De voordelen van zoekmachine marketing

Bijgewerkt: 7 september 2023

Zoekmachinemarketing, of SEM, laat jouw bedrijf groeien. Vooral in het huidige digitale tijdperk is dit belangrijk. Online wordt de concurrentie steeds groter! Zoekmachine marketing is een mix van SEO en SEA. Hierbij ligt de focus op hoge posities in de zoekresultaten, of dit nu organisch of betaald is.

Het verschil tussen SEM, SEA en SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommigen bedoelen met zoekmachine marketing (SEM) betaalde zoekmarketing. Oftewel zoekmachines betalen om advertenties en de zoekresultaten weer te geven. Dit gedeelte noem je ook wel SEA of Search Engine Advertising. Dit is het optimaliseren van advertenties, waardoor ze goed bij gebruikers onder de aandacht komen.

Zoekmachinemarketing vormt een combinatie van SEA en SEO. Dit laatste staat voor Search Engine Marketing oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit gedeelte gaat over het optimaliseren van websites, zodat ze hoger en de organische zoekresultaten verschijnen.

  • SEM = SEA + SEO
  • SEA = hogere ranking voor advertenties in zoekmachines
  • SEO = hogere ranking in de organische zoekresultaten

De basis van zoekmachine marketing

Bij zoekmachine marketing draait het voornamelijk om trefwoorden (zoekwoorden). Mensen die gebruik maken van Google, Bing of een andere zoekmachine, voeren trefwoorden in. Deze trefwoorden zijn een onderdeel van zoekopdrachten.

Een zoekopdracht kan uit één of meerdere trefwoorden bestaan. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

  • Smartphone = zoekopdracht met één trefwoord
  • Samsung smartphone = zoekopdracht met twee trefwoorden
  • Waar kan ik een kapotte smartphone laten repareren = zoekopdracht met acht trefwoorden

Wanneer een zoekopdracht uit één trefwoord bestaat, noem je dit een short tail zoekopdracht. Bestaat deze uit drie of meer trefwoorden dan heet dit een long tail (lange staart) zoekopdracht. Terwijl zoekopdrachten met twee trefwoorden hier een beetje tussenin hangen.

Trefwoorden zijn belangrijk voor hogere rankings in de organische zoekresultaten, maar ook voor betaald adverteren.

Advertenties of organische zoekresultaten

Wanneer iemand één of meerdere trefwoorden in een zoekmachine invoert, krijgt hij organische zoekresultaten te zien. Afhankelijk van de zoekopdracht verschijnen er ook advertenties op de zoekresultatenpagina.

Google gaat als volgt met de zoekresultaten om:

  • Rood gedeelte = advertenties
  • Groen gedeelte = zero click searches
  • Blauw gedeelte = organische zoekresultaten

Tussen het groene en het blauwe gedeelte toont Google een vak met veelgestelde vragen die relevant zijn aan de zoekopdracht. Dit gedeelte, in combinatie met zero click searches én de chatbot, laat zien dat Google steeds machtiger wordt. Het probeert gebruikers zo lang mogelijk op de eigen pagina te houden.

Wat is een voordeel van zoekmachine marketing?

Omdat Google als eerste advertenties toont, lijkt het de meest logische keuze om voor SEA te gaan. Het probleem is dat niet alle mensen advertenties willen zien. Ruim 65% van de mensen herkennen een Google advertentie niet in hun zoekresultaten. Maar van de 35% die dit wel herkent, negeert ruim 80% deze advertenties.

Dit betekent dat 28% van de gebruikers nooit op een advertentie in de zoekresultaten zal klikken. In de toekomst zal dit toenemen, want steeds meer mensen raken bekend met betaalde advertenties.

Juist om dit soort redenen blijft het belangrijk om hoog in de organische zoekresultaten te scoren. Een voordeel van zoekmachine marketing is dat het een combinatie van adverteren en een hogere ranking in de organische zoekresultaten vormt. Hierdoor profiteer je van het beste van twee werelden.

Een voorbeeld van zoekmachinemarketing

Vaak wordt bij zoekmachine marketing alleen aan Google gedacht. Het klopt dat dit de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd is. Maar je moet weten dat het Bing zijn marktaandeel flink uitbreidt. In Amerika heeft Bing een marktaandeel van meer dan 40%. In Nederland ligt dit op ongeveer 11% (op desktop). Het enige waar Bing niet in doorgroeit, zijn de mobiele gebruikers.

Veel SEM- professionals richting zich daarom op Google Ads (voorheen Google Adwords) en de Bing Ads. Kom je een marketeer tegen die voor jou alleen in Google wil adverteren? Geef aan dat je het anders wil doen. Het zou dom zijn om een groeiende zoekmachine te negeren, want hierdoor loop je een hoop bezoekers mis.

Een goed voorbeeld van zoekmachine marketing is adverteren in Google en Bing, naast het optimaliseren van je website. Omdat SEO voor Google iets anders werkt dan voor Bing, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal verschillen. Wanneer je in beide zoekmachines hoog wil scoren, is het goed om even contact met mij op te nemen. Samen met mijn team werken we aan het behalen van topposities in deze twee zoekmachines.

De drie soorten zoekmachine marketing

Ik heb het telkens over adverteren in zoekmachines (SEA), en SEO. Maar eigenlijk zijn er drie soorten zoekmachine marketing. De derde die hierbij hoort is lokale SEO. Ja, dit vormt een onderdeel van normale zoekmachine optimalisatie. Alleen ligt de focus op een lokale vindbaarheid. Dit is zeer belangrijk voor bedrijven die lokaal actief zijn. Denk hierbij aan het restaurant, de winkel in hobbyartikelen, het kinderdagverblijf of de fietsenmaker.

Wanneer je met je bedrijf afhankelijk bent van bewoners in jouw regio, dan hoort lokale SEO hierbij. Maar wanneer je online zakendoet, zoals de webshop of de online coach, dan is lokale SEO van ondergeschikt belang.

Hoe weet je of lokale SEO iets voor jou is? Kijk maar eens naar onderstaande zoekopdrachten.

Lokale SEO

  • Schoenmaker Amsterdam
  • Beste restaurant van Limburg
  • Slotenmaker in Groningen
  • Kozijnen laten plaatsen, Rotterdam

Algemene SEO

  • Online schoenen kopen
  • Stamppot recept
  • Zelf slot repareren
  • Kozijnen laten plaatsen, Nederland

Bepaal dus vooraf of lokale SEO noodzakelijk is. Wanneer je klanten door heel Nederland of misschien wel Europa aantrekt, heb je helemaal niks aan lokale SEO. Je besteedt dan ergens kostbare tijd aan, die je beter ergens anders in kunnen steken. En men een beetje pech kost het je ook nog eens geld, zonder dat het klanten oplevert.

Wat kost zoekmachinemarketing?

Wanneer je op zoek bent naar hulp bij zoekmachine marketing, kun je flink van de prijzen of tarieven schrikken. Er zijn geen standaardprijzen voor SEM. Marketeers bepalen zelf hoeveel ze vragen. Het is niet zo dat dure marketeers meer ervaring hebben of betere resultaten behalen. Over het algemeen zijn de wat goedkopere aanbieders de meer ervaren marketeers. Dit komt omdat ze een grote klantenkring hebben opgebouwd en hierdoor de kosten lager kunnen houden.

Hieronder wat richtprijzen, waarbij je rekening moet houden met de hoeveelheid werk. Moet je meer betalen dan onderstaande prijzen, dan is het goed om een vergelijking met andere aanbieders te maken. Liggen de prijzen hier fors onder, dan is het vaak te mooi om waar te zijn (zie dit als waarschuwing).

  • SEO-blog laten schrijven (ongeveer 700 woorden): € 50 tot € 100
  • Homepage laten schrijven (ongeveer 500 woorden): € 80 tot € 150
  • Linkbuilding: € 25 tot € 100 per backlink
  • Zoektermenonderzoek: gratis bij teksten, of ongeveer € 25 voor een los onderzoek
  • Technische aanpassingen van je website: € 50 tot € 250 per keer
  • Adverteren in zoekmachines: € 100 tot € 300 voor het opzetten van de advertentiecampagne, hier bovenop komen nog de advertentiekosten

Bovenstaande richtprijzen kun je bij mij verwachten. Wil je een exacte prijs voor SEM, dan is het verstandig om even contact op te nemen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven