Voorbeeldteksten webshop inclusief tips

Bijgewerkt: 18 augustus 2021

Je zoekt al een tijdje naar voorbeeldteksten webshop. Het gaat hier om teksten die geschikt zijn voor online winkels. Belangrijkste doel van dit soort teksten is het realiseren van een hoge conversie. Hoe meer mensen overtuigd raken van jouw product(en), hoe hoger de uiteindelijke omzet. Zelf je webteksten schrijven? Dan is het handig wanneer je vooraf naar de voorbeeldteksten voor de webshop kijkt.

Verschil tussen webshop en website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een webshop is altijd een website, maar andersom is dit niet altijd het geval. Een website is namelijk de overkoepelende naam voor een online domein. Er zit nog een verschil tussen een webshop en website: de manier waarop je teksten schrijft. Bij een webwinkel is het heel belangrijk dat je de bezoeker niet alleen overtuigt maar ook aanzet tot actie. In dit geval iets kopen.

Een website heeft verschillende doelstellingen, bijvoorbeeld informeren, adviseren, overtuigen of overhalen. Wanneer je voorbeeldteksten voor de webshop bekijkt zul je ook duidelijk zien dat deze teksten gericht zijn op overtuiging en overhalen.

Voorbeeldteksten webshop

Voorkom omzetverlies met de verkeerde teksten op je webshop. Echte dooddoeners zijn het in rekening brengen van administratiekosten (naast de verzendkosten). Wil je toch iets van administratiekosten in rekening brengen, verwerk dit dan in de verkoopprijs van je producten.

Iets anders wat je absoluut niet moet doen: vertellen waarom jij het product zo geweldig vindt. Nee, teksten moeten altijd vanuit de klant geschreven worden. Feitelijk creëer je een behoefte waardoor de klant de drang voelt om het product aan te schaffen.

Als laatste moet je nooit teksten van andere websites kopiëren. Hiermee creëer je duplicate content (dubbele inhoud), iets waar zoekmachines niet blij mee zijn. Op zoek naar de beste voorbeeldteksten voor webshops? Hieronder vind je er een paar, zowel foute als goede teksten.

Fout: te korte productomschrijving

Voorkom een fout die C&A maakt: zeer korte productomschrijvingen. Bij veel producten zetten ze slechts één zinnetje neer, en dan ook nog eens nietszeggend. Bijvoorbeeld “Een favoriet voor elke dag: het prettig lichte sweatshirt in hoodiestijl”. Daar kun je als klant natuurlijk helemaal niets mee. Nu heeft C&A de naam mee, dat is in hun voordeel. Maar als onbekende webshop kun je dit beter niet doen.

Zorg dat je productomschrijving minimaal 100 woorden lang is. De ideale webshop tekst heeft een lengte van 200-300 woorden.

Goed: herkenning

Een van die goede voorbeeldteksten webshop is die van Conrad, aanbieder van elektronica en techniek. Vrijwel iedere tekst op een webshop begint met het creëren van herkenning. Kijk maar eens naar het volgende stukje tekst: “Een koude, witte wintermorgen?” Vervolgens wordt besproken hoe de interieurverwarming voor de auto voor aangename warmte zorgt.

Maak gebruik van herkenning. Verkoop je matrassen, vraag dan direct zoiets als: “s morgens moeite met uit bed komen?” Je hoeft natuurlijk niet elke productomschrijving met een vraag te beginnen, maar herkenning uit het dagelijks leven werkt echt.

Fout: alleen over je webshop vertellen

Ik kom regelmatig webshops tegen die totaal geen tekst bij hun producten plaatsen. Het stukje tekst dat er wél staat gaat alleen maar over de webshop zelf. Bijvoorbeeld bij een computeraanbieder, onderaan elk product staat de werkwijze en garantie van het bedrijf. Maar een echte productomschrijving, die ontbreek.

Maak altijd productomschrijvingen. Beter een korte productomschrijvingen dan helemaal geen. Wanneer je er minimaal 100 woorden neerzet dan ben je al een heel eind op weg.

Goed: de voordelen beschrijven

Iemand die weet wat hij wil zal direct jouw product kopen. Wat doe je met die twijfelende klanten? Die moet je over de streep trekken middels een overtuiging. Daarom beschrijf je in webteksten altijd de voordelen van het product. De webshop Headsetwinkel.nl pakt dit goed aan. Bij elk product laten ze direct de voordelen zien. Bijvoorbeeld: “Deze headset beschermt uw gehoor in lawaaiige omgevingen”.

Begin 2 tot 3 regels met de beste voordelen. Zet hierna wat belangrijke eigenschappen in een lijstje. Daaronder ga je nog eens dieper in die voordelen.

Fout: welkom in onze webshop

Behoefte aan nog meer voorbeeldteksten voor je webshop? Hier is er een die je absoluut niet moet doen: welkom. Je zet op de homepage dus niet zoiets als ‘welkom in onze webshop’ neer. Alsof de supermarkt ook ‘welkom in onze winkel’ op de etalage heeft staan.

In plaats van een welkomsttekst zou je die ruimte ook kunnen benutten voor een interessante aanbieding of actie. Dit springt veel meer in het oog en realiseert vaak een impulsaankoop.

Goed: SEO teksten

De concurrentie tussen webshops is groot. Het is dus heel belangrijk dat je goed in zoekmachines scoort. Zorg dat teksten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, dit noem je ook wel SEO. Dat is al een reden waarom de tekst nog zeker 200-300 woorden zou moeten bevatten. Daarnaast gebruik je de belangrijkste zoekterm in de tekst.

Verkoop je smartphones, dan zou bij elke productomschrijving het smartphonemerk en het model duidelijk in de tekst naar voren moeten komen. Zo kan Google beter begrijpen waar de inhoud van de tekst over gaat.

Fout: verplichtingen stellen

Natuurlijk gaat een klant met een aankoop een betalingsverplichting aan. Toch moet je voorzichtig zijn om verplichtingen op te leggen. Zo mag je de klant bijvoorbeeld nooit verplichten om zijn telefoonnummer, beroep of hobby’s door te geven. Dingen die je als webshop wel nodig hebt zijn adresgegevens (voor het verzenden van de artikelen) en een e-mailadres (voor het toezenden van de factuur of bestelgegevens).

Zelfs wanneer je deze gegevens echt nodig hebt gebruik je liever niet het woordje ‘verplicht’. Hierdoor haken de meeste klanten direct af.

Waarom je geen complete voorbeeldteksten webshop ziet

Je hebt nu een aantal interessante tips ontvangen. Bij sommige tips staat een webshop vermeld, hier kun je voorbeeldteksten bekijken. Waarom zie je in dit artikel geen complete voorbeeldteksten voor de webshop? Omdat ik dan teksten van andere websites over zou moeten nemen. Dit is niet alleen jatwerk en een schending van het auteursrecht, ook riskeer je hier een Google penalty mee.

Dat is dan ook de belangrijkste tips die ik je mee wil geven: denk niet dat je even gebruik kan maken van andermans teksten. Schrijf je productomschrijvingen zelf of schakel hier een ervaren webshop tekstschrijver voor in. Hulp nodig? Vraag naar de mogelijkheden of tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven