Retro website – terug van weggeweest

De retro website, helemaal terug van weggeweest. Met een achtergrondmuziekje, bewegende plaatjes of een opvallende muisaanwijzer. Zelfs op je smartphone ziet een retro website er heel leuk uit. De oudere generatie zal zich hierin herkennen en de nieuwe generatie kijkt vol verbazing toe. Verras je bezoekers daarom met een retro design, maar hoe pak je dat aan?

Dit is een retro website

Retro staat voor artikelen of een design, gebaseerd uit een hele tijd terug. Normaal gesproken worden hier de zestiger en zeventiger jaren mee bedoeld. De nieuwere generaties bedoelt met retro juist de jaren 80 en 90.

Een retro website of een retro webshop heeft alle kenmerken uit de vroege jaren van het internet. In die tijd zagen websites er niet alleen simpel maar vaak ook ontzettend druk uit. Je werd verwelkomd met flitsende of knipperende plaatjes, sneeuwvlokjes die over je scherm dwarrelden of een irritant muziekje.

De belangrijkste kenmerken

Ik neem je mee in de wereld van de retro websites. Bij hoge uitzondering vind je op deze pagina alles wat met een retro website te maken heeft. Zo ontdek je ook de belangrijkste kenmerken.

Achtergrondmuziek

Een retrowebsite is voorzien van een achtergrondmuziek dat afspeelt zodra je de website of webpagina bezoekt. Het is bij voorkeur niet mogelijk om dit muziekje uit te zetten. Wil je dat de bezoeker dit toch uit kan schakelen, dan gebeurt dit middels een eenvoudige radioknop.

Laadbalkje (maar dan wel nep)

Het internet en dus ook websites waren vroeger lang niet zo snel als nu. Bij sommige websites zag je eerst een laadbalkje verschijnen, daarna werd je pas doorgeleid naar de betreffende pagina. Omdat veel webmasters dit wel stoer vonden werd er ook veel gebruik gemaakt van een nep laadbalkje. Natuurlijk doe je dit ook op een retro website.

Sneeuw, regen of sterretjes

De webpagina van de retro site wordt helemaal ondergesneeuwd, er vallen regendruppels of er dwarrelen sterretjes. Of het de pagina er makkelijk leesbaar om maakt? Dat niet, maar het hoorde nu eenmaal bij websites uit het begintijdperk van het internet.

Felle kleuren

Geen zwarte tekst tegen een witte achtergrond, een retro website valt op dankzij het felle kleurgebruik. Rood met geel, groen, blauw en paars. Het liefst allerlei kleuren door elkaar. Een zwarte achtergrond met gele of groene letters is helemaal de trend wanneer je voor een retro website gaat. Maar ook een andere gekleurde achtergrond kan en mag.

Houd je het liever bij een witte achtergrond, gebruik dan letters in verschillende kleuren.

Knipperende letters

Natuurlijk laat je de retro website helemaal opvallen met knipperende letters. Dit doe je om ergens de aandacht op te vestigen. Bijvoorbeeld op de bedrijfsnaam, een aanbieding of gewoon omdat je iets te melden hebt.

Zoveel mogelijk plaatjes

Moderne websites zijn voorzien van een enkele of misschien wel 2-3 hoge kwaliteit afbeeldingen. Dat moet je bij de retro website echt niet doen. Op je webpagina maak je gebruik van zoveel mogelijk plaatjes met hierop cartoonachtige afbeeldingen. Maak de plaatjes klein, dan passen er veel meer op een en dezelfde pagina.

Mailbox

Natuurlijk vermeld je het e-mailadres op de webpagina. Je mag een hyperlink onder het e-mailadres hangen, zolang dat e-mailadres maar heel duidelijk zichtbaar is. Om alles nog duidelijker te maken plaats je naast het e-mailadres een bewegend plaatje van een mailbox. Knipperende letters mag natuurlijk ook.

Dansende mensen of dieren

Wat is er vrolijker dan dansende mensen of dieren op je retro website? Gebruik hier kleine gifjes voor, het liefst zo simpel mogelijk. Het moet er natuurlijk wel heel retro uit blijven zien.

Heel veel buttons

Als een-na-laatste voorzie je de retro site van een aantal buttons. Kleine, grote, dikke en smalle buttons. Maar ook ronde, vierkante en driehoekige. Het liefst knipperen de buttons of je laat een flitsende pijl naar de betreffende knop wijzen.

Kers op de taart: het formulier

Mensen komen natuurlijk niet zomaar op je retro website uit. Zorg dat ze actie ondernemen. Dit heb je ze misschien al laten doen middels een van de vele buttons, maar ze willen vast ook contact opnemen. Daarom maak je gebruik van een formulier op de website. Dit formulier mag best lang zijn. Vraag dingen als naam, woonplaats, e-mailadres, lievelingseten, naam van het huisdier en natuurlijk welke auto diegene rijdt.

Niet dat dat deze dingen er allemaal toedoen maar je gaat nu eenmaal voor een retro design, dan moet je wel dicht bij het ontwerp blijven.

Zo zit het met de veiligheid en privacy

Toegeven, die verouderde websites zijn niet meer zo veilig. Ook gaat er veel mis met de privacy van de bezoeker. Wat natuurlijk niet betekent dat je allernieuwste retro website ook zo slecht moet zijn.

Zorg dat de website voorzien is van een beveiligingscertificaat (https). Verder moet je een beetje opletten met al te veel buttons, muziek, bewegende plaatjes en andere dingen. Zorg voor een goede balans, dan wordt de webpagina zeker niet te traag.

Wees voorzichtig met het plaatsen van een formulier en informatie die je vraagt. Feitelijk mag je alleen dingen vragen die nodig zijn voor het uitbrengen van een offerte of het leveren van een product of dienst. Je mag dus niet naar iemands pincode, persoonlijke situatie of iets anders vragen. Dit strookt een beetje met datgeen je onder het kopje ‘formulier’ hebt kunnen lezen maar dat was ook een beetje sarcastisch bedoeld. 😊

Retro website template (WordPress)

Wil je een retro website maar weet je niet hoe je dit in elkaar zet? Je zou ook voor een complete retro website template kunnen gaan. Dit noem je ook wel het retro theme binnen WordPress. Feitelijk maak je dan gebruik van een retro thema waardoor je website een unieke uitstraling krijgt.

Het probleem met dit soort retro templates is dat ze toch niet zo lijken op de websites uit de jaren 90. Het ontbreekt aan die typerende kenmerken, dat is wel jammer. Om een retro website te maken zul je toch zelf aan de slag moeten met bovenstaande zaken. Je komt dan vaak bij het gebruik van Javascripts of Java Applets uit. Houd er rekening mee dat dit in een (verre) toekomst niet meer goed werkt, er zal dan vast weer een andere oplossing zijn. Daar vertel ik tegen die tijd wel weer over.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy