Waarom mensen denken dat SEO dood is

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Steeds vaker hoor je dat SEO dood is. Dit verhaal is in 2017 ontstaan, en is sinds de komst van ChatGPT en AI versterkt. Maar is SEO daadwerkelijk doet? Nee dat niet. Maar het heeft wel een heel andere insteek gekregen.

Veel marketeers hangen nog in marketing 3.0. Jij waarschijnlijk ook. Dit betekent dat je niet bezig bent met de nieuwste marketingtechnieken en zoekmachine optimalisatie.

SEO verandert zo snel, dat hebben velen niet in de gaten. Wanneer je niet meegaat in de nieuwste trends is de kans groot dat je technieken zinloos zijn. Je website of de sites van klanten zullen doodbloeden.

Mensen blijven zoekmachines gebruiken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bing heeft in 2023 ChatGPT in zijn zoekfunctie geïntegreerd. Google heeft het ook gedaan. Het biedt niet alleen de mogelijkheid om gebruik te maken van ChatGPT, ook heeft het zijn eigen AI-chatbot: Bard.

Kunstmatige intelligentie brengt veel goeds met zich mee. Maar het is ook een beetje gevaarlijk. Juist door kunstmatige intelligentie verliezen we de menselijkheid. In het begin was ChatGPT heel populair, maar inmiddels verlangen veel mensen terug naar de goede oude tijd. Ze maken niet langer gebruik van AI voor hun online zoektocht, maar vertrouwen opnieuw op zoekmachines.

Natuurlijk bieden zoekmachines de mogelijkheid om gebruik te maken van AI. Maar dat kunnen ze alleen wanneer er websites bestaan. Want die zijn de bron van informatie.

SEO heeft altijd bestaan

Eigenlijk is SEO al duizenden jaren oud. Je denkt vast dat ik gek ben geworden, want het internet is pas sinds de jaren 90 in huishoudens geïntroduceerd. Hoe kan SEO dan al duizenden jaren oud zijn?

SEO is het optimaliseren van webpagina’s voor zoekmachines. Het is een vorm van marketing om de aandacht van het publiek te trekken. Vroeger deden bedrijven dit ook. Ze wisten de aandacht te trekken door in kranten te adverteren. Toen er nog geen kranten bestonden schilderden ze boodschappen op muren. Of ze stuurden een omroeper naar het marktplein.

Wanneer je het zo bekijkt heeft SEO altijd bestaan. Alleen heeft het een andere vorm aangenomen. Van offline promotie is het veranderd naar online promotie.

Natuurlijk bestaat online promotie uit verschillende onderdelen. Dit zijn SEO, SEA (adverteren in zoekmachines), gastblogs, social media of affiliate marketing. Om maar enkele voorbeelden te noemen.

Waarom zeggen marketeers dat SEO dood is?

Je hoort steeds vaker marketeers beweren dat SEO dood is. Klopt dit? Nee, SEO bestaat nog steeds. Er is altijd een vorm van SEO geweest. Wel is het zo dat marketeers het systeem kunnen beïnvloeden. Ze weten hoe ze het publiek kunnen helpen om de juiste informatie te vinden. Dit is echter een techniek die alleen voor professionals is weggelegd.

Veel marketeers doen maar wat. Ze weten het systeem tijdelijk te beïnvloeden, maar het is geen plan voor de lange termijn. En dat maakt SEO zo lastig en frustrerend. Daarom wordt heel makkelijk geroepen dat SEO dood is.

Het kan worden verplaatst

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Oftewel zoekmachine optimalisatie. De S en de O van deze afkorting zullen altijd blijven bestaan. Dus ‘zoek optimalisatie’. Wel kan het platform worden verplaatst. Je ziet dit bijvoorbeeld onder jongeren gebeuren, die social media steeds vaker als alternatieve zoekmachine gebruiken.

ChatGPT, Google Bard en toekomstige AI zijn ook van die platformen die functies van zoekmachines overnemen. De locatie verandert, maar zoeken op het internet blijft bestaan.

Natuurlijk zullen zoekmachines niet verdwijnen. Ze blijven de basis van elke online zoektocht. Want kun je het op social media of via een chatbot niet vinden, dan weet de zoekmachine het wel.

SEO sterft continu en wordt opnieuw geboren

Toen ik pas met SEO begonnen, dit was eind jaren 90 (Google bestond net twee jaar), waren de technieken heel anders. Je moest bijvoorbeeld zoveel mogelijk zoektermen in een tekst stoppen. Bloggen was nog niet zo populair, daarom werden er alleen artikelen geschreven. Die waren minder persoonlijk.

Ook moest je actief backlinks verzamelen. Je kon gewoon je backlink overal neerpleuren, Google zou hem volgen en jouw website hierdoor hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Uiteindelijk zijn al die technieken verdwenen. Dit is te danken aan Google, dat de algoritmes continu aanpast. Telkens wanneer er een grote Google algoritme update plaatsvindt, zeggen marketeers dat SEO dood is.

Maar dat is niet zo. SEO sterft continu een beetje maar wordt ook telkens opnieuw geboren. In een ander en fris jasje.

Marketing 5.0

De kans is groot dat je de waarden en missie van je bedrijf deelt, impact op de wereld wil maken en pijnpunten van klanten oplost. Oftewel: je bent een verantwoord merk. Ja dat is allemaal belangrijk! Maar wanneer je alleen hier de focus op legt, hang je nog in marketing 3.0.

In 2023 zitten we al enige tijd in marketing 5.0. Dit gaat over klantenrelaties opbouwen en mensen de beste ervaring bieden. Je klanten willen een persoonlijke ervaring hebben en als mens behandeld worden, niet als getal of als omzetgenerator.

Marketing 5.0 maakt SEO levendiger dan ooit. Websites die het publiek en persoonlijke ervaring bieden, zullen het winnen van de rest.

Het is alleen lastig om dit in je website te integreren. Enerzijds moet je het publiek een goede en gepersonaliseerde ervaring bieden, aan de andere kant wil je hoog in de organische zoekresultaten staan. Maar geloof me, wanneer mensen enthousiast zijn over je website, ga je vanzelf hoger in Google en andere zoekmachines ranken.

Zoekwoorden doen er nog steeds toe

Dat veel mensen denken dat SEO dood is, komt omdat ze merken dat hun zoekwoorden niet meer zo goed ranken. Het klopt dat de toekomst van zoeken veranderd is. Websites moeten een nieuwe mentaliteit ontwikkelen om de eindgebruiker tevreden te stellen.

Maar zolang zoekwoorden nog steeds in Google en andere zoekmachines worden weergegeven, betekent dit dat ze nog bestaan. Het is echter niet meer zo goed om je alleen op zoektermen te richten. Maar dat is wel wat veel marketeers blijven doen.

Focus je op het bieden van unieke waarde. Dat is wat anders dan unieke inhoud. Ik zal het even simpel uitleggen.

  • Unieke waarde = het gevoel dat een bezoeker aan je website overhoudt, waardoor hij graag nog eens terugkomt en je website bij anderen aanbeveelt.
  • Unieke inhoud = een fantastische draai aan content geven, waardoor de tekst nergens anders voorkomt.

Laat ik het zo zeggen: unieke waarde is tevens unieke inhoud. Maar unieke inhoud wil niet zeggen dat het ook unieke waarde biedt.

Stel het gevoel en de emoties van bezoekers of gebruikers voorop. Leg de focus dus op het creëren van een unieke waarde. Dan komt de rest vanzelf.

Maar wat heeft dit met zoekwoorden te maken? Ja die doen er nog steeds toe en je moet ze dan ook in artikelen, blogs en teksten integreren. Maar dit doe je alleen om een signaal af te geven, niet om te proberen om hoog in zoekmachines te ranken. Wanneer je unieke waarde creëert, in combinatie met de juiste zoekwoorden, ga je vanzelf hoog ranken.

Heb je hulp nodig?

Denk je dat SEO dood is, of dat het allemaal wel meevalt? Ik kan je vertellen dat SEO springlevend is maar niet meer hetzelfde is als vroeger. Omdat het continu verandert, is het belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven.

Dagelijks besteed ik vele uren aan zoekmachine optimalisatie. Ik zoek uit wat wel en wat niet werkt. Heb je moeite om je website hoger in de organische zoekresultaten te krijgen? Wil je meer relevant publiek aantrekken? Wanneer je contact met mij opneemt kan ik jou hierbij helpen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven