Website op de eerste pagina van Google krijgen

Bijgewerkt: 27 augustus 2021

Een eerste positie in de zoekresultaten levert je het meeste zoekverkeer op. Maar goed, de website op de eerste pagina van Google krijgen is al een hele kunst. Dit gaat niet zomaar: zoekmachines beoordelen je website op meer dan 200 factoren.

De verdeling van zoekverkeer (Google)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het belangrijkste is om je website op de eerste pagina van Google te krijgen. Dit komt omdat Google de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd is. Alleen al in Nederland start meer dan 90% van de zoekopdrachten via Google. Zoekmachine Bing heeft een veel kleiner aandeel, namelijk rond de 3%.

Een hoge ranking in de Google zoekresultaten heeft ook een hogere waarde. Dit noem je ook wel SERP (Search Engine Results Page). SERP’s bestaan uit organische resultaten en betaalde resultaten.

Kijken we alleen naar de organische resultaten dan heeft de hoogste positie een hoog doorklikpercentage. Het doorklikpercentage verschilt per niche maar hieronder vind je een gemiddelde verdeling van het zoekverkeer in Google:

  • positie 1: 24% – 45%
  • positie 2: 11%-14%
  • positie 3: 4%-10%
  • positie 4: 2%-8%
  • positie 5: 1%-6%

Positie 6 t/m 10 haalt een doorklikpercentage dat tussen de 0,5% en 5% ligt. Opvallend is dat websites die op de tweede positie staan bijna geen zoekverkeer meer ontvangen. Dit komt in ieder geval onder de 1% uit en ligt dichter bij de 0,1% tot 0,2%

Website op de eerste pagina van Google krijgen

Bovenstaande cijfers laat zien hoe belangrijk het is om de website op de eerste pagina van Google te krijgen. Voor nieuwe website is dit een stuk lastiger dan bestaande websites. Dit heeft te maken met de autoriteit die oudere websites opbouwen. Nieuwe website moeten zich nog bewijzen.

Maar wanneer een oude website gebruik maakt van black hat SEO kan deze net zo hard in de zoekresultaten wegzakken en op pagina twee of verder belanden. Daarom is het goed om je aan de richtlijnen van zoekmachines te houden.

SEO technieken toepassen

Wanneer je het over SEO oftewel zoekmachine optimalisatie hebt dan komen er direct 3 belangrijke pijlers naar boven:

  • linkbuilding
  • content marketing
  • technische optimalisatie

De technische optimalisatie van de website is de eerste stap. Het is namelijk belangrijk om een website mobielvriendelijk te maken maar er ook voor te zorgen dat deze een korte laadtijd heeft. Dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de website. Onder technische optimalisatie kun je ook het gebruik van scripts, het verkleinen van bestanden maar ook navigatie verstaan.

Linkbuilding wordt veel toegepast maar valt in sommige gevallen onder grey hat SEO. Dit betekent dat het een grijs gebied is. Google verbiedt het kopen van links, iets dat vaak met linkbuilding plaatsvindt. Ook moet voorzichtig worden omgegaan met linkruil.

Content marketing is het belangrijkste onderdeel van SEO. Met deze methode krijg je de website zeker op de eerste pagina van Google.

Zo werkt content marketing / inbound marketing

Content marketing wordt het meest toegepast en is de beste methode om goed in de zoekresultaten te scoren. Wanneer je contentmarketing goed en regelmatig toepast dan wordt jouw website als betrouwbare bron van informatie gezien. Je wekt niet alleen vertrouwen maar bouwt ook autoriteit op. Deze vorm van content marketing noem je ook wel inbound marketing, waarbij jij je richt op een goede vindbaarheid via zoekmachines en sociaal media.

Content marketing werkt zo goed dat het je niet alleen een positie op de eerste pagina van Google oplevert maar soms ook een eerste positie in de zoekresultaten. Hiermee trek je 25% tot wel 45% van al het zoekverkeer naar je toe.

Hoe werkt contentmarketing oftewel inbound marketing? Hierbij speel je in op de behoefte die jouw doelgroep heeft. De doelgroep is altijd op zoek naar bepaalde informatie. Het is de kunst om hierop aan te sluiten met de juiste informatie, leuke blogs, producten of diensten.

Zo krijg je de website op de eerste pagina van zoekmachines

Goed, je weet nu dat het allemaal om content oftewel inhoud draait. De website op de eerste pagina van Google komt vanzelf wanneer jij je richt op kwalitatieve content. Hierbij is het vooral goed om naar de vorm en inhoud van teksten te kijken. Het is van belang dat zoekmachines begrijpen waar een tekst over gaat maar ook de kwaliteit zien.

Het algoritme van zoekmachines is de laatste jaren flink uitgebreid. Hierdoor wordt hoge kwaliteit content makkelijker van lage kwaliteit onderscheiden. Dit zie je ook in de zoekresultaten terug: websites met de beste kwaliteit content staan bovenaan. Tenzij er gebruik is gemaakt van black hat SEO, maar deze websites zie je na een aantal weken voorgoed verdwijnen.

Dit kan de SEO tekstschrijver realiseren

Natuurlijk schrijf je content het liefst zelf. Het probleem is dat de concurrentie om op de eerste pagina van Google te staan ontzettend groot is. Hierdoor moet je met betere content dan jouw concurrenten komen. Omdat veel website eigenaren hun eigen content schrijven en dit niet als specialisme hebben kun jij dit overtreffen. Door het inhuren van een SEO tekstschrijver.

Meer weten? Vraag gerust informatie of de vrijblijvende tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven