10 tips om je website aantrekkelijker te maken

SEO bestaat uit het overtuigen van Google, zodat de website hoger in de organische zoekresultaten verschijnt. De concurrentie met andere websites groeit dagelijks. Een hoge positie in Google zegt helaas niet alles, want wanneer de website van de concurrent er aantrekkelijker uit ziet dan blijft jouw conversie laag.

Wil je niet alleen meer bezoekers maar ook klanten aan je binden? Bekijk 10 tips om je website aantrekkelijker voor potentiële klanten te maken.

1. Hoog in zoekmachines scoren

Oké dat is een open deur maar wel een waarheid. Veel mensen vertrouwen Google. Wanneer een website op bepaalde zoektermen bovenaan verschijnt, dan hebben mensen hier een goed gevoel bij. Ze denken namelijk dat de meest betrouwbare websites en webshops door Google naar voren worden geschoven.

Dat is natuurlijk niet zo want er staan ook een hoop onbetrouwbare sites bovenin de organische zoekresultaten. Daarnaast zijn er malafide bedrijven of personen die in Google adverteren. Maar wil je toch een beetje betrouwbaar overkomen, zorg dan dat je een van de eerste vijf posities te pakken krijgt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

2. Een onvergetelijke domeinnaam

Aannemersbedrijf-van-der-velden-uit-amsterdam.nl. Je moet toegeven dat dit een indrukwekkend lange domeinnaam is. De kans dat een klant dit geheel in wil typen is vrij klein. Wanneer je met deze domeinnaam als autohandelaar opereert, dan sla je de plank helemaal mis.

Een domeinnaam hoeft niet de bedrijfsnaam te omschrijven, maar is wel praktisch. Bedenk dat je ook een gedeelte van de bedrijfsnaam in de domeinnaam kan opnemen. Bijvoorbeeld vdvelden.nl, dat klinkt al een stuk beter (en korter).

Een omschrijvende domeinnaam kan ook. Aannemer.nl of, wanneer je internationale autohandelaar bent: autohandel.com. Denk dus ook na over de landextensie, dit is het laatste gedeelte van de domeinnaam. .nl (Nederland), .be (België), .de (Duitsland), .com (algemeen) enzovoorts.

3. Bloggen, bloggen en nog meer bloggen

Sommige websites komen er goed mee weg om nauwelijks content te plaatsen. Dat zijn er echt maar weinig, want op de lange duur heeft dit veel nadelige gevolgen. Ten eerste de uitstraling, het is alsof je een boek met lege bladzijdes leest. Mogelijk mist de bezoeker toch belangrijke informatie en gaat dit bij de concurrent zoeken.

Bloggen is een goede manier om de bezoeker tevreden te stellen. Plaats interessante weetjes en tips, nieuwsartikelen, handleidingen en andere zaken waar het bezoek op afkomt. Dit stemt niet alleen de bezoekers tevreden, ook Google zal helemaal uit zijn dak gaan. Hoe meer content, hoe beter.

4. Kwaliteit versus kwantiteit

Veel content is goed (kwantiteit). Maar dit moet wel in relatie hangen met de kwaliteit. Het is vooral belangrijk dat content een meerwaarde voor de bezoeker heeft. Dit maakt de website veel aantrekkelijker.

Hoe zit het met taalfouten op een website? Over een enkel foutje zal de gemiddelde bezoeker niet vallen. Veel vauten kennen je tog vataal worren. Vermijt die dus.

5. Het zit hem in de schrijfstijl

De schrijfstijl op een website is de een zijn brood en de ander zijn dood. Sommige websites zijn te zakelijk of chique geschreven, met te dure woorden of in onbegrijpelijke taal. Zelfs voor zakelijke websites en overheidssites is dit ongewenst.

Een schrijfstijl kan verhelderen, ontroeren, als een bom inslaan en zelfs beangstigen. Maar ook ronduit irriteren en bezoekers wegjagen. Of ze juist oneindig lang op de website vasthouden. Kom je zelf niet aan een goede schrijfstijl toe, zoek dan een tekstschrijver die dit wel kan.

6. Een mobielvriendelijke website

Deze tip zou er eigenlijk tussenuit mogen want het is inmiddels wel duidelijk: een mobielvriendelijke website is een absolute must. Het is zelfs een heilige wet geworden. Ondanks dit feit zijn er nog steeds websites die alleen een desktopversie hebben. Hoe lang blijf jij op dit soort sites via je smartphone hangen? Doe ermee wat je wil…

7. Een goede over-ons pagina

Ik ben niet echt fan van over-ons pagina’s, want vaak zijn ze doodsaai of staan vol met lovende woorden over zichzelf. Dan nog niet te spreken over het begin van de over-ons pagina: een (ronde) foto van de ondernemer waarop hij gemaakt blij staat te lachen. I don’t care… die kop van jou interesseert me niks. Ik wil weten wat je me te bieden hebt en vooral: of je goedkoper bent dan je concurrent.

Probeer de over-ons pagina net wat anders te maken dan standaard. Hiermee val je op, waardoor je website of webshop langer in het geheugen van de bezoeker blijft hangen. Vergeet niet dat de bezoeker vooral naar overtuiging en geruststelling zoekt, gebruik deze pagina dan ook om twijfels weg te nemen. Wedden dat dit veel aantrekkelijker is?

8. Een goede navigatie

Sla over twee pagina’s linksaf, volg de derde link en klik dan op het derde knopje. Een prima navigatie voor de TomTom, maar natuurlijk niet voor op de website. Zorg dat bezoekers de weg naar hun doel kunnen vinden. Maak gebruik van een duidelijk menu met maximaal 8 onderdelen. Maak je gebruik van submenu’s, vermijd dan te lange lijsten.

Het is niet de bedoeling dat de bezoeker van pagina naar pagina moet klikken om uiteindelijk antwoord op zijn vraag te vinden. Houd het lijntje zo kort mogelijk.

9. Stockfoto’s of eigen foto’s

Heb je een blog met mogelijk affiliate inkomsten? Dan is het gebruik van stockfoto’s prima. Voor een webshop is het gebruik van algemene productfoto’s een goede keuze. Gaat het echter om het aanbieden van een (speciale) dienst of bijzonder product? Maak dan gebruik van eigen foto’s. Denk hierbij aan foto’s van het gebouw, werkzaamheden, personeel of producten. Dit wekt meer vertrouwen op dan het gebruik van stockfoto’s, die de bezoeker waarschijnlijk al eerder op het internet voorbij heeft zien komen.

10. Werk de site wekelijks bij

Bij dit gedeelte schiet het schaamrood niet alleen naar mijn kaken maar over mijn gehele lichaam. Ik werk de site te weinig bij, misschien eenmaal per twee maanden. Dit is ontstaan nadat ik de overstap maakte van ‘schrijven voor opdrachtgevers’ naar ‘schrijven voor eigen websites’. Gelukkig voor mij heb ik voldoende expertise op deze website getoond, waardoor de bezoekersaantallen niet zijn gedaald (uitgezonderd door het weghalen van een aantal artikelen).

Don’t try this at home. Oftewel: ga er niet vanuit dat je verouderde website aantrekkelijk is of in Google scoort. Verouderde berichten bevatten misschien onjuiste informatie. Wanneer de slimme bezoeker dit in de gaten heeft dan gaat hij elders kijken. Die zie je nooit meer terug. Dus: wees geen Bianca, werk je website wekelijks bij.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.