Je bedrijf op Instagram laten groeien

Bijgewerkt: 19 juni 2023

Wereldwijd heeft Instagram ruim 1,2 miljard gebruikers. Met dit platform bereik je een groot aantal potentiële klanten. Opvallend is dat gebruikers op Instagram zich graag verbinden met merken. Het platform is uitermate geschikt voor kleine bedrijven die geen budget hebben voor dure marketingcampagnes. Laat je bedrijf op Instagram groeien!

Instagram is gratis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het grootste voordeel van Instagram is dat het geheel gratis is. Je hoeft alleen maar een zakelijk account aan te maken en je kunt beginnen. Je hebt hier geen marketingteam of een budget voor nodig. Het kost je alleen wat tijd om publiek op te bouwen en posts te maken. Eventueel is het mogelijk om de sociale media posts te laten maken. Tegen een bedrag vanaf € 8 per post hoef je er zelf geen energie in te steken. Neem hiervoor contact op.

De basisprincipes van Instagram leren

Een klein bedrijf op Instagram laten groeien is zeker mogelijk. Ook grote bedrijven doen het goed op dit platform. Het is vooral belangrijk dat je een merkidentiteit opbouwt. En dat dit bij het publiek onder de aandacht komt.

Wanneer je geïnteresseerde volgers opbouwt, zullen ze zich steeds meer in je bedrijf verdiepen. Ruim 54% van de volgers is bereid om bij jou een aankoop te doen. Onderschat de kracht van Instagram niet!

Elk bedrijf kan succes behalen

Vaak wordt gedacht dat alleen grote merken zoals Nike of Volvo in staat zijn om via Instagram te groeien. Maar er zijn zat voorbeelden van kleine bedrijfjes die dankzij Instagram veel succes hebben behaald. Bijvoorbeeld startende zzp’ers die binnen drie jaar een omzet van 100K per jaar wisten binnen te halen, alleen via sociale media.

Organische kansen

Op sociale media kun je adverteren. Je ziet dat veel bedrijven dit doen. Maar niet elke ondernemer heeft hier het budget voor. Dat hoeft ook niet, want met de juiste strategie grijp je organische kansen aan. Dit betekent dat je groeit zonder gebruik te maken van betaalde advertenties.

Feitelijk bespaar je tientallen tot honderden euro’s per maand. De enige kosten waar je mee te maken krijgt is het maken van foto’s of video’s, en eventueel het laten maken van sociale media posts. Maar met een beetje creativiteit doe je heel veel zelf.

Maak gebruik van Instagram Business

Laat je bedrijf groeien via Instagram! Het start allemaal met het aanmaken van een zakelijk account. Dit staat ook wel bekend als Instagram Business. Heb je momenteel een normaal account? Dan kun je dit omzetten naar een zakelijk account. Dit is zeker aan te raden, omdat je dan toegang krijgt tot statistieken en handige tools.

Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in de interesses en het gedrag van gebruikers. Dit helpt je om nog betere content te maken.

Op het juiste moment posten

Voor veel ondernemers is het lastig om te bepalen wanneer ze iets moeten posten. Je ziet dat de meeste ondernemers dit tussen zeven en acht uur ’s morgens doen. Het klopt dat veel mensen dan nog niet aan het werk zijn. Het probleem is echter dat dit een druk tijdstip is. Iedereen maakt zich klaar voor een nieuwe werkdag. Instagram wordt eventueel vluchtig bekeken.

Het beste tijdstip om iets te posten op Instagram is rond 11:00 uur in de ochtend. Hierbij blijkt de woensdag ook nog eens de meest effectieve dag zijn. Voor de vrijdag kun je beter vanaf 14 uur ‘s middags iets posten, tot een uur of 16.

Wil je in het weekend mensen bereiken? Doe dit zaterdagochtend tussen 8 en 10 uur ‘s morgens, of zondag tussen 18 en 20 uur.

Misschien wil je een wereldwijd publiek bereiken. Je krijgt dan te maken met verschillende tijdzones. Het beste kun je dan onderstaande tijden aanhouden om je content publiceren:

  • Maandag om 14:00 uur en 16:00 uur
  • Dinsdag om 4:00 uur en 20:00 uur
  • Woensdag om 3:00 uur, 13:00 uur en 14:00 uur
  • Donderdag om 5:00 uur, 15:00 uur en 18:00 uur
  • Vrijdag om 1:00 uur, 11:00 uur, 19:00 uur en 21:00 uur
  • Zaterdag om 17:00 uur
  • Zondag om 1:00 uur, 2:00 uur, 13:00 uur, 14:00 uur en 22:00 uur

Vaak en consistent posten

Sommige ondernemers posten slechts eenmaal per week wat op Instagram. Of misschien hooguit drie keer per week. Dat is echt te weinig! Je zou minimaal vier keer per week moeten posten. Ongeveer 25% van de ondernemers doet dit zelfs meerdere keren per dag.

Let op dat je niet alleen maar aan het posten bent om gezien te worden. Je content moet meerwaarde voor het publiek hebben. Daarnaast moet je kijken wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Er is geen vaste formule die voor elk bedrijf effectief is.

Wel is het goed om als uitgangspunt minimaal vijf keer per week te posten. Maak hierbij een combinatie van afbeeldingen, video’s en verhalen (stories). Kijk ook of je af en toe live kunt gaan.

Wanneer je veel berichten plaatst die geen betrokkenheid oplevert, dan heeft dit een negatief effect op je bereik. Daarom moet je heel nauwkeurig zijn met betrekking tot het aantal keren dat je post, tijdstip en welke content je deelt.

Maak een geweldig Instagramprofiel aan

Kijk gelijk even naar je profiel oftewel je bio. Dat is een kort verhaal over je bedrijf en een link naar je website. Verder kun je in de bio gebruikmaken van klikbare hashtags en misschien wat vrolijke emoij’s.

Wees kritisch over je profielfoto. Het is een feit dat een profielfoto met jouw gezicht voor een hogere betrokkenheid zorgt. Al helemaal wanneer je ogen duidelijk in beeld zijn. Maar soms is het beter om het logo van je bedrijf of merk als profielfoto te kiezen.

Zorg in ieder geval dat je profielfoto professioneel, uniek en creatief is. Neem dus nooit foto’s van anderen over, ook geen foto’s van stock websites.

Maak gebruik van hashtags

Ondanks dat de betrokkenheid vanuit hashtags omlaag is gegaan, is het nog steeds een interessant marketinginstrument. Voeg altijd relevante hashtags aan je posts toe. Minimaal 10% van de mensen die jouw bericht zien, doen dit via hashtags.

Vind je het lastig om te achterhalen welke hashtags je moet gebruiken? Het is in ieder geval goed om bij concurrenten te kijken. Zo krijg je een idee van de hashtags die zij inzetten en waar ze mee scoren. Verder zijn er wat tools die je helpen bij het genereren van de juiste hashtags.

Weet wat je met het publiek deelt

Instagram is visueel ingesteld. Dit betekent dat afbeeldingen en video’s een grote rol spelen. Je kunt niet, zoals bij Facebook of Twitter, alleen maar een stukje tekst delen.

Ga voor opvallende afbeeldingen en video’s. Dit betekent niet dat je prachtige natuurfoto’s moet delen (tenzij je natuurfotograaf bent), maar afbeeldingen die echt opvallen. De afbeeldingen moeten jouw bedrijf of merk weerspiegelen.

Kies in ieder geval voor foto’s van hoge kwaliteit. Wanneer je tekst in een afbeelding gebruikt, zorg dan voor een duidelijk contrast. Kleine letters, sierletters of een onduidelijk contrast laten de lagere betrokkenheid dalen. Zoiets moet je zien te voorkomen.

Werk eventueel samen met influencers

Wil je jouw bedrijf nog beter op Instagram laten groeien? Kijk of je kunt samenwerken met één of meerdere influencers. Dat hoeven echt geen influencers te zijn met tienduizenden of misschien wel 1 miljoen volgers. Het gaat om de betrokkenheid tussen de influencer en zijn of haar volgers.

Over het algemeen is de betrokkenheid bij influencers met een klein publiek groter dan wanneer je voor een beroemdheid kiest. Bovendien ben je met kleine influencers ook nog eens goedkoper uit.

Heb je hulp nodig met Instagram en om je bedrijf hier te laten groeien? Neem contact op, ik kan je op verschillende manieren helpen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven