Lokale vindbaarheid verbeteren

Hoe zit het met je lokale vindbaarheid? Als lokale ondernemer is het belangrijk dat je mensen uit de buurt aantrekt. Dit doe je met een goede positie in zoekmachines. Lokale vindbaarheid is belangrijk voor verschillende branches waaronder de lokale detailhandel, zorg & welzijn, horeca en overige bedrijven.

Lokale SEO

De lokale vindbaarheid verbeteren valt ook wel onder lokale SEO (local SEO). Hierbij zet je in op een hoge ranking op lokale zoekopdrachten.

Een lokale zoekopdracht kenmerkt zich altijd door een plaatsnaam. Bijvoorbeeld “tekstschrijver Nederland”. Of “bioscoop Utrecht”. Met een lokale zoekopdracht zoeken mensen informatie in hun eigen locatie.

Die locatie kan zeer klein of erg groot zijn.

  • Straatnaam of naam van een wijk
  • Plaatsnaam van stad of dorp
  • Regionaal: bijvoorbeeld regio Twente of Midden-Limburg
  • Provinciaal: Groningen, Drenthe of Noord-Brabant
  • Landelijk: Nederland, België of Italië
  • Werelddeel: Europa, Azië of Amerika

Met lokale SEO wordt over het algemeen de plaatsnaam van een stad of dorp bedoeld, soms ook regionale zoekopdrachten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Lokale vindbaarheid: bepaal je ondernemerschap

Ben je als ondernemer actief in de eigen regio, stad of dorp? Dan ben je een lokale ondernemer. Dit betekent dat je plaatsgebonden werkt. Een webshop bijvoorbeeld is niet plaatsgebonden en ontvangt klanten vanuit heel Nederland of België.

Een kapper, tandarts of fysieke winkel is wel plaatsgebonden. Bedenk vooraf of je een lokale ondernemer bent. Is dit het geval? Dan werk je aan je lokale vindbaarheid.

Wat je moet weten over lokale zoekresultaten

Je hebt lokale zoekopdrachten en lokale zoekresultaten. Deze twee hangen nauw samen maar verschillen toch wel.

Een lokale zoekopdracht bestaat uit een zoekopdracht binnen een dorp, stad of regio. Hieruit volgen lokale zoekresultaten. Maar let op, zoekmachine Google toont lokale zoekresultaten niet alleen aan de hand van zoekopdrachten. Ze kijken namelijk ook naar de locatie van de gebruiker.

Woont de gebruiker in Leeuwarden, dan ziet Google dit aan de hand van de locatie van het apparaat. Bij een zoektocht naar een bakker in Leeuwarden verschijnen er dus relevante zoekresultaten van bakkers uit deze stad.

Verblijft de persoon uit Leeuwarden op vakantie in Limburg en zoekt hij via zijn smartphone naar een restaurant? Dan krijgt hij aan de hand van zijn locatie restaurants in Limburg te zien.

Je lokale vindbaarheid verbeteren

Wil je de lokale vindbaarheid verbeteren? Dit doe je aan de hand van twee dingen:

  1. Volledige bedrijfsinformatie doorgeven
  2. Artikelen met lokale zoektermen

Allereerst is het belangrijk om je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Hier vul je de volledige bedrijfsgegevens in, dus ook de locatie(s). Aan de hand hiervan kan Google bepalen of je bedrijf relevant is voor een zoekopdracht.

Ten tweede SEO artikelen met lokale zoektermen. Hierbij maak je gebruik van zoektermen die in relatie hangen met de locatie. Bijvoorbeeld de plaatsnaam of de regionaam. Met dit soort zoektermen trek je ook mensen van buiten de regio aan. Bijvoorbeeld iemand uit Leeuwarden die een hotel in Venlo zoekt. Omdat hij of zij hier binnenkort naartoe wil.

Adres, plaatsnaam en telefoonnummer

Veel mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren zijn op zoek naar een adres of telefoonnummer. Juist daarom is het belangrijk om als lokale ondernemer deze gegevens aan Google Mijn Bedrijf door te geven. Plaats dit soort gegevens ook op de website.

Linkbuilding en lokale vindbaarheid

Je kunt de lokale vindbaarheid verbeteren door naast content ook aan linkbuilding te doen. Dit heeft alleen zin wanneer je dit in samenwerking met relevante websites doet. Bijvoorbeeld het restaurant in Almere dat een link plaatst naar een café in Almere.

Het voordeel van linkbuilding is dat er een netwerk van relevante websites ontstaat. Zoekmachines volgen deze linkjes en kunnen zo de samenhang beoordelen.

Aan linkbuilding kleeft ook een nadeel. Ben je té actief in linkbuilding, bijvoorbeeld door het massaal inkopen van backlinks? Dit valt onder grey hat SEO maar in de toekomst zeker onder black hat SEO. Oftewel: websites die hieraan doen worden afgestraft. Hierdoor zak je in ranking weg.

Een zoekwoordenonderzoek

De lokale vindbaarheid verbeteren betekent onderzoeken hoe mensen de zoekmachine gebruiken. Dit doe je middels een zoekwoorden onderzoek. De Google Ads Zoekwoorden planner is een echte aanrader, maar er zijn ook andere tools beschikbaar. Bijvoorbeeld Semrush, Ahrefs of Ubersuggest.

Houd er rekening mee dat veel van deze tools niet gratis zijn. Gelukkig kun je dagelijks wel beperkt gebruik maken van deze tools.

Vul de zoektermen in waarvan je denkt dat mensen deze gebruiken. Heb je een restaurant in Rotterdam dan is dit natuurlijk “restaurant Rotterdam”. De zoekwoordentool toont de maandelijkse zoekopdrachten. Belangrijk zijn de suggesties, hier haal je ook veel ideeën voor zoekwoorden uit.

Hoge en lage zoekvolumes

De meesten gaan voor zoekwoorden met hoge zoekvolumes. Logisch, hier wordt ook het meest op gezocht. Het is hartstikke tof wanneer je voor deze zoekopdracht op nummer één in Google staat. Helaas hebben zoekwoorden met hoge zoekvolumes ook ontzettend veel concurrentie.

Voor beginnende websites is het aan te raden om voor zoekwoorden met lage zoekvolumes te gaan. Die lokale vindbaarheid verbeteren, dat komt later wel. Je moet toch eerst een positie in Google zien te bemachtigen.

Lokale vindbaarheid verbeteren met SEO tekstschrijver

Heb je geen verstand van SEO dan is het best lastig om de lokale vindbaarheid te verbeteren. In dit geval schakel je beter een professional in. Met een SEO tekstschrijver ben je verzekerd van goede teksten met lokale zoektermen (zoekwoorden).

Het effect hiervan? Mits goed geschreven zie je de lokale vindbaarheid steeds meer verbeteren. Het is echter wel belangrijk om de juiste tekstschrijver in te schakelen. Meer hierover weten? Neem contact op.

Kosten lokale vindbaarheid

Lokale vindbaarheid & kosten, hoe zit dat precies? Het aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is gratis en vrij eenvoudig. Je hoeft alleen maar de bedrijfsgegevens in te vullen en eventueel later aan te passen. Houd er wel rekening mee dat het heel lastig is om de bedrijfsgegevens ooit weer weg te krijgen.

De lokale vindbaarheid kosten draaien vooral om SEO teksten en in mindere mate linkbuilding. Ondanks dat veel mensen voor linkbuilding betalen kun je dit heel goed zelf. Benader gewoon relevante lokale websites.

SEO teksten zijn interessant geprijsd, afhankelijk van de lengte van de tekst. Kijk & vergelijk, vraag de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.