Is SEO in 2024 nog relevant?

Bijgewerkt: 7 september 2023

Velen denken dat kunstmatige intelligentie SEO gaat vervangen. Hoewel ChatGPT en Google Bard overtuigend zijn, kunnen ze niet tegen SEO op. Ze kunnen het werk van een SEO professioneel niet overnemen. Dit komt omdat SEO heel complex is en voortdurend verandert.

Je hoeft dus geen vrees te hebben voor ChatGPT of andere Ai-modellen. Maar het is wel de vraag of SEO in 2024 nog relevant is. Juist door al die veranderingen, lijken SEO-technieken niet meer te werken.

Updates van het Google algoritme

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is in de loop der jaren flink veranderd. Kleine maar vooral grote updates hadden betrekking op rangschikkings in de organische zoekresultaten. En dus ook op de manier waarop we met zoekmachineoptimalisatie omgaan.

Google voert ontzettend veel updates van het algoritme uit. Meer dan je denkt. Dagelijks vinden er ongeveer 10 algoritmewijzigingen plaats. Hier merk je weinig van, maar aan de achterkant gebeurt er zeker iets.

Juist door dit soort wijzigingen is het niet makkelijk om Google te manipuleren. Daarom is het beter om je aan de SEO-richtlijnen te houden. Oftewel meer te gaan met de veranderingen en de beste content en technieken door te voeren.

Is SEO dood?

Elk jaar weer vragen marketeers zich af of SEO dood is. Op zich is dit geen vreemde vraag. Ze zien namelijk dat SEO-praktijken die eerst goed werkten, nu nauwelijks iets doen. Ze kunnen zelfs een negatief effect hebben. Maar hoe kan dit eigenlijk?

Het antwoord ligt in de vele algoritmewijzigingen. Enkele keren per dag, maar jaarlijks twee zeer grote wijzigingen. Na een core update (zo noem je een grote wijziging) zie je flink wat verschuivingen in rankings. Sommige websites ontvangen plots 100% meer verkeer. Anderen moeten tot wel 90% aan verkeer inleveren.

Het is logisch dat marketeers hierop reageren alsof SEO dood is. Maar dat is het niet, want SEO blijft net zo lang bestaan als dat zoekmachines aanwezig zijn. Google is na een algoritme update niet meer dezelfde. Dit betekent dat oude SEO-praktijken niet meer relevant zijn.

Is SEO in 2024 nog relevant?

Jazeker, ook in 2024 is SEO hartstikke relevant. Alleen op een andere manier. Zo speelt nuttige inhoud sinds enkele jaren een belangrijke rol. Maar ook de pagina-ervaring. Hieruit kun je opmaken dat Google voor mensen wil werken, niet voor websites. Het stelt kwalitatieve zoekresultaten op de eerste plaats.

Ik wil je graag laten zien hoe relevant SEO in 2024 is. Maar eerst moet je enkele dingen goed begrijpen.

Het aanbod is groter dan de vraag

Voor meer dan 99,8% van de zoektermen geldt: het aanbod is veel groter dan de vraag. Kijk maar eens naar de zoekterm ‘wespennest bestrijden’. Op deze zoekterm wordt maandelijks ongeveer 1300 keer gezocht. Maar liefst 61.000 dus webpagina’s willen helpen met het oplossen van dit probleem.

Dat kan niet. Slechts één tot twee websites zullen de bezoeker het juiste antwoord geven. Daarom moeten Google keuzes maken. Het bekijkt welke webpagina’s het vaakst worden aangeklikt. Ook houdt het in de gaten hoeveel tijd bezoekers op een webpagina doorbrengen, en of ze eventueel naar de zoekmachine terugkeren.

Google gebruikt verschillende signalen om de rangschikking te bepalen. De zoekmachine is ervan op de hoogte dat het aanbod groter is dan de vraag. Maar daar kan Google niks aan doen, dit is een probleem van webmasters. Google doet niks anders dan de beste zoekresultaten aan het publiek tonen. Je kunt het Google dan ook niet kwalijk nemen dat je webpagina’s minder goed ranken.

Inhoud groeit sneller dan de zoekvraag

Je moet er ook rekening mee houden dat het internet ontzettend hard groeit. Dagelijks komen er duizenden blogs en teksten bij. Inhoud groeit sneller dan de zoekvraag. Maak je bijvoorbeeld een blog over wespennesten bestrijden, dan weet je dat er volgende maand tientallen soortgelijke blogs gepubliceerd zijn.

Je concurreert elke dag met anderen. Je concurreert niet met Google, want dit is een soort grote baas die bepaalt of jouw inhoud beter is dan die van anderen.

Google geeft direct antwoord op vragen

Het is al enige jaren zo dat Google vragen direct beantwoordt. Dit doet de zoekmachine door het tonen van informatiekaarten. Stel dat ik wil weten wat de leeftijd van Albert Einstein bij overlijden was. Wanneer ik dit invoer krijg ik een informatieve kaart te zien. In deze kaart staat het antwoord, waardoor ik niet meer naar een website door hoef te klikken.

Sinds de komst van Google Bard, de AI-chatbot, geeft de zoekmachine nog beter antwoord op vragen. Geweldig voor gebruikers, maar het heeft wel invloed op SEO. Veel websites ervaren dat ze minder verkeer aantrekken. Het is niet zo dat ze lager ranken, maar de klikfrequenties zijn lager.

Veranderend gebruikersgedrag

Om te bepalen of SEO in 2024 relevant is, moet je ook naar het gebruikersgedrag kijken. Mobiel zoeken is door de jaren heen flink toegenomen. Hierdoor gaan mensen anders om met de manier van informatie zoeken. Ze maken makkelijker gebruik van spraakgestuurde assistenten. Hierdoor zijn zoekopdrachten langer geworden. Maar ook veel complexer, en veelal gaat het om vragen.

Het is belangrijk om content hierop af te stemmen. Wanneer je dit niet goed, ben je met verouderde SEO-technieken bezig. Dit kan verklaren waarom je gebruikte zoektermen niet meer zo goed scoren.

Gebruikerservaring speelt een grote rol

Gaat het om SEO succes dan draait het niet alleen om content. Ook gebruikerservaring (X) speelt een grote rol. Zoekmachines vinden het belangrijk dat websites een positieve gebruikerservaring bieden. Denk hierbij aan een mobiel vriendelijke website, een eenvoudige navigatie en een snelle laadtijd.

Websites met een slechte gebruikerservaring ranken lager in de organische zoekresultaten. Bedenk dat UX één van de rankingfactoren is, en redelijk zwaar meetelt.

De impact van social media

Jaren terug werden veel social mediaplatforms goed geïndexeerd. Dit heeft Google later terug gedraaid. Maar in 2024 hebben social media platforms impact op SEO. Dit komt omdat social media een grote rol in het leven van veel gebruikers speelt.

Het is niet zo dat social media een rankingfactor is. Maar de verschillende platforms helpen wel bij het opbouwen van naamsbekendheid en meer verkeer naar websites leiden. Wie als het ware beroemd is op social media, zal met de tijd ook beter in zoekmachines ranken.

De toekomst van SEO

Het is belangrijk om vooruit te blijven kijken. Niet alleen voor 2024 maar ook over vijf jaar of over tien jaar. Technologische vooruitgang zoals kunstmatige intelligentie heeft zeker invloed in de manier waarop we informatie opzoeken. Gedrag van gebruikers bepaalt hoe we met SEO om moeten gaan.

Het is in ieder geval belangrijk om een goede gebruikerservaring te blijven bieden, in combinatie met informatieve en waardevolle content. Ik kan dan ook concluderen dat SEO in 2024 nog steeds relevant is, hoewel anders dan vroeger.

Wil je dat je website ook in 2024 goed presteert in de zoekresultaten? Neem de juiste stappen en laat je hierbij helpen. Neem voor gepersonaliseerd advies en blijvend online succes contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven