Social media trends voor 2023

Mastodon, het decentrale sociale netwerk, moet je in 2023 heel goed in de gaten houden. Daarnaast zijn er nog andere socialmedia-trends waar je als ondernemer op meelift. Denk maar aan influencer marketing dat een grote vlucht neemt. Of AI (kunstmatige intelligentie).

Maar er zijn ook wat trends die voor bedrijven nadelig uitpakken. Waar moet je in 2023 zijn? Ontdek de meest opvallende social media trends.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

User generated content

Hoe makkelijk zou het zijn wanneer niet jij maar je volgers of klanten content creëren, op social media plaatsen en hiermee jouw bedrijf of merk promoten. Dit noem je user generated content (UCG), en er zijn verschillende bedrijven die hier succesvol gebruik van maken.

Bijvoorbeeld Starbucks, dat met opzet de namen van klanten verkeerd op het koffiebekertje schrijft. Klanten maken hier een foto van en plaatsen dit op social media. Dit is een lichte vorm van guerrillamarketing.

Veel grote vakantieparken en hotels laten foto’s door klanten maken en deze op social media posten. Maar ook een forum of reactiemogelijkheden onder een blog valt onder user generated content. Hoe dan ook, user generated content is op social media een groeiende trend.

Richt je hierbij op bestaande klanten. Dit is de meest belangrijke groep waar je UCG uithaalt. Meestal doen ze dit omdat je er vraagt, maar dit kan ook uit klanttevredenheid zijn.

Houd Instagram en TikTok goed in de gaten

Facebook verliest al enige jaren aan populariteit. Het zijn vooral jongeren die naar andere sociale netwerken overstappen. Zowel Instagram als TikTok hebben in 2022 een flinke groei laten zien (elk meer dan 12%).

Als bedrijf is het belangrijk om deze sociale netwerken goed in de gaten te houden. In 2023 zullen ze een groter marktaandeel krijgen. De kans dat je doelgroep hier te vinden is, zal dan ook vrij groot zijn. Ben je als bedrijf nog niet op een van deze netwerken actief dan wordt het tijd om hier over na te denken.

Decentrale sociale netwerken

Toen Elon Musk in 2022 Twitter overnam, gingen veel gebruikers op zoek naar een alternatief. Sommigen kwamen bij Mastodon uit, een decentraal sociaal netwerk. Het voordeel hiervan is dat je gegevens niet in handen van een bedrijf zijn. Je kunt zelfs volledig anoniem een account aanmaken, zonder je echte naam of profielfoto prijs te geven.

Mastodon laat een sterke groei zien, iets dat in 2023 toe zal nemen. Het is niet zo dat Mastodon of een ander decentraal netwerk de overhand krijgt, maar het is zeker interessant om je hierin te verdiepen. Neem hier de tijd voor. Een decentraal sociaal netwerk kan voor een leek erg ingewikkeld zijn.

Ook Discord neemt een belangrijke plek in

Wanneer je naar Mastodon kijkt dan lijkt het wel iets weg te hebben van de Discord. Vooral de spraakkanalen op Discord zijn erg populair. Het publiek heeft hier behoefte aan, zorg dat je als ondernemer hieraan voldoet. Vooral jongeren verzamelen zich massaal op Discord dus als dat je doelgroep is dan zit je hier gebakken.

Sociale klantervaringen

Het is je vast wel opgevallen dat consumenten via social media contact zoeken met bedrijven. Social media wordt ook gebruikt voor het delen van klantervaringen, of dit nu vrijwillig is of dat het bedrijf hierom vraagt. Meestal gebeurt het vanuit vrije wil.

Klantervaringen zullen steeds socialer worden. Dit betekent dat klanten niet alleen hun ervaringen met familie en vrienden maar eigenlijk met iedereen delen. Dit kan van grote invloed op je bedrijf en omzet zijn. Wil je dat er positieve verhalen van jou op social media verschijnen? Verleen dan de best mogelijke klantenservice.

Milieu is een van de hoofdonderwerpen

Kijk eens op Twitter of Facebook rond, hier spelen onderwerpen omtrent het milieu een belangrijke rol. Het milieu is niet langer bijzaak maar bepaalt hoe we leven en waar we ons geld aan uitgeven. Groene bedrijven, en hiermee bedoel ik bedrijven die aandacht aan het milieu besteden, zullen op social media beter onder de aandacht komen.

Geen persona’s maar community’s

Je hebt vast ooit een ideale klant (persona) gemaakt. Binnen de social mediatrends voor 2023 spelen persona’s geen grote rol meer. Je moet eerder in community’s denken. Mensen verenigen zich op social media. Je vindt hier groepen met allemaal een gezamenlijke interesse of doelstelling. Een aantal van deze community’s zullen tot je doelgroep behoren.

Geen cookies van derden

Na 2023 komt er eindelijk een einde aan de zogenaamde 3th-parth cookies (cookies van derde). Hiermee is de privacy van consumenten beter gewaarborgd. Voor marketeers en adverteerders is dit juist nadelig, want je zult met betrekking dat digitaal adverteren een flinke stap terug moeten doen. Het is niet meer zo makkelijk om aan gegevens van consumenten te komen.

Richt je in 2023 op het opbouwen van goede klantrelaties. Probeer op een andere manier aan gegevens te komen, bijvoorbeeld door het opbouwen van e-mail lijsten. Hiervoor zul je rechtstreeks met potentiële klanten moeten communiceren. Je zichtbaarheid op social media is dus nog belangrijker geworden.

Kunstmatige intelligentie (AI)

Inmiddels zijn we gewend geraakt aan kunstmatige intelligentie. Vooral Instagram en Snapchat maken hier veel gebruik van. Je maakt een foto en voegt live wat filters toe. Bedenk echter dat Artificial Intelligence nog steeds in ontwikkeling is. Zo wordt AI door ondernemers ingezet om te achterhalen welke woorden en afbeeldingen tot een hoge betrokkenheid leiden.

Kunstmatige intelligentie is ook geschikt om nieuwe doelgroepen te ontdekken. Of om te achterhalen wat de social media trends zijn. Met AI verlaag je de kosten en creëer je relevante inhoud voor social media.

Hoe je als bedrijf gebruik maakt van AI? Veel sociale netwerken geven zakelijke accounts toegang tot AI. Daarom is het zo belangrijk om een zakelijke account op social media aan te maken, of een bedrijfspagina op Facebook. Daarnaast bestaan er externe tools om automatisch inhoud voor verschillende social mediakanalen te genereren.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?