Linkbuilding in Nederland: stand van zaken in 2023

Bijgewerkt: 25 april 2023

Toen ik meer dan 20 jaar geleden met SEO begon, was linkbuilding heel populair. Het was namelijk dé methode om hoger in zoekmachines te staan. In die tijd werkte zoekmachines vrij simpel. Ze dachten dat websites met veel backlinks zeer belangrijk waren. Daarom werden die hoger gerangschikt.

Linkbuilding is in 2023 nog steeds hot. Maar het heeft inmiddels ook heel wat schade aan websites toegebracht. Ontdek linkbuilding in Nederland: de huidige stand van zaken.

De geschiedenis van linkbuilding

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Door de jaren heen hebben zoekmachines grote veranderingen doorgemaakt. Dit geldt dus ook voor SEO en linkbuilding. Je moet weten dat SEO-technieken onder te verdelen zijn in drie categorieën:

  • White hat: alles wat Google goedkeurt.
  • Grey hat: technieken die twijfelachtig zijn.
  • Black hat: SEO-tactieken die Google absoluut afkeurt.

Van sommige dingen weten we dat het white hat is. Bijvoorbeeld blogs van hele hoge kwaliteit. Of wanneer je jouw website mobielvriendelijk maakt. Ook is duidelijk wat black hat is. Je mag bijvoorbeeld geen stukken tekst dezelfde kleur als de achtergrond geven. Want dat doe je om de tekst voor bezoekers te verbergen en om het alleen aan zoekmachines te tonen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar wat is linkbuilding dan? Veel marketeers zeggen dat het white hat SEO is. Maar weet je, eigenlijk is het grey hat. En ik weet vrijwel zeker dat het in de nabije toekomst black hat wordt. De signalen hiervoor zijn nu al duidelijk.

Linkbuilding in Nederland: hoe werkt dat?

Wanneer jij je met linkbuilding in Nederland bezighoudt dan ligt de focus op Nederlandse websites. Vaak zijn dit websites die eindigen op .nl. Maar het kan ook om andere websites gaan, zolang ze maar de Nederlandse taal hebben.

Nederlandse linkbuilding betekent dus dat een Nederlandse website naar die van jou linkt. Dan ben je goed bezig. Want het is slecht om een backlink van een Franse website te krijgen. Hier hebben je bezoekers niks aan. En dus vindt Google dat die backlink geen meerwaarde heeft.

Een linkprofiel opbouwen

Veel marketeers streven naar een indrukwekkend linkprofiel. Ze willen zoveel mogelijk backlinks naar jouw website verzamelen. Dan groeit je linkprofiel en dat ziet zeker geweldig uit. Alleen is dat profiel niet zo geweldig als het lijkt. Want wanneer je veel lage kwaliteit backlinks ontvangt dan is je linkprofiel waardeloos.

Slechte kwaliteit linkbuilding

Het valt mij op dat veel marketeers slechte kwaliteit linkbuilding aanbiedt. Ze maken gebruik van de zogenaamde PBN. Dat is een netwerk van heel veel blogs of websites. Door hier een backlink op te plaatsen, naar jouw website toe, wordt dit aan je linkprofiel toegevoegd.

Alleen heeft een PBN geen toegevoegde waarde voor je linkprofiel. Dit komt omdat dit soort websites heel veel linkjes publiceren. Eigenlijk met de bedoeling om zoekmachines te misleiden. Gelukkig weet Google dat en negeert PBN’s. Dan heb je geluk wanneer Google het negeert. Want in het slechtste geval deelt Google straffen uit. Niet alleen het netwerk krijgt een straf maar ook jouw website.

Linkjes op niet geïndexeerde webpagina’s

Er zijn ook marketeers die backlinks plaatsen op niet geïndexeerde webpagina’s. Deze webpagina’s zijn dus niet zichtbaar in de organische zoekresultaten.

Ook hier heb je helemaal niks aan. Wanneer een webpagina niet is geïndexeerd dan kan Google de linkjes op deze pagina niet volgen. Dus worden die backlinks niet aan je linkprofiel toegevoegd. En je ontvangt ook geen extra bezoekers op je website.

Veel linkjes naar dezelfde pagina

Een andere techniek die slechte marketeers uitvoeren is veel linkjes naar een en dezelfde pagina leiden. Je laat bijvoorbeeld een blog op een website publiceren. In die blog staan drie linkjes naar jouw homepage. Of misschien naar een andere pagina op je site.

Dit valt, net als bovenstaande tactieken, onder black hat SEO. De linkjes op een webpagina zouden namelijk naar verschillende websites of webpagina’s moeten leiden. Niet naar dezelfde.

Startpagina’s en dochterpagina’s

Vroeger waren startpagina’s en dochterpagina’s een perfecte methode om backlinks te verzamelen. Dit soort pagina’s kom je nog steeds tegen. Ze bevatten een verzameling backlinks naar verschillende websites. Vaak binnen een bepaalde branche, categorie of niche.

Je zou denken dat dit goed is. Maar dat is het dus niet! Startpagina’s en dochterpagina’s zijn tegenwoordig niet meer zo autoritair. Google heeft ook wel in de gaten gekregen dat ze alleen ten behoeve van linkbuilding worden gebruikt.

Het heeft dus niet zoveel zin om je geld uit te geven aan linkjes op een startpagina of dochterpagina. Wil je dit toch doen? Dan zijn de gevolgen altijd voor jezelf.

Backlinks op een andere blog

Dan is er nóg een techniek: backlinks op een andere blog laten plaatsen. Vaak wordt gezocht naar autoritaire websites. Zoiets kan werken, maar niet altijd. Het werkt in ieder geval niet wanneer de inhoud van die blog weinig met jouw website te maken heeft. Bijvoorbeeld een hondenwebsite versus autowebsite. Of een webshop in kinderkleding versus een website over seksspeeltjes.

Net als bij alle andere vormen van linkbuilding moet je ook betalen wanneer je een backlink op een andere blog laat plaatsen. White hat? Nee, grey hat!

Dure backlinks zijn net zo slecht

Dan heb je nog de marketeers die heel zorgvuldig op zoek gaan naar backlinks. Ze zeggen dat ze de beste kwaliteit linkbuilding bieden. Vaak herken je ze aan dit soort uitspraken:

  • Ze plaatsen permanente backlinks
  • Het gaat om do-follow-links
  • Je krijgt links vanaf domeinen die nog niet eerder naar jou gelinkt hebben
  • Je krijgt 1 backlink per keer
  • Het betreft in-content links

Dat ziet er allemaal geweldig uit en je zou er bijna intrappen. Behalve dan het feit dat je voor dit soort linkbuilding ook moet betalen. En waarom is dat? Omdat die marketeer andere websites betaalt voor het plaatsen van een backlink naar jouw website.

Ik zal heel eerlijk met je zijn. Er zijn maar weinig websites die je kunt benaderen en die dan zeggen ‘oh ja hoor, wij plaatsen wel even een backlink naar jouw website.’. Meestal willen ze er toch geld voor hebben. Of in ieder geval een link ruilen.

Daar ga je dus helemaal de mist in. Google heeft zelf een aantal SEO-richtlijnen opgesteld. In die richtlijnen staat dat je NOOIT voor backlinks mag betalen. En je mag ook geen linkjes ruilen.

Maar hoe zit dat dan wanneer het om een commerciële link gaat? Dat is een advertorial met een linkje naar jouw website. Dan mag een backlink wel. Maar dan moet bij de advertorial duidelijk staan dat het om een betaalde samenwerking gaat. Of dat het een advertentie is.

Mag je helemaal niet linkbuilden?

Linkbuilden doe je om twee verschillende redenen. Als eerste hoop je dat mensen op de backlink klikken en op jouw website uitkomen. Dat is altijd goed want zo trek je nieuwe klanten aan.

Waarom marketeers linkbuilden is om jouw website hoger in Google te krijgen. Linkbuilden is eigenlijk een methode om zoekmachines te misleiden. Je laat de zoekmachine denken dat de andere website vrijwillig een backlink naar die van jou heeft geplaatst. Zo moet Google denken dat jouw website best belangrijk is.

Vroeger werkte deze methode echt. Ik vind het fijn om te zien dat Google steeds slimmer wordt. En dat de zoekmachine niet meer toestaat dat je op deze manier aan linkbuilding doet. Dus wanneer je ergens een marketeer ziet zeggen dat linkbuilding nog steeds werkt, mag je hier best over twijfelen.

Een natuurlijk linkprofiel opbouwen

Het beste is om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Hoe doe je dat? In ieder geval niet door een SEO-bureau te laten linkbuilden. En ook niet om het zelf te doen. Backlinks krijg je vanzelf wanneer je hele goede content deelt.

Je kunt ook blogs voor een andere website schrijven. In die blog mag best een linkje naar jouw website staan, maar alleen wanneer dit relevant voor de bezoeker is. Wanneer de bezoeker niks aan dat linkje heeft dan heeft Google hier ook niks aan.

Verder kun je linkjes op social media delen. Niet alle linkjes op social media worden aan je linkprofiel toegevoegd. Maar het zorgt in ieder geval wel voor naamsbekendheid. En je trekt meer verkeer naar je website.

Waar haal ik mijn kennis vandaan?

Sommigen vragen zich af hoe ik aan mijn kennis kom. Enerzijds door me al 25 jaar bezig te houden met zoekmachines. Anderzijds krijg ik soms ingevingen die betrekking hebben op de toekomst.

Zo droomde ik in de jaren 80, ik was toen nog een jong kind, dat we ooit kleine mobiele apparaatjes hadden. Hierop konden we dan televisiekijken. Sommigen dachten dat ik gek was. Die mensen lopen nu met een smartphone rond en kijken er video’s en films op.

In het jaar 2007 had ik het over spraakgestuurde zoekopdrachten (voice search). In 2010 werd ‘Voice search’ in Nederland geïntroduceerd. Inmiddels maken dagelijks miljoenen mensen hier gebruik van. Ik voorspelde ook de komst van kunstmatige tekstschrijvers. En daar was ChatGPT.

Wil je weten wat er in de toekomst met SEO gaat gebeuren? Ik heb wel wat ideeën, maar het zou niet goed zijn om dit te delen. We kunnen de toekomst niet beïnvloeden. Maar wacht maar wat er over een paar jaar gaat gebeuren! Ondertussen probeer ik wel de loterij te voorspellen, want dat is me helaas nog steeds niet gelukt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven