aan. Ik zie zelfs op overheidswebsites wel eens taalfouten staan! Dit laat zien dat schrijven echt wel mensenwerk is. Niemand is perfect, het is nu eenmaal zo.

Toch is het belangrijk om foutloze teksten op je website te plaatsen. Of nou ja, in ieder geval voor 99% foutloos. Want die laatste foutjes haal je er met de tijd wel uit. Soms via een oplettende bezoeker, in andere gevallen valt het je zelf op.

Waarom moet je (nagenoeg) foutloze teksten plaatsen? Omdat je hiermee een stuk betrouwbaarder overkomt. Een website vol met taal- of spellingfouten jaagt bezoekers direct weer weg.

Website controleren op spelling en grammatica

Heb je de website al helemaal compleet en staan hier voldoende teksten op? Waarschijnlijk is de website dan ook zichtbaar in zoekmachines. Is dit nog niet het geval, dan kan dit twee dingen betekenen:

  • Je website staat nog maar net online (nog niet geïndexeerd)
  • Lage kwaliteit content (waardoor je laag scoort)

In sommige gevallen wordt je website helemaal niet geïndexeerd, bijvoorbeeld wanneer je teksten van anderen hebt gekopieerd. Dit levert je vroeg of laat een flinke afstraffing van Google op.

Goed, wanneer je alles online hebt staan twijfel je of dit wel zo goed is. Daarom moet je de website controleren op spelling en grammatica. Hier zijn diverse tools voor, helaas niet voor 100% waterdicht. Daarom is het een goed idee om er eens een goede tekstschrijver naar te laten kijken. Omdat dit een investering is laat ik je eerst wat interessante tools zien.

Spelling.nu

Werking: 90%. De eerste tool om de website te controleren op spelling en grammatica is spelling.nu. Dit is een online spellingtool, gratis in gebruik. Je kunt op verschillende talen checken waaronder Nederlands, Engels, Duits en nog twee talen. Voordeel van deze tool is dat hij redelijk goed werkt. Meer dan 90% van de fouten wordt herkend. Helaas dus niet alles.

Nadeel van spelling.nu is dat je teksten moet plakken. Je kunt dus niet de URL van je website doorgeven. Dit betekent dat je alle teksten afzonderlijk naar deze tool moet kopiëren. Dan pas kun je de tekst ook geheel op spelling en grammatica checken.

Spelcheck.nl

Werking: 75%. Vergelijkbaar met voorgaande. Een kwestie van je teksten erin plakken en kijken welke fouten er in staan. Naar mijn mening werkt Spelcheck wel wat slechter. Zo herkende hij de zin “je betaald veel “niet als fout, terwijl betaald met een T moet (betaalt). Een andere zin, namelijk “in sommige gevallen wordt je website” rekende hij juist fout (hij zei “word”) terwijl dit hartstikke goed is! Hierdoor is de werking toch wel een stuk lager.

Copywritely.com

Werking: 70%. Veel tekstschrijvers zijn helemaal weg van copywritely.com, maar stiekem vind ik het een slechte tool. Je voert hier je URL in (dat scheelt weer) waarna je een check krijgt op de volgende onderdelen:

  • Uniek (of er sprake is van plagiaat)
  • Grammatica
  • Zoekwoorden spam
  • Leesbaarheid

Voordeel is dat deze tool je een wat meer uitgebreidere rapportage geeft. Je kijkt niet alleen naar spelling en grammatica maar ook hoe uniek je tekst is. Bovendien wordt naar leesbaarheid gekeken en of je niet teveel gebruik maakt van zoekwoorden. Nadeel is dat je moet registreren, iets dat niet iedereen wil.

Nu mijn bevindingen van copywritely.com. Volgens de tool was de leesbaarheid slecht en werd er gebruik gemaakt van keyword stuffing. Terwijl ik een tekst erbij heb genomen die bovenaan in Google staat en dagelijks 500 bezoekers trekt. Door dit soort rapportages ben je geneigd een goed scorende tekst aan te passen en hem misschien wel helemaal te ‘verkloten’ (sorry).

Ik zou deze tool dus niet aan willen raden, maar altijd leuk om eens uit te proberen.

Website controleren op spelling en grammatica: professionele aanpak

Hoe je het ook wendt of keert, een tool is altijd geautomatiseerd werk. Terwijl je website controleren op spelling en grammatica eigenlijk mensenwerk zou moeten zijn. Daarom is het beter om het gelijk professioneel aan te pakken. Dit doe je door het inschakelen van een redacteur of corrector. Je zou ook eens kunnen denken aan het gelijktijdig optimaliseren van teksten (SEO).

Wil je de website controleren op spelling en grammatica? Dit kun je van mij verwachten:

1) Een uitgebreide check op het gebied van spelling en grammatica. Er wordt niet alleen naar taalfoutjes en typefouten gezocht, ook wordt gekeken naar de zinsbouw. Een tekst moet immers lekker lezen.

2) De aanspreekvorm. Vooral ouderen zijn geneigd om hun bezoekers met u aan te spreken. Prima wanneer je afstand wil creëren, minder prettig voor de moderne websitebezoeker. Daarom wordt bekeken of de aanspreekvorm u of jij wel zo goed past.

3) Schrijfstijl. Tijdens redactiewerk is het niet mogelijk om de hele schrijfstijl aan te passen. Wel ontvang je hier een opmerking of advies over. Soms past een bepaalde schrijfstijl niet bij de doelgroep.

4) Zoekmachine optimalisatie. Een webtekst is bij voorkeur zoekmachinevriendelijk. Desgewenst wordt hiernaar gekeken (tegen meerprijs).

Kosten voor het laten controleren van de website

Wat kost het om de website te laten controleren op spelling en grammatica? Eventueel inclusief SEO? De kosten zijn helemaal niet hoog. Per webpagina betaal je vanaf € 15 voor alleen correctie of vanaf € 20 inclusief SEO (optimalisatie). Een en ander is wel afhankelijk van de lengte van de webpagina. Voor hele lappen tekst moet je op wat hogere kosten rekenen.

Laat je verrassen over de tarieven. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan, dan weet je ook waar je aan toe bent.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven