Genderneutrale kleuren voor je website

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Genderneutraal betekent dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen. Heb je een website en wil jij iedereen aanspreken? Kies dan voor genderneutrale kleuren. Sommige kleuren zijn zeer geschikt om zowel mannen als vrouwen te betrekken. Andere kleuren hebben geen verwijzing naar het binaire bestaan.

Een genderneutraal design is een snelgroeiende trend. Ondanks dat er al veel ideeën zijn omtrent genderneutrale kleuren en designs, zijn ontwerpers bezig om het te perfectioneren.

Blauw en roze als typische mannelijke- en vrouwelijke kleuren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak denken we dat blauw voor babyjongens en mannen bedoeld is. Maar wist je dat dit vroeger de kleur voor babymeisjes was? Dit komt omdat blauw geassocieerd wordt met de maagd Maria, en daarom van oorsprong een meisjeskleur was. Pas in de jaren 20 van de vorige eeuw werd roze toegeschreven aan meisjes. En blauw aan jongetjes.

Wanneer je website overwegend veel blauw of roze bevat, is dit niet genderneutraal. Maar blauw kan voor zakelijke websites wel een bewuste keuze zijn. Blauw straalt namelijk betrouwbaarheid uit. Dat is ook waarom veel overheidswebsites en zakelijke websites voor blauw kiezen.

Roze staat voor liefde en vriendschap. Het is ook een rustgevende kleur. Sommige bedrijven hebben bewust voor roze gekozen, zoals T-Mobile en Essent.

Ondanks dat blauw en roze binnen het bedrijfsleven bepaalde betekenissen hebben, zijn ze niet genderneutraal. Nu dit laatste steeds belangrijker wordt, is het maar de vraag of bedrijven met blauw of roze in hun huisstijl, niet in de problemen gaan komen. Een en ander hangt van de context af, later vertel ik hier meer over.

De beste genderneutrale kleuren voor websites

Een groot deel van de genderneutraliteit wordt bepaald door kleuren. Decennialang hebben we ons laten leiden door roze voor meisjes en blauw voor jongens. Het wordt tijd om het anders te doen. Dit wil niet zeggen dat je roze of blauw op je website moet vermijden. Maar het kan er wel voor zorgen dat mensen dit associëren met gender (geslacht).

Genderneutrale kleuren zijn vaak minimalistisch, meestal gaat het om gedempte kleuren. Dit zijn kleuren die vermengd zijn met grijs. Hierdoor krijgen ze een neutrale uitstraling.

Houd je liever van felle of opvallende kleuren? Geen probleem, er zijn ook een aantal opvallende kleuren die genderneutraal zijn. Hieronder bespreek ik de beste genderneutrale kleuren voor je website.

Verschillende tinten grijs

Met grijs kun je alle kanten op. Het is geslachtsneutraal en heeft een professionele uitstraling. Bovendien is grijs makkelijk te combineren met vrijwel alle kleuren. Grijs wordt veel gebruikt binnen de technologie, financiën en zakelijke websites.

Grijs kan ook een beetje saai aanvoelen. Bovendien staat veel grijs aan een gebrek aan levendigheid. Het is dus een beetje opletten met het gebruik van deze kleur.

#ABB8C3

#9C9C9C

#DDDEDF

Wit voor een website

De meeste websites bevatten veel witruimte. Maar er kan ook bewust gekozen worden voor een wit design. Dit moet wel altijd in combinatie met een andere kleur, zodat er contrast ontstaat. De witte kleur is hartstikke neutraal en staat voor eenvoud. Het wordt veel gebruikt binnen de gezondheid, met name vanwege de hygiënische uitstraling. Houd er wel rekening mee dat wit al snel onpersoonlijk lijkt.

Veel kleuren die ontstaan door een combinatie van wit met een vleugje andere kleuren, zijn ook genderneutraal. Bijvoorbeeld beige, dat ontstaat door wit met een vleugje bruin. Of crème, dit is wit met een vleugje geel of bruin. Het gaat hier om warme kleuren die een prima keuze zijn voor websites.

#FEF5DA

#FAF3DE

#F5F5DC

Voor zwart kiezen

Een andere optie is zwart voor je website kiezen. Het is een kleur die elegantie, kracht en moderniteit uitstraalt. Het wordt dan ook veel in luxe niches, de kunst en technologie toegepast. Wees voorzichtig met veel zwart, want het kan uiteindelijk somber of zwaar overkomen.

Groen is hartstikke genderneutraal

Wanneer je een goede genderneutrale kleur voor je website zoekt, moet je zeker aan groen denken. Deze kleur staat voor duurzaamheid, rust en vernieuwing. Het wordt toegepast op websites die over milieu, natuur of gezondheid gaan.

Groen moet goed in balans zijn met andere kleuren, anders werkt dit vermoeiend voor de ogen. Let ook goed op de juiste tinten groen, anders leg je de nadruk op ziekte of bederf (en dat is echt waar).

Geel: vrolijkheid en energie

Genderneutraal is geweldig. En dat is de gele kleur ook. Geel staan namelijk voor vrolijkheid, optimisme en energie. Het is een goede kleur voor reizen en toerisme, creatieve sectoren en kindgerelateerde websites. Omdat geel stimulerend werkt is het ook een geschikte kleur voor indicatie, voeding, gezondheid en entertainment.

#FFFF00

#F7E094

#FCB900

Oranje voor onderwijs en creatieve sectoren

Oranje staat voor enthousiasme, creativiteit en jeugdigheid. Daarom wordt het veel toegepast binnen het onderwijs en creatieve sectoren. Het is ook een genderneutrale kleur, want het verwijst niet naar het mannelijke- of vrouwelijke geslacht.

Oranje is soms moeilijk te combineren met andere kleuren. Dit komt door de intensiteit. Feloranje kan zelfs afleidend werken.

Rood als stimulerende kleur

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom veel koopknoppen een rood kleur hebben? Omdat rood stimulerend werkt. Het staat voor energie, passie en opwinding. Daarnaast werkt deze kleur eetlustopwekkend, waardoor je deze kleur ook veel op websites van restaurants of foodblogs tegen komt.

Overmatig gebruik van de rode kleur kan agressief of schreeuwerig overkomen. Daarnaast creëert deze kleur een gevoel van waarschuwing, iets dat soms onhandig is.

#CF2E2E

#FF0000

#9D0000

Bruin en verschillende bruintinten

Wanneer je de website een genderneutrale en betrouwbare uitstraling wil geven, is bruin een goede keuze. Deze kleur is populair bij websites over de natuur of outdooractiviteiten. Alleen maar bruin kan als saai worden ervaren, daarom is het goed om voor een mooie bruintint te kiezen, en dit te combineren met een andere kleur.

Paars: een mix van mannelijke en vrouwelijke kleuren

Wil je zowel mannen als vrouwen aantrekken maar de focus niet op genderneutraal leggen? Kies dan voor paars. Dit is een mix van de traditionele binaire kleuren (blauw + roze). Feitelijk zeg je met paars dat je voor een mix van mannelijk en vrouwelijk kiest.

Paars wordt geassocieerd met creativiteit, luxe en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel toegepast voor websites van ontwerpers, kunstenaars, meditatie, mindfulness, mysterie en media die de verbeelding prikkelen. Met paars kun je ook een gevoel van exclusiviteit opwekken.

#9B51E0

#8300FD

#D8B4F9

Goud en zilver

Zowel goud als zilver zijn genderneutrale kleuren. Ze staan voor luxe en moderniteit. Goud wordt geassocieerd met rijkdom, kwaliteit en succes. Zilver staat voor elegantie, hightech en futurisme.

Wees voorzichtig met het gebruik van gouden kleuren. Te veel goud lijkt kitscherig of goedkoop. Teveel zilver kan afstandelijk aanvoelen. Daarnaast moet je rekening houden met de leesbaarheid, want gouden en zilveren lettertypes zijn soms moeilijk leesbaar.

De toekomst van blauw en roze

Hoewel blauw traditioneel nog steeds een jongenskleur is, wordt het de laatste jaren steeds meer als genderneutraal beschouwd. Vooral in zakelijke- en technische sectoren. Een en ander hangt ook van de inhoud van de website af. Gaat het bijvoorbeeld om een autogerelateerde website en deze is overwegend blauw, dan wordt deze kleur wel als typische jongenskleur gezien.

Dit geldt natuurlijk ook voor websites met roze kleuren. Kijk naar T-Mobile of Essent, die bewust voor roze hebben gekozen. Deze bedrijven worden niet als vrouwelijk gezien. Maar Hunkemöller heeft wél een probleem. Het verkoopt vrouwenlingerie en heeft daarom voor de roze kleur gekozen. Genderneutrale personen voelen zich hier niet tot aangetrokken.

Geen idee welke kleur het beste bij jouw website past? Neem contact op, dan kijken we er samen naar.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven