5 beoordelingssites om je bedrijfsaanzien te verhogen

Consumenten of klanten hebben altijd een mening over een bedrijf waar ze zaken mee doen. Soms is die mening positief, maar hij kan ook negatief zijn. Recensies helpen andere consumenten of klanten om te beslissen of ze zaken willen doen met het betreffende bedrijf.

Negatieve recensies zijn niet zo goed, maar het kan je helpen om je bedrijf te verbeteren. Positieve reviews trekken nieuwe klanten aan. Het zorgt ook voor meer verkeer naar de website.

Ik heb 5 beoordelingsites verzameld die geschikt zijn voor Nederlandse en Belgische bedrijven.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het positieve aan recensies

Recensies (of reviews) helpen klanten bij het maken van een aankoopbeslissing. Vooral webshops krijgen hier veel mee te raken. Meer dan 90% van de consumenten kijkt bij een onbekende webshop eerst of er online beoordelingen aanwezig zijn.

Dankzij positieve maar soms ook negatieve recensies gaan klanten een bedrijf of merk vertrouwen. Maar dat is niet alles, beoordelingen helpen ook bij het opbouwen van merkbekendheid (of naamsbekendheid).

Trustpilot, de grootste op het gebied van reviews

Bijna elk bedrijf is terug te vinden op Trustpilot. Het is een van de grootste reviewsites die in Nederland en België actief is. De site is opgedeeld in verschillende categorieën waaronder banken, reisverzekering, woonwinkel of elektronica. Bezoekers zien bedrijven in de meest populaire subcategorieën.

Trustpilot is voor veel potentiële klanten een hulpmiddel om hun favoriete bedrijf te vinden. De reviews bepaalt of iemand een bedrijf vertrouwt. Maak een bedrijfsaccount bij Trustpilot aan en reageer op reviews. Doe dit vooral met negatieve reviews, want op deze manier toon je aan dat je voor verbeteringen en suggesties openstaat. Maar ook dat je problemen op wil lossen.

Klantenvertellen.nl

De tegenhanger van Trustpilot is de website klantenvertellen.nl. Voor ondernemers is dit een gebruiksvriendelijk systeem dat helpt bij het verzamelen van online beoordelingen. Het logo met gemiddelde score vormt een meerwaarde op de bedrijfswebsite.

Deze beoordelingsite is bedoeld voor iedereen die diensten, producten of services aanbiedt. Het nadeel van klantenvertellen.nl is dat je hier eerst een account aan moet maken voordat klanten reviews achter kunnen laten. Bij Trustpilot kan iedereen een review of recensie over een bedrijf plaatsen, ook wanneer het bedrijf geen account heeft.

Kiyoh voor webshops

Speciaal voor webshops is er een aparte beoordelingsite. Dat is Kiyoh, het meest bekende reviewsysteem voor alle webwinkels. Wanneer je de website van Kiyoh bezoekt dan zal het je opvallen dat deze er hetzelfde uitziet als die van klantenvertellen.nl. Dat kan wel kloppen want het is hetzelfde systeem en er zit hetzelfde bedrijf achter.

Google Reviews

Een andere manier om beoordelingen te verzamelen is het Google reviewsysteem. Wanneer je een bedrijfsprofiel in Google aanmaakt, dan kunnen klanten een review achterlaten. Reageer hierop en laat zien dat je het beste met je klanten voor hebt.

Daar waar je bij Trustpilot of Kyoh valse recensies kunt verwijderen, is dit binnen Google Reviews een stuk lastiger. Je moet verwijdering bij Google aanvragen, maar vaak wil het bedrijf niet meewerken. Hierdoor blijven valse reviews onterecht staan, en zijn voor iedereen zichtbaar. Bedenk dus goed of je wel mee wil doen met Google Reviews.

Zelf reviews verzamelen

Op veel websites of webshops zie je positieve reviews staan. Deze zijn door het bedrijf zelf verzameld. Dit heeft als voordeel dat je alleen de positieve reviews plaatst, de negatieve laat je achterwegen. Maar juist dit laatste kan ook voor twijfel bij de potentiële klant zorgen.

Geen enkel bedrijf heeft alleen maar positieve reviews. Natuurlijk wil je geen negatieve recensies op je website hebben staan, maar eigenlijk zou je dit wel moeten doen.

Hoe verzamel je klantenreviews en plaats je deze op je website? Allereerst is het belangrijk dat de klant toestemming geeft om je review te plaatsen. Hij doet het namelijk niet zelf en mogelijk gebruik je zijn naam of de naam van zijn onderneming.

Maak verder gebruik van positieve momenten om reviews te verzamelen. Stel open vragen en maak het de klant zeker niet te moeilijk. Laat van tevoren weten hoeveel tijd de klant met reviewen kwijt is.

Geen beoordelingen verzamelen

Een andere strategie is helemaal geen beoordelingen verzamelen. Dit is een strategie die ik zelf toepas, maar waarom doe ik dit eigenlijk? Omdat ik veel hoge posities in de organische zoekresultaten heb. Reviews zouden de aandacht van het zoekverkeer afleiden. Ik heb liever dat ze rechtstreeks op mijn website uitkomen, dan op een beoordelingsite.

Websites die hoog in Google staan hebben veel aanzien bij gebruikers. Dit komt omdat ze zoekmachine Google vertrouwen wanneer het op zoekresultaten aankomt. Velen denken dat de websites die bovenaan staan ook de beste keuze zijn om zaken mee te doen.

Geen beoordelingen verzamelen kan wel lastig zijn wanneer je een Google bedrijfsprofiel hebt, omdat dit gebruikers de mogelijkheid geeft om toch een review in Google te plaatsen. Dan heb je nog de website Trustpilot waarbij iedereen gevraagd en ongevraagd een recensie achter kan laten.

Gaat het om nepreviews dan kun je om verwijdering vragen. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat het echt om een nepreview gaat, in veel gevallen is dit twijfelachtig. Verder kun je er niet veel tegen doen wanneer iemand een recensie op een van de beroordelingsite achterlaat, of misschien wel op een forum. Door je hiervan te distantiëren laat je zien dat je niet achter de beoordelingssite staat.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.