Linkbuilding bureau: verwachtingen versus resultaten

Bijgewerkt: 20 juni 2023

Je ziet ze steeds meer: de snelle linkbuilding bureaus. Dit zijn bedrijven die linkbuilding diensten bieden. Het gaat over het verwerven van backlinks van andere websites naar die van jou. Dit vergroot de zichtbaarheid van je website in de organische zoekresultaten. Niet elk linkbuilding bureau houdt zich met de juiste technieken bezig. Hierdoor kan jouw website schade oplopen.

Linkbuilding als onderdeel van een SEO-strategie

Veel marketeers zien linkbuilding als een belangrijk SEO onderdeel. Toch is het niet meer zo belangrijk als vroeger. Zoekmachines kijken vooral naar de kwaliteit van content (inhoud). Websites die kwalitatieve content delen, hoeven helemaal niet aan linkbuilding te doen. Ze bouwen een natuurlijk linkprofiel op.

Eigenlijk zou elke website naar een natuurlijk linkprofiel moeten streven. Het inschakelen van een linkbuilding bureau is niet de beste manier om het vertrouwen van zoekmachines te winnen.

Wat is een linkbuilding bureau?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger speelde backlinks een belangrijke rol. Zoekmachines keken naar backlinks om de kwaliteit van websites te beoordelen. Tegenwoordig zijn zoekmachines zoals Google een stuk slimmer. Ze zijn in staat om naar inhoud (blogs, artikelen) te kijken en deze op waarde te beoordelen.

Ondanks dit feit blijven backlinks een rankingfactor. Maar niet meer zoveel als vroeger. Zoekmachines kijken of websites naar andere sites verwijzen. En welke reden hierachter zit. Wanneer een website veel backlinks ontvangt, kan dit een signaal van autoriteit zijn.

Een linkbuilding bureau doet niks anders dan backlinks vergaren. Het gaat op zoek naar websites die bereid zijn om een backlink naar jouw website plaatsen.

Goede en slechte kwaliteit backlinks

Een goed linkbuilding bureau bouwt bijzondere schakels tussen websites. Dit bureau bestaat niet alleen uit linkbuilders maar vooral deskundige SEO schrijvers en PR managers. Het is namelijk belangrijk om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Dit kan alleen middels het vinden of delen van relevante content.

Een uitstekend linkbuilding bureau werkt als volgt. Het zoekt contact met relevante websites. Dit zijn websites met gelijkwaardige onderwerpen als die van jou. Jullie zijn in dezelfde branche of niche actief. Vervolgens wordt aan deze websites gevraagd of ze interesse hebben in een gastblog. De SEO tekstschrijver maakt een gastblog met hierin een linkje naar jouw website. Deze gastblog wordt op de andere website gepubliceerd.

Met deze strategie toon je expertise en bouw je autoriteit op. Als gevolg hiervan ga je steeds hoger in de organische zoekresultaten ranken.

Helaas zijn er duizenden slechte linkbuilders actief. Ze werken niet met SEO-schrijvers en gastblogs. Slechte linkbuilders kopen backlinks op lage kwaliteit websites in. Bijvoorbeeld artikelensites of startpagina’s. Deze strategie is heel slecht! De lage kwaliteit backlinks kunnen in het begin een hogere positie opleveren, maar na verloop van tijd zak je steeds dieper in de zoekresultaten weg.

White hat-backlinks

Het is belangrijk om alleen met white hat-backlinks te werken. Dit zijn backlinks die aan de richtlijnen van Google voldoen. Deze koppelingen leveren duurzame resultaten op. Bedenk dat niet elke linkbuilder met white hat backlinks werkt.

Een SEO linkbuilding pakket

Veel linkbuilding bureaus bieden een SEO linkbuilding pakket aan. Dit wordt ook wel verkocht als backlinkpakket. Wees hier een beetje voorzichtig mee. Vaak zijn dit soort pakketten goedkoop maar krijg je niet de kwaliteit die je verwacht.

Een SEO linkbuilding pakket bestaat vaker wel dan niet uit backlinks van lage kwaliteit. Dit verlaagt je ranglijst en tast de geloofwaardigheid van je merk aan.

Waarom samenwerken met een linkbuildingbedrijf?

Ben je brutaal genoeg en beschik je over voldoende tijd? Dan is het helemaal niet nodig om een linkbuilding bureau in te schakelen. Je hoeft alleen maar relevante websites te benaderen en om een samenwerking te vragen. Vervolgens schrijf je een gastblog met een linkje naar jouw website. Die laat je op de andere website plaatsen.

Het is belangrijk dat je hier niet voor betaalt. Doe je dit wel, omdat de andere website dit eist, dan gaat het om een betaald partnerschap. In dit geval moet dit als zodanig worden gemarkeerd. Zo is voor Google duidelijk dat het om een advertentie of betaalde samenwerking gaat.

Soms is het beter om met een linkbuildingbedrijf samen te werken. Bijvoorbeeld omdat je weinig tijd voor linkbuilding hebt. Deze SEO-techniek kan erg tijdrovend zijn. Door samen te werken met een goed bedrijf bespaar je een hoop tijd. Bovendien ben je verzekerd van de juiste kwaliteit.

Moet ik echt backlinks verzamelen?

Een linkbuildingbedrijf of een SEO-bureau zou altijd vertellen dat linkbuilding je pagina- en domeinautoriteit verbetert. Deze uitspraak is een beetje zwart-wit. Het klopt dat kwalitatieve backlinks de autoriteit van jouw website positief kunnen beïnvloeden. Dit geeft echter geen garantie op hoge posities in Google of andere zoekmachines.

Wanneer een website duizenden backlinks heeft, maar lage kwaliteit content, zal hij niet hoger in Google scoren. Dit komt omdat de kwaliteit van content zwaarder weegt dan de kwaliteit van backlinks.

Zonder relevante, informatieve en kwalitatieve inhoud op je website heeft backlinks verzamelen helemaal geen zin. Het klopt dus niet dat linkbuilding altijd positief uitpakt en meer verkeer naar je website genereert.

De nadelen van backlinks

Linkbuilding kan de autoriteit van je site verhogen, maar ook het tegenovergestelde effect hebben. Bijvoorbeeld wanneer het linkbuilding bureau slechte kwaliteit backlinks inkoopt. Stel dat jij een webshop in kinderkleding hebt. Het bureau koopt backlinks op een algemene artikelensite, een startpagina of misschien wel op de website van een garagebedrijf.

Al die backlinks hebben geen relatie met de webshop in kinderkleding. Dit soort backlinks zijn nutteloos. Ze hebben geen toegevoegde waarde. Google beoordeelt deze backlinks als lage kwaliteit. Waarschijnlijk denkt Google dat je middels linkbuilding de zoekmachine om de tuin wil leiden (wat feitelijk ook zo is). Hierdoor gaat Google jou lager in de organische zoekresultaten plaatsen.

Voor websites met kwalitatieve content en autoriteit is het belangrijk om niet aan linkbuilding te doen. Vaak doet dit meer kwaad dan goed.

Voordelen van linkbuilding

Het hoeft niet altijd slecht te zijn. Linkbuilding heeft zeker een aantal voordelen:

  • Verbetering van de domeinautoriteit
  • Meer geloofwaardigheid binnen je vakgebied
  • Betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten
  • Meer verwijzingsverkeer van verschillende bronnen
  • Verbeterde rangschikking op belangrijke zoektermen

Wat kost het?

Linkbuilding is niet zo goedkoop als gedacht. De prijzen variëren van € 100 tot meer dan € 2000. Dit is afhankelijk van de branche waarin jij actief bent. Maar ook welke tarieven het bureau hanteert.

Het is heel lastig om te bepalen wat een goede prijs is. Mogelijk krijg je met verschillende kosten te maken, die aan jou als klant worden doorberekend. Zo kan het dat het linkbuildbureau backlinks inkoopt, iets dat eigenlijk niet zou moeten. Het bureau betaalt tussen de € 10 en € 700 per backlink. Je kunt je voorstellen dat deze prijs aan jou wordt doorberekend.

Verder betaal je degene die werk verricht om handmatige links voor jou te genereren. Soms wordt een formule aangehouden om te bepalen wat de waarde van een backlink is.

Zelf kijk ik altijd naar de verhouding organisch verkeer versus linkende hoofddomeinen. Deze informatie vind je in SEO-tools zoals SemRush of Ahrefs. Hieronder zie je twee websites. De eerste website heeft 8.1K maandelijks verkeer en 3.2K backlinks waarvan 258 reffering domains. Wanneer je dit met elkaar deelt: 8100/258= 7842.

De tweede website doet het een stuk minder goed. Bij deze website lag de focus duidelijk op het verzamelen van backlinks, niet op het creëren van goede content. Deze website heeft maandelijks 59 aan verkeer en 262K backlinks waarvan 84 reffering domains. De verhouding tussen aantal backlinks en reffering domains geeft al aan dat hier aan kunstmatige linkbuilding is gedaan. Laat ik mijn rekensom erop los dan krijg ik het volgende: 59/84= 0.70.

De tweede website heeft een hele lage backlinkwaarde. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Facebook heeft bijvoorbeeld ook een lage backlinkwaarde, omdat miljoenen websites hier naartoe linken. Maar wanneer je ziet dat het maandelijks verkeer laag is, in combinatie met een lage backlinkwaarde, dan is dit geen autoritaire website. Wanneer je backlinks van dit soort websites krijgt, zijn ze nauwelijks iets waard.

Zelf doen: kwalitatieve backlinks vinden

Niet iedereen heeft het budget voor het inschakelen van een linkbuilding bureau. Bovendien weet je nooit 100% zeker welke techniek het bureau inzet. Werken ze met goede SEO tekstschrijvers en creëren ze kwalitatieve blogs op gastwebsites, of kopen ze ergens goedkope backlinks in?

Marketeers zijn goede verkopers. En dus ook echte praatjesmakers. Ze weten als geen ander om jou te verleiden zodat je veel geld bij hen uitgeeft.

Het is altijd goed om voorzichtig te werk te gaan. Wanneer je twijfelt is het beter om het niet te doen. Wil je veel geld besparen en zelf kwalitatieve backlinks genereren? Hieronder heb ik enkele tips voor jou.

Ga aan de slag met je eigen website

Linkbuilding valt onder off-page SEO. Het is een techniek die niet op je eigen website wordt uitgevoerd. Toch is het beter om eerst aandacht aan je eigen website te besteden. Zoiets als ‘eigen volk eerst’.  Ben je alleen maar met linkbuilding bezig, dan krijg je zoiets als in bovenstaand voorbeeld, waarbij de website maandelijks 59 bezoekers ontvangt. Daar heb je helemaal niks aan!

Begin dus met het creëren van de allerbeste content voor je website. Hierna besteed je aandacht aan het genereren van backlinks.

Er zijn verschillende manieren om backlinks te verzamelen. Ik heb hieronder overzichtelijk in een tabel gezet. Zo zie je gelijk wat van elke methode voor- en nadelen zijn.

MethodeVoordelenNadelen
GastbloggenVergroot je zichtbaarheid en autoriteit.Kost veel tijd maar. Je moet overtuigend zijn om als gastblogger geaccepteerd te worden.
Broken linkbuildingGratis linkbuilding.Kost veel tijd. Niet alle webmasters willen meewerken.
LinkuitwisselingDit kan leiden tot een snelle toename van het aantal backlinksKan van lage kwaliteit zijn. Zoekmachines zien linkuitwisseling als manipulatief gedrag. Dit kan leiden tot een lagere rangschikking in de zoekresultaten.
Linkbuilding via sociale mediaNatuurlijke backlinks van gebruikers die jouw inhoud delenEffect is afhankelijk van het bereik en de betrokkenheid van jouw sociale media-aanhang. Niet alle sociale media-inhoud wordt door andere websites opgepikt.
Natuurlijke backlinksJouw inhoud is waardevol genoeg om door andere websites gelinkt te wordenHet kan lang duren voordat er natuurlijke backlinks ontstaan. Je hebt geen directe controle over welke websites naar jou linken

Elke methode heeft één of meerdere voordelen, maar er kleven ook altijd nadelen aan. Het beste is om verschillende methoden met elkaar te combineren. Hierdoor kun je meten en analyseren. Aan de hand hiervan pas je de linkbuilding strategie aan.

Laten linkbuilden

Kost het je teveel tijd om zelf te linkbuilden, maar ben je bang voor de hoge kosten van een linkbuilding bureau? Neem contact op? Ik sta, samen met mijn team, bekend om de betaalbare tarieven, waarbij ik de concurrentie aanga met te dure marketingbureaus. Dit maakt linkbuilding voor jou heel betaalbaar.

Hoe gaan we te werk? We gaan op zoek naar relevante websites om te gastbloggen. Maar ook autoritaire websites die mogelijk een linkje naar jouw website op willen nemen. Hierbij kijken we altijd naar autoriteit en kwaliteit. We kopen nooit lage kwaliteit backlinks en doen niet aan linkruil. We vermijden startpagina’s, artikelensites en linkfarms. Kwaliteit staat voorop, uiteraard tegen een betaalbare prijs.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven