De voordelen en nadelen van Google klantenreviews (voor webshops)

Wanneer je een onderneming hebt dan wil je online goed zichtbaar zijn. Dit start met een goede zichtbaarheid in Google. Veel ondernemers maken een bedrijfsprofiel op Google aan. Dit helpt je in het beheren van je lokale zichtbaarheid. Bovendien is het bedrijf dan ook in Google Maps op te zoeken.

Een ander voordeel van het bedrijfsprofiel is dat klanten een review achter kunnen laten. Dit gebeurt wanneer klanten via Google iets bij je kopen. Google neemt dan automatisch contact op met de klant en vraagt of hij aan een enquĂȘte mee wil doen. Aan de hand hiervan plaatst Google een score bij je bedrijf.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Een krachtige marketingtool

Marketing is het onder de aandacht brengen van je merk, bedrijfsnaam, product of dienst. Er zijn verschillende marketingtools waaronder zoekmachineoptimalisatie. Dit is misschien wel de beste manier om veel verkeer naar je website te krijgen.

Omdat de concurrentie steeds groter wordt, zoeken ondernemers naar manieren om de eerste te blijven. Een goede marketingtool is Google Klantenreviews. Meer dan 90% van de mensen die in een webshop iets wil kopen, kijkt eerst of de webshop wel betrouwbaar is. Ze gaan op zoek naar reviews of recensies van anderen.

Alleen voor webshops

Het reviewsysteem van Google is bedoeld voor webshops en voor klanten die via Google iets in de webshop bestellen (Google shopping). Heb je geen webshop maar bied je een service of diensten aan? Dan kun je gebruik maken van Google Reviews. Achtergelaten reviews worden naast je bedrijfsprofiel weergegeven.

De voordelen van Google klantenreviews

Er zijn verschillende beoordelingsites waar klanten hun mening achter kunnen laten. Je hebt bijvoorbeeld Trustpilot, dit is een van de grotere beoordelingsites. Je hebt ook klantenvertellen.nl, maar dan moet je als bedrijf een (betaald) account aanmaken.

Een nadeel van dit soort beoordelingsite is dat ze niet goed in Google naar boven komen. Wanneer een klant naar je merk of bedrijfsnaam op zoek is, dan zal hij eerder je website vinden dan een van die beoordelingsites.

Tenzij je gebruik maakt van Google Klantenreviews. Wanneer klanten via Google een recensie achterlaten dan wordt dit meegenomen in verkopersbeoordelingen. Het helpt je bij het beter presteren voor zoekadvertenties en shopping advertenties.

Google neemt je veel werk uit handen

Google Klantreviews heeft nog veel meer voordelen. Het systeem neemt je veel werk uit handen. Je hoeft zelf geen reviews te verzamelen. Klanten nemen vrijwillig deel, zelfs wanneer je hier helemaal niet om vraagt.

Maar je kunt ook gebruik maken van een speciaal Google enquĂȘteformulier. Stuur dit naar je klanten toe en ze geven feedback met betrekking tot je service of product. Het zorgt voor een betere verkopersbeoordeling of productbeoordeling.

Wat heb hier eigenlijk aan? Wanneer je adverteert in de zoekmachine of in Google shopping, dan bereik je meer wanneer je een goede beoordeling hebt. Oftewel: je advertentiecampagne is veel effectiever en kostenbesparend.

Een badge voor op de webshop

 Wanneer je positieve beoordelingen verzamelt dan ontvang je een klantenreviews-badge. Plaats deze op de webshop en laat bezoekers zien wat andere klanten van je webshop vinden.

Het opbouwen van bewijzen

Je kunt op je webshop vertellen dat je de beste bent of het meest betrouwbaar. Maar klanten vertrouwen je niet op je blauwe ogen. Ze vertrouwen Google eerder dan jouw verhaal. Wanneer je hoog in Google staat dan win je al aan vertrouwen. Dit heeft met psychologie te maken, want gebruikers gaan ervan uit dat zoekmachines de beste resultaten weergeven. En dat die resultaten voor 100% betrouwbaar zijn.

Een hoge positie in de Google zoekresultaten is al een hele winst voor je onderneming. Maar Google Klantenreviews helpt je ook bij het opbouwen van bewijzen. Het laat zien dat je echt betrouwbaar bent, zonder dat je dit op je website hoeft te vermelden.

Het verbetert de lokale zichtbaarheid

Met een Google bedrijfsprofiel ga je voor een betere lokale zichtbaarheid. Dit is ideaal wanneer je werkzaamheden in een bepaald gebied liggen. Bijvoorbeeld in je eigen stad of dorp, in de regio of de provincie. Google toont bij voorkeur de meest relevante bedrijven die bij lokale zoekopdrachten horen. Het is dus goed om een Google bedrijfsprofiel aan te maken.

Maar er is meer, want klanten kunnen een review achterlaten. Zo zien anderen de meningen van recente klanten. Wanneer een gebruiker moet kiezen tussen een lokaal bedrijf met of zonder reviews, dan wordt vaker voor het bedrijf met (positieve) reviews gekozen. Het kan dus echt helpen om meer verkeer naar je webshop te genereren.

De nadelen van Google Klantenreviews

Wanneer je webshop problemen heeft met leveringen of service verlenen, dan ontvang je mogelijke negatieve reviews. Dit brengt de gemiddelde beoordeling van je webshop omlaag. Hierdoor zal je zoekadvertentie of shopping advertentie minder goed scoren. Bovendien kan dit ook nadelig zijn voor het verkeer dat naar je webshop komt.

Het verschil tussen Klantenreviews en Productreviews

Naast Google Klantenreviews heb je ook de Productreviews. Webshops kunnen zich hier ook voor aanmelden. Productreviews gaan over de ervaring van klanten met betrekking tot een product. Het zegt verder weinig over je bedrijf.

Het is belangrijk om het verschil tussen deze twee te kennen. Wil je dat mensen zien hoe betrouwbaar je bent, dan moet je voor Klantenreviews kiezen. Maar wanneer het niet zo goed gaat met je webshop en mensen toch wil verleiden om een product te kopen, dan kies je voor Productreviews.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.