Acquisitie mail met voorbeeld

Gewoon doen: een (koude) acquisitie mail sturen. Hierbij benader je ongevraagd bedrijven of particulieren met als doel iets te verkopen. Omdat een acquisitie mail niet altijd op prijs wordt gesteld is het wel belangrijk om dit goed aan te pakken. Ik leg hier meer over uit inclusief een voorbeeld.

Betekenis van koude acquisitie

Acquisitie staat voor het actief werven van nieuwe opdrachtgevers of klanten. Met koude acquisitie benader je potentiële opdrachtgevers of klanten zonder dat ze jou kennen. Als ondernemer ben je hier vast wel bekend mee: er verschijnen regelmatig ongevraagde verkooppraatjes in je mailbox. Overigens is koude acquisitie (ongevraagd benaderen) het tegenovergestelde van warme acquisitie (er bestaat al een band tussen jou en de mogelijke koper).

Moet je als bedrijf koude acquisitie toepassen? Ja en nee. Het is een feit dat niet iedereen blij is met een koude acquisitie mail. In veel gevallen verdwijnt je mail dan ook in de prullenbak. Maar toch leest 13% tot wel 25% de acquisitie mail wel. Daarom is het best lucratief om een acquisitie mail te versturen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wetgeving koude acquisitie mail

Met de strenge privacyregels is het de vraag of je een koude acquisitie mail mag versturen. Want sinds 2018 is hier het een en ander in verandert. Hoe zit dit ook alweer? Zakelijke e-mailadressen vallen onder persoonsgegevens, die mag je niet zomaar verzamelen. Officieel heb je toestemming nodig om een acquisitie mail (koud) te versturen. Maar wie dit controleert of handhaaft? Blijkbaar niemand. Zolang het niet op grote schaal plaatsvindt kun je dit ongestraft doen.

Maar om het nog even samen te vatten: officieel moet je toestemming hebben voor het verzenden van een acquisitie mail of commerciële e-mail.

Acquisitie mail schrijven

Hoe doe je dat nou, een acquisitie mail schrijven? Allereerst moet je je afvragen wat het doel van de e-mail is. Vaak zoek je nieuwe klanten of opdrachtgevers. Maar het kan ook dat je in contact wil komen met een bepaalde afdeling van een bedrijf, bijvoorbeeld personeelszaken of de directie.

Een acquisitie mail schrijven zal vaak als hoofddoel hebben: nieuwe klanten of opdrachtgevers werven. Nu we dit weten kunnen we beginnen met het schrijven van de e-mail. Hieronder een aantal tips om een goede acquisitie mail op te stellen.

Tip 1: wek de nieuwsgierigheid middels de onderwerpregel

Mensen selecteren hun binnengekomen e-mails op de onderwerpregel. Het is dan ook belangrijk om middels deze onderwerpregel de nieuwsgierigheid op te wekken. Het helpt altijd om een vraag te stellen. Een goede acquisitie mail voorbeeld is:

Wilt u 30% besparen op de administratiekosten?

Het helpt nog beter om een punt van herkenning te maken, neem de onderstaande onderwerpregel van de acquisitie mail als voorbeeld:

Vindt u ook dat de administratiekosten zo hoog zijn?

Grote kans dat het bedrijf inderdaad vindt dat deze kosten erg hoog zijn. Het wekt de nieuwsgierigheid en prikkelt om verder te lezen.

Tip 2: maak de acquisitie mail persoonlijk

Voordat je een standaard acquisitie mail gaat opstellen: niet doen! Maak de e-mail persoonlijk. Dit betekent dat je de producten of diensten die je verkoopt aanpast op de situatie van het bedrijf. Een voorbeeld: je bent bedrijfsfotograaf. Wanneer je een makelaarskantoor benadert dan omschrijf je het fotograferen van woning/interieur ten behoeven van verkoop van de woning. Maar wanneer je een accountantskantoor benadert dan leg je de focus op portretfotografie voor de website van het bedrijf of een vakblad.

Stem de inhoud van de e-mail dus op het bedrijf, de ondernemer of de koper af. Het kost misschien meer werk maar het effect is vele malen groter.

Tip 3: maak duidelijk wat jouw product of dienst oplevert

Je kan dan wel middels een acquisitie mail iets aanbieden, de ontvanger wil vooral weten wat het hem of haar oplevert. Heb je het over een korting laat dan zien hoeveel procent of hoeveel geld dit bespaart. Gaat het over een dienst of machine/hulpmiddel toon dan aan hoeveel tijd dit bespaart of waarom dit het werk of het leven er een stuk makkelijker op maakt. Of welke voordelen het oplevert.

Acquisitie mail voorbeeld: je verkoopt bepaalde bureaustoelen. Toon aan dat de stoelen rugklachten verminderen waardoor er minder ziekmeldingen op de werkvloer ontstaan.

Tip 4: voeg een call to action toe

Het is niet de bedoeling dat jij je product of dienst aanbiedt en de ontvanger mag het hierna uitzoeken. Met een call to action help je de ontvanger van de acquisitie mail om contact op te nemen, naar de website te gaan of iets anders te doen.

Tip 5: houd het kort

Je hoeft er geen boekwerk van te maken: een acquisitie mail is bij voorkeur niet langer dan 150 woorden. Te lange acquisitiemails worden gewoonweg niet gelezen. Maak het echter ook niet te kort, gebruik minimaal 50 woorden. Wanneer er slechts één enkel zinnetje staat dan kom je ook zo ongeïnteresseerd over.

Acquisitie mail schrijven: aan de slag

Met bovenstaande tips en voorbeelden kun je nu zelf aan de slag. Heb je de acquisitie mail verstuurd? Wanneer de ontvanger niks laat weten betekent dit niet dat hij of zij niet geïnteresseerd is. Misschien is de mail erdoorheen geschoten of denkt de ontvanger er nog over na. Je kunt gerust na twee weken nog eens een mail om te vragen of de prospect de eerste mail heeft ontvangen of meer informatie nodig heeft.

Vaak moet je meerdere keren van je laten horen voordat er een contact ontstaat. Houd echter wel in je achterhoofd dat sommige bedrijven of klanten écht niet geïnteresseerd zijn en ook niet willen reageren. Wanneer je na drie keer nog steeds niks hebt gehoord dan is de kans groot dat je ook nooit meer iets gaat horen.

Hopelijk ben je geholpen met de tips en het voorbeeld over een acquisitie mail. Teksten nodig voor je website, webshop of printmedia? Neem gerust contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.