Reviewmarketing en een strategie opzetten

Voor bedrijven is het verzamelen van reviews zeer belangrijk. Het speelt een belangrijke rol bij de horeca en recreatie. Maar ook voor webshops en bedrijven die diensten aanbieden is dit onmisbaar. Review marketing is het verbeteren van je online imago.

Met reviewmarketing stimuleer je het publiek om (positieve) reviews, beoordelingen of recensies te schrijven. Je reageert op reviews en toont hiermee je service en bereidwilligheid. Pas je deze vorm van marketing al toe? Start hier deze week nog mee of zorg dat je het beter toepast.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is reviewmarketing precies?

In het kort: reviewmarketing is het verzamelen en inzetten van reviews om zo het imago van je bedrijf of website te verbeteren. Vroeger speelde reviewmarketing een zeer kleine rol. Toen het internet nog niet bestond moesten bedrijven het van mond-op-mond reclame hebben. Het was een effectieve methode om je als lokaal bedrijf te profileren.

Sinds we op internet steeds actiever zijn spelen online reviews een hele grote rol. Ze kunnen je bedrijf maken of breken. Veel negatieve recensies zorgt ervoor dat het publiek wegblijft. Terwijl teveel positieve beoordelingen voor twijfel kunnen zorgen.

Zo genereer je meer reviews

Reviews zijn voor een bedrijf onmisbaar. Het laat zien hoe klanten over een bedrijf of merk, product of dienst denken. Veel potentiële klanten lezen eerst reviews voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit geldt zeker wanneer het om de aankoop van een (duur) product gaat.

Hoe genereer je meer reviews zonder hierom te bedelen? Het helpt om een goede service te verlenen. Of, wanneer er iets misgaat, direct met een oplossing te komen. Verder krijg je meer reviews wanneer je:

  1. Klanten hieraan herinnert
  2. Het laagdrempelig houdt
  3. Klanten beloont voor het achterlaten van een review

Hoeveel mensen laten een review achter?

Wanneer je klanten uitnodigt om een recensie achter te laten, dan zul je merken dat niet iedereen dit doet. Uit onderzoek blijkt dat 57% van de Nederlanders een review achterlaat wanneer ze een goede aankoop doen. Iets meer, 59%, schrijft een review wanneer het om een slechte aankoop of ervaring gaat.

Wanneer je klanten vraagt om een recensie te schrijven, dan is ongeveer 65% bereid om dit te doen. Hangt er een beloning aan vast dan is tot 78% over te halen. Die beloning moet dan wel interessant genoeg zijn.

De verschillende soorten beoordelingen

Ruim 85% van de Nederlanders leest eerst reviews voordat ze een aankoop doen of een dienst inschakelen. Dat is een feit. Het tweede feit is dat productreviews vaker worden gelezen dan bedrijfsreviews.

Ondanks dat beoordelingen veel worden gelezen, laat slechts 10% zich hierdoor beïnvloeden. Dus zelfs wanneer een bedrijf veel negatieve reviews ontvangt, zal nog steeds 90% van de lezers hiermee in zee gaan.

Binnen de review marketing kennen we verschillende soorten beoordelingen:

  • Positieve reviews
  • Negatieve reviews
  • Neutrale reviews
  • Korte reacties
  • Lange reacties

Zet je dit in volgorde van belangrijkheid, dus wat voor een bedrijf het meest gunstig zou zijn, dan ziet dit er zo uit:

  1. Positieve review met lange reactie
  2. Positieve review met korte reactie
  3. Neutrale review met lange of korte reactie
  4. Negatieve review met korte reactie
  5. Negatieve review met lange reactie

Voor een bedrijf is het dus belangrijk om positieve reviews met een lange reactie te verzamelen. En dat is waarom reviewmarketing zo onmisbaar is.

Reviewmarketing effectief inzetten

Reviewmarketing is het verzamelen van beoordelingen van klanten. Het helpt bij het verbeteren van het online imago. Reviewmarketing bestaat uit het stimuleren van reviews schrijven en hier als bedrijf op reageren. Op die manier laat je weten dat je de beoordelingen leest en er iets mee doet.

Interactie is bij reviewmarketing ontzettend belangrijk. Het geeft (potentiële) klanten een idee over de betrokkenheid van een bedrijf. Hoe minder goed het bedrijf op reviews reageert, hoe slechter de klantenservice zal zijn.

Reviewmarketing is via verschillende kanalen mogelijk. Bijvoorbeeld zelf reviews verzamelen en deze op de eigen website publiceren. Maar er zijn ook veel onafhankelijke en objectieve sites zoals Trustpilot en TripAdvisor. Een bedrijf kan hier zijn profiel claimen en op deze manier op reviews reageren. Het voordeel van een onafhankelijke site is dat bezoekers vrijwel zeker weten dat de reviews eerlijk tot stand zijn gekomen.

Vergeet social media bij reviewmarketing niet. Daar waar 10% van de klanten zich door online reviews laat beïnvloeden, ligt dit cijfer op social media maar liefst op 14%. Het gaat dan met name om vrienden die een aanbeveling doen. Een aanbeveling van een vreemde wordt minder serieus genomen.

Meer over de kosten

Wat kost reviewmarketing? Feitelijk kost dit niets meer dan tijd. Maak gebruik van onafhankelijke reviewsites en claim je profiel. Je hoeft dan alleen nog maar klanten door te verwijzen naar de site en vervolgens op de beoordeling te reageren.

Review marketing geeft directe feedback over je merk, product of dienst. Hiermee kun je problemen achterhalen en verbeteringen doorvoeren. Dit kost misschien wel geld, maar het levert ook wat op. De conclusie is dan ook dat review marketing om verschillende redenen effectief is.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?