Waarom SEO tarieven zo hoog zijn

Bijgewerkt: 20 september 2023

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is belangrijk voor de online groei van je bedrijf. Daarom ga je op onderzoek uit, om te kijken welke SEO-diensten mogelijk zijn. Tijdens je onderzoek gaat je hart steeds sneller kloppen: de SEO tarieven zijn ontzettend hoog.

Je vraagt je af waarom SEO zo duur is. Er is geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Meestal betaal je veel omdat je diensten afneemt, die helemaal niet nodig hebt. Ten tweede variëren de kosten omdat er een groot verschil bestaat tussen goede en slechte SEO.

Waarom moet ik betalen voor SEO?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk hoef je helemaal niet voor SEO te betalen. Dit is een keuze die je zelf maakt. Het is zoiets als je kozijnen schilderen. Je kunt het zelf doen, waarbij je alleen de kosten voor verf betaalt, of je huurt een schildersbedrijf in. In dit laatste geval betaal je ook de arbeidsuren. En je weet zelf ook wel dat er goedkope en dure schildersbedrijven zijn.

Er zijn verschillende SEO-diensten. De ene dienst neemt een uurtje in beslag, de andere vele dagen. Je kunt van SEO-specialisten marketingbureaus niet verwachten dat ze deze diensten gratis aanbieden. En dat is dus waarom je voor SEO moet betalen. Maar dit blijft altijd je eigen keuze.

SEO tarieven zijn bijna altijd hoog

Hele goedkope SEO is op de lange termijn vaak duur. Met heel goedkoop bedoel ik dat je € 15 voor een blog betaalt, of € 5 voor een backlink. Een goede blogpost schrijven duurt bij de meeste tekstschrijvers tussen de 60 en 120 minuten. Ik ken niemand die voor een tientje per uur aan het werk gaat.

Wanneer je € 15 voor een blog betaalt, is de kans groot dat het om een AI-tekst (zoals ChatGPT) gaat. Of een heel vluchtig geschreven blog, waarbij geen onderzoek is gedaan naar het onderwerp, jouw doelgroep en zoektermen.

Ditzelfde geldt voor een backlink van € 5. Je krijgt dan een backlink op een website met een slechte reputatie. Dit tast ook jouw reputatie aan.

Goede SEO diensten kosten geld. Dit komt omdat de aanbieder er veel tijd en aandacht aan besteedt. Hierbij staat kwaliteit voorop.

Waarom SEO tarieven niet te hoog moeten zijn

Hoe hoger de prijs, hoe beter de kwaliteit. Dit geldt voor veel producten, omdat grondstoffen worden geprijsd op basis van hun kwaliteit. Maar dit gaat niet voor alle diensten op. Je hebt bijvoorbeeld professionele schildersbedrijven die netjes en snel doorwerken. Hierdoor kunnen ze hun tarieven lager houden dan hun concurrenten. Maar dit soort schildersbedrijven zal nooit onder de marktprijs gaan zitten, omdat ze dan niet de juiste kwaliteit kunnen leveren.

Zo moet je ook tegen SEO-diensten aankijken. De allerhoogste SEO-tarieven geven geen garantie dat ze ook de beste zijn.

Ik werkte vroeger voor een online marketingbureau dat best duur was. De directeur van dat bedrijf vertelde mij dat hij alleen maar gebakken lucht verkocht. Wat in de SEO-wereld vaak zo is, dus hij was gewoon eerlijk. Hij behaalde matige resultaten voor zijn klanten, maar dat deerde hem niet. Het ging hem om het geld.

Later kwam ik in contact met een copywriter die veel voor de bouw, logistiek en zorg werkt. Op een bepaald moment ging hij ook SEO teksten aanbieden. Maar om eerlijk te zijn, het is geen SEO tekstschrijver. Hij laat zijn klanten meer dan € 200 voor een blog betalen, zonder geweldige resultaten te bereiken.

Waarom er vaak hoge SEO tarieven gevraagd worden? Omdat veel mensen denken dat het de moeite waard is. Maar een hoge prijs zegt in de SEO wereld weinig over kwaliteit.

Wat zijn reële SEO tarieven?

Er zijn drie redenen waarom SEO duurder is dan bijvoorbeeld je kozijnen laten schilderen:

  • Het kost tijd om resultaten te tonen
  • Het vereist veel werk
  • Het vraagt om de juiste expertise

Als iemand SEO-teksten belooft maar die persoon weet met zijn eigen website nog geen honderd bezoekers per dag aan te trekken, ren alsjeblieft zo hard mogelijk weg. Als een marketeer snelle resultaten belooft, spring dan op je paard en galopeer naar betere oorden. Zorg altijd voor een vluchtweg!

Het tweede waar je op moet letten zijn de tarieven. Hieronder vind je reële SEO tarieven. Moet je meer betalen? Houd er dan rekening mee dat dit niet alles over de kwaliteit zegt. Misschien betaal je teveel zonder dat het resultaten oplevert.

Een blog van 600 woorden laten schrijven: tussen de € 50 en € 80
Een SEO blog van 600 woorden: tussen de € 60 en € 100
Een SEO blog van 1000 woorden: tussen de € 80 en € 120
Backlink voor je website: tussen de € 25 en € 200
Eenvoudige technische optimalisatie: tussen de € 200 en € 500


Zo vind je SEO voor de juiste prijs

Aangezien de kosten van SEO sterk variëren, is het moeilijk om de juiste aanbieder te vinden. Kijk daarom altijd naar de methoden. Als een SEO-bedrijf een geweldige aanbieding heeft om je rankings snel te verbeteren, is de kans groot dat het om verkeerde technieken gaat. Dit noem je ook wel black hat technieken. Je website zal hier tijdelijk goed van scoren, maar uiteindelijk word je afgestraft. Wanneer je eenmaal een straf van Google hebt, kom je hier niet zomaar vanaf.

Een bedrijf dat de volgende diensten aanbiedt, zou je eigenlijk moeten vermijden:

  • Backlinks kopen
  • Linkfarms, waaronder ook startpagina’s
  • Zoekwoordenspam (veel zoektermen gebruiken)
  • Een vermelding op Wikipedia
  • Verbergen van stukken tekst op je website
  • Concurrenten rapporteren

Concentreer je liever op het volgende:

  • Kwalitatieve inhoud voor je website creëren
  • Je website optimaliseren voor bezoekers
  • Een praktisch design (dit hoeft niet altijd het mooiste design te zijn)

Transparante prijzen

De meeste marketingbureaus en copywriters houden hun prijzen angstvallig verborgen. Op geen enkele pagina op hun website geven ze een richtprijs. Dit doen ze om leads contact op te laten nemen. Waarschijnlijk verspil jij je tijd hieraan, omdat de tarieven erg hoog zijn. Maar omdat ze jouw e-mailadres al hebben, kunnen ze je blijven volgen.

Ik werk graag met transparante prijzen. In veel van mijn blogs vind je mijn tarieven voor de verschillende diensten. Ook op de speciale pagina vind je een overzicht van de prijzen. Daarnaast kun je altijd de tarievenkaart aanvragen, waarop alle diensten en prijzen overzichtelijk bij elkaar staan.

Waarom het de moeite waard is

Goede SEO-diensten zijn hun geld dubbel en dwars waard. Maar slechte SEO kan je website en je gehele merk ruïneren. Als Google ziet dat je website niet aan de kwaliteitsrichtlijnen voldoet, verdwijn je uit de zoekresultaten. Dat is wat slechte SEO met je website kan doen.

Ben jij het slachtoffer geworden van spamtechnieken van matige kwaliteit? Of wil je dit juist voorkomen? Ik help je met het herstellen van je website, of het verbeteren van je online zichtbaarheid.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven