Visual design: de voordelen en nadelen

Een visual design, moet je daar nu wel of niet voor kiezen? En wat is het precies? Het doel van een visual design is de aantrekkingskracht van een ontwerp of product vergroten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een goede lay-out, kleuren, lettertype maar ook passende afbeeldingen. Dit alles moet de gebruikerservaring verhogen. Is het ook wat? Ontdek de voor- en nadelen van een visueel ontwerp.

Visual design betekenis

De visual design betekenis slaat op een visueel ontwerp. Het is dus een Engelse benaming voor iets dat vrij eenvoudig te verklaren is. Mensen zijn heel visueel ingesteld: we kijken graag naar mooie of opvallende dingen. Een visual design springt hier handig op in. Dit soort designs wordt dan ook binnen websites toegepast. Het gaat hier niet alleen om de lay-out maar ook om visuele aanwijzingen.

Inspelen op gevoelens en emoties

Een visual design speelt heel erg in op gevoelens en emoties van de mens. Denk maar eens aan het gebruik van kleuren. Rood staat voor passie maar kan ook een waarschuwing zijn. Groen weerspiegelt milieuvriendelijkheid of toegankelijkheid. Terwijl blauw juiste zakelijk overkomt.

Hoe iemand kleuren interpreteert en hier een gevoel bij krijgt hangt heel erg van de context af. Zo zullen we rode kleuren op een datingwebsite met liefde en passie associëren. Maar wanneer rood op een webshop wordt gebruikt dan voelen we dat als een waarschuwing.

Het visual design gebruikt kleine en subtiele details om gevoelens of emoties bij ons op te roepen. Maar ook om aan verwachtingen te voldoen. Bovendien is het visual design bedoeld om de aandacht op de meest belangrijke zaken te vestigen.

Voordelen visual design

Het grootste voordeel van een visual design is dat het de gebruikerservaring op een website flink verhoogt. Maar alleen wanneer er ook goed over het visual ontwerp is nagedacht. Je zult niet de eerste zijn die een website met een visual design laat ontwerpen waarbij resultaten echt uitblijven.

Een visueel ontwerp moet daarom perfect op de branche of organisatie zijn afgestemd. Is dit het geval dan verhoogt een visual design niet alleen de gebruikservaring op de website maar ook de totale conversie of omzet. Nog een voordeel: een website met een goed bedacht visueel ontwerp blijft langer bij gebruikers hangen. De kans is dan ook groot dat deze mensen vaker op de website terugkomen.

Nadelen visual design

Een visual design dat voor een hogere positie in zoekmachines zorgt? Vergeet het maar, een visueel ontwerp heeft namelijk niks met SEO (zoekmachine optimalisatie) te maken. Dit is dan ook een nadeel want vaak beloven ontwerpers of designers wel een hogere ranking.

Het tweede nadeel is dat een visual design laten maken erg prijzig is. Het gaat hier tenslotte om maatwerk, helemaal afgestemd op het bedrijf, de website en de doelstelling.

Onderdelen van een visueel ontwerp

Hoe ziet een visueel ontwerp er nu eigenlijk uit? Allereerst wordt er veel aandacht aan de totale eenheid besteed. Er moet een goede harmonie tussen de verschillende elementen op een pagina zijn. Dit betekent dat alles goed is uitgelijnd en dat het geen bonte kermis wordt.

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe mensen kleuren, lettertypen, afbeeldingen en alle belijningen waarnemen en interpreteren. Zoals eerder gezegd hangt dit allemaal samen met de totale omgeving.

Andere belangrijk onderdelen van een visual design zijn lijnen en vormen, schaduweffecten, witruimte, afbeeldingen, het contrast, de diepte en natuurlijk de balans tussen dit alles.

Visual design laten maken

Waar kun je terecht voor een visual design? In principe zou iedere websitebouwer hiermee om moeten kunnen gaan. Maar let op, er is natuurlijk wel verschil tussen de vele websitebouwers onderling. Vraag daarom altijd aan de betreffende webdesigner of deze ook echt een visual design kan maken.

Vraag ook gelijk even naar SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Sommige webdesigners houden met de nieuwste Google richtlijnen rekening. Zo speelt vanaf 2021 de gebruikerservaring een grote rol. De website moet hier helemaal op zijn ingericht, zoals een goede laadtijd maar ook de menustructuur.

Inhoud van de website

Naast een visual design is natuurlijk ook de inhoud ontzettend belangrijk. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s, documenten en misschien nog wel meer. Je kunt je voorstellen dat teksten het middelpunt zijn. Wist je dat je met goed geschreven teksten beter vindbaar bent in zoekmachines? Maar dat je met de juiste teksten ook een hogere omzet behaalt?

Ga voor SEOUX teksten. Dit is een mix van zoekmachine optimalisatie en gebruikerservaring. Enerzijds zorgen SEO teksten ervoor dat je beter scoort in zoekmachines, anderzijds verhogen UX teksten je conversie en hiermee je omzet.

De kosten van een visual design en teksten

Een nieuwe website laten maken, hier gaan soms hoge kosten mee gepaard. Wat een visual design kost is een beetje afhankelijk van jouw wensen en de grootte van de website. Een startende webdesigner maakt een website met visual design voor ongeveer € 300-€ 500. De kosten lopen op tot meer dan € 2000.

Teksten laten schrijven, ook dat kost geld. Ook nu weer lopen de kosten sterk uiteen. maar let op, aan de prijs zie je niet of het ook echt om SEO teksten gaat. Zo betaal je soms € 200 per tekst en is deze niet goed vindbaar in zoekmachines. Terwijl de andere tekstschrijver € 70 per tekst vraagt en deze is wél goed zichtbaar in Google. Kijk daarom altijd naar de website van de tekstschrijver: hoe goed scoort deze in zoekmachines?

Voor minder dan € 85 per tekst (500-600 woorden) word je goed gevonden in zoekmachines. Dat wil jij toch ook?

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy