Wat is beter SEO of copywriting?

Bijgewerkt: 28 juli 2023

Contentmarketing is een van de beste manieren om leads te bereiken. Het is ook makkelijk om ze in je bedrijf te betrekken en om te zetten naar klant. Twee belangrijke onderdelen van contentmarketing zijn SEO en copywriting.

Deze twee kunnen elkaar overlappen. Bijvoorbeeld wanneer het over SEO copywriting gaat. Maar je hebt ook SEO-inhoud schrijven. Eigenlijk zijn er verschillende termen, en dit kan verwarrend zijn. Daarom leg ik uit wat de verschillen zijn tussen SEO en copywriting, en welke van deze twee beter is.

SEO is een overkoepelende naam

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het is een overkoepelende naam voor meerdere onderliggende elementen. SEO bestaat uit drie pijlers:

Niet elke pijler heeft dezelfde wegingsfactor. Content weegt zwaarder dan techniek. Maar techniek weegt weer zwaarder dan backlinks.

Laat ik het simpel uitleggen. Zonder content zou je website leeg zijn. Je hebt content nodig om iets aan het publiek te tonen. Pas wanneer je goede content hebt, kan Google jou aan bepaalde zoekresultaten koppelen. Content is dus het belangrijkste onderdeel van SEO.

Gebruikers moeten een goede ervaring op je website hebben. Daarom is technische optimalisatie van je site belangrijk. Maar content gaat altijd vóór techniek. Wanneer de inhoud op een webpagina zeer goed bij een zoekopdracht aansluit, maar de techniek is slecht, zal Google toch deze webpagina hoger ranken.

Backlinks zijn aanbevelingen van andere websites. Zoekmachines volgen backlinks om te bepalen wat de onderlinge relatie tussen twee websites is. Een aanbeveling helpt bij het opbouwen van autoriteit. Maar omdat linkbuilding (= verzamelen van backlinks) veel misbruikt wordt, is het niet de belangrijkste rankingfactor.

Het verschil tussen copywriting en SEO schrijven

Content is dus de belangrijkste pijler van SEO. Met contentmarketing worden verschillende technieken bedoeld. Het gaat niet alleen om inhoud op je website, maar ook inhoud voor social media, e-mails, videocontent, whitepapers en e-books. Ook podcasts, casestudies en webinars vallen onder contentmarketing.

Bij contentmarketing kun je gebruik maken van copywriting of SEO schrijven. Het schrijven van SEO-inhoud en copywriting wordt vaak met elkaar verward. De verschillen kunnen groot maar ook heel klein zijn. Dit komt omdat er veel overlappingen aanwezig zijn. Ik ga je uitleggen wat het verschil tussen copywriting en SEO schrijven is.

Wat is SEO-inhoud?

Niets is zo mysterieus als SEO-inhoud. Voor de een is SEO-inhoud een goed verhaal vertellen. De ander legt de focus op zoekwoorden. De grootste fout die veel schrijvers maken, is zich alleen met zoekmachines bezighouden. Er ontstaan dan al snel black hat SEO technieken, zoals het spammen met zoekwoorden.

Goede SEO-inhoud is geschreven voor de gebruiker. De inhoud is informatief, begrijpelijk en behulpzaam. Verder is de inhoud zo geschreven, dat hij gemakkelijk vindbaar is in zoekmachines.

SEO-inhoud voegt waarde aan de lezer toe. Het belangrijkste verschil tussen SEO-inhoud en reguliere inhoud, is dat je rekening houdt met zoekopdrachten en zoekintentie. Wanneer je kijkt naar SEO-inhoud, is dit bedoeld om gebruikers iets te leren of ze te helpen. Maar ook om de positie in de ranglijst te verhogen. Hierdoor wordt deze inhoud beter door gebruikers gevonden.

Wat is copywriting?

Copywriting is heel iets anders dan SEO-inhoud. Het heeft een ander doel. Copywriting vertelt een verhaal. Het is bedoeld om lezers in contact te brengen met een merk. Meestal wordt copywriting gebruikt voor het opstellen van advertentieteksten.

Je hebt ook SEO copywriting

In de basis moet SEO copywriting leads aantrekken en verkopen. Maar je hebt ook SEO copywriting. Dit is een mix van SEO-inhoud en copywriting. De bedoeling is om middels SEO copywriting organisch verkeer aan te trekken en gebruikers om te zetten in klanten.

Wat is beter, SEO of copywriting?

Wanneer je moet kiezen tussen SEO of copywriting, biedt SEO meer resultaat. SEO is het goedkoopst, en heeft een hoge ROI.

Omdat SEO meerdere onderdelen bevat, is het belangrijk om een keuze te maken. Content is de beste investering die je kunt doen. Voor elke euro die je aan content uitgeeft, verdien je ongeveer 35 euro. En dat is best veel.

De meeste bedrijven huren een copywriter in. Ze denken dat een copywriter hen kan helpen bij het vergroten van de organische zichtbaarheid. Dit is een veel gemaakte fout. Een reguliere copywriter kan dit bijna niet realiseren.

Wanneer je vindbaar wil zijn in zoekmachines, heb je een SEO-tekstschrijver nodig. Niet iemand die advertentieteksten of teksten voor verkooppagina’s schrijft.

Wanneer huur je een SEO-tekstschrijver in?

Een SEO-tekstschrijver heeft verschillende taken. Dit bestaat het schrijven van verschillende soorten SEO content. Hierbij kun je denken aan blogs, how-to artikelen, wiki-artikelen maar ook een homepage of een productpagina.

SEO-inhoud bestaat uit SEO-vriendelijke webpagina’s. Deze webpagina’s trekken verkeer uit zoekmachines aan. Maar het zijn ook conversiepagina’s. Daarnaast kun je denken aan linkbuilding inhoud, of misschien wel gastblogs voor SEO.

Wanneer organisch verkeer je primaire doel is, dan heb je een SEO-tekstschrijver nodig. Dit kun je verwachten:

  • De zoekwoordrangschikking van je website verbeteren
  • Meer klikken naar je website
  • Autoriteit opbouwen
  • Gebruikers naar andere webpagina’s binnen je website leiden
  • Unieke bezoekers omzetten in leads, klanten of abonnees

De sleutelcomponenten van SEO schrijven

Het is belangrijk om te weten hoe SEO schrijven in elkaar steekt. Het is niet hetzelfde als het schrijven van een boek of een advertentietekst. Bij SEO schrijven ligt het doel in het verbeteren van de organische zoekresultaten. Daarnaast moet de tekst aansprekend genoeg zijn om lezers om te zetten tot betalende klanten.

Hieronder vind je de belangrijkste sleutelcomponenten van SEO schrijven. Deze componenten pas ik altijd toe wanneer ik voor opdrachtgevers SEO-teksten schrijf.

De doelgroep begrijpen

Het begint allemaal met het begrijpen van de doelgroep. Je kunt geen SEO-inhoud schrijven zonder te weten voor wie dit bedoeld is. Daarom doe ik altijd onderzoek naar de doelgroep en probeer inzicht te krijgen in hun behoeftes en wensen.

Een zoekwoordenonderzoek

Het tweede sleutelcomponent is het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Welke zoekwoorden gebruiken mensen in zoekmachines? Het gaat niet alleen om het vinden van de meest populaire zoektermen, maar ook wat de zoekintentie van de doelgroep is.

Ik doe onderzoek naar woorden die in relatie staan tot je product of dienst. Een zoekterm kan de inhoud van je webpagina’s bepalen.

Schrijven voor mensen

Het is niet makkelijk om goede SEO-inhoud te schrijven. De inhoud moet gericht zijn op mensen, niet op zoekmachines. Dat is wel een fout die veel schrijvers maken: ze zijn te veel met zoekmachine optimalisatie bezig. Hierdoor krijgt de inhoud een onpersoonlijk en kunstmatig karakter.

Zoekmachines zijn slim genoeg om te achterhalen of inhoud voor mensen of zoekmachines is geschreven. Aan de andere kant moet je richting zoekmachines wel een signaal afgeven over de onderwerpen waar je over schrijft.

Inmiddels heb ik meer dan 50.000 teksten voor het internet geschreven. Hierdoor ben ik goed in staat om de beste SEO-inhoud te maken. Mijn inhoud is cralwbaar, relevant en voldoet aan de intentie van gebruikers. Zo doe ik het ook voor inhoud die ik voor opdrachtgevers maak.

Vertel je merkverhaal

SEO copywriting gaat veel verder dan een goede zichtbaarheid in zoekmachines. Het is ook een merkverhaal vertellen. Hiermee bouw je een band tussen jouw merk en het publiek op. Dit maakt jou onderscheidend in een markt die waarschijnlijk overvol zit.

De conclusie is dat er verschillen zijn tussen SEO en copywriting. Wanneer je autoriteit op wil bouwen en nieuw publiek wil aantrekken, is het inhuren van een SEO-tekstschrijver de beste keuze.

Neem contact met mij op

Ben je op zoek naar een SEO-copywriting service of ondersteuning voor contentmarketing? Neem voor meer informatie contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven