Vinkje ✓ in mail (e-mail) ✅

Wil je ook een vinkje in je mail? Dit is een speciaal symbool dat je niet op je toetsenbord tegenkomt. Je hebt verschillende opties om dit in te voegen. Bijvoorbeeld het vinkje kopiëren, maar ook gebruik maken van een toetsencombinatie. Ik leg je uit hoe je dit doet. Ook vertel ik je meer over waarom je wel of juist geen vinkje in je e-mail moet gebruiken.

Dit is een vinkje

Eigenlijk kent iedereen het vinkje wel: ✓. Het lijkt op een V-tje maar het is natuurlijk geen letter. Misschien lijkt het wel op een vogeltje dat heel hoog in de lucht vliegt. Weet je waar het vinkje voor gebruikt wordt? Vaak kom je dit in lijstjes tegen. Maar het wordt ook gebruikt om iets ‘af te vinken’ oftewel: je hebt dat al gedaan.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vinkje in mail gebruiken

Waarom zou je een vinkje in een mail gebruiken? Omdat je iets wil verduidelijken of overzichtelijk wil maken. Een vinkje werkt ook conversieverhogend. Mensen worden hierdoor aangetrokken en geprikkeld. Verstuur je een zakelijke mail, denk dan eens na over het gebruik van vinkjes.

Nadelen van dit symbool

Natuurlijk heeft het gebruik van een vinkje in de e-mail ook wat nadelen. Ten eerste is het vrij lastig om het vinkje in te voegen. Ten tweede kan het dat de ontvanger het vinkje niet ziet staan. Een en ander is afhankelijk van het gekozen vinkje. Er zijn namelijk vinkjes die eigenlijk uit een soort code bestaan. De ontvanger moet deze code op zijn computer hebben geïnstalleerd, anders kan deze het vinkje niet zien.

Overmatig gebruik van vinkjes werkt juist nadelig. Je komt dan niet meer betrouwbaar over. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat je drie tot maximaal vijf vinkjes in een e-mailbericht plaatst.

Groen vinkje of blauw vinkje

De meest gebruikte vinkjes zijn groen of blauw van kleur. Je hebt ook nog zwarte vinkjes, maar deze vallen wat minder op. De meest gebruikte kleur is groen. Groen wekt namelijk een aantal associaties bij ons op. Het staat voor groei en vitaliteit, maar ook voor balans en vriendelijkheid. We zien groen dan ook als een vriendelijke kleur. Daarom zijn groene vinkjes altijd een goed idee.

Blauw straalt vertrouwen, betrouwbaarheid en eerlijkheid uit. Daarom wordt deze kleur ook veel door bedrijven gebruikt. Verstuur je een zakelijke mail, denk dan eens aan blauwe vinkjes.

Zo zet je een vinkje in de mail

Natuurlijk wil je weten hoe je een vinkje in je mail plaatst, anders was je hier niet uitgekomen. Laat ik je helpen met het plaatsen van een of meerdere vinkjes.

Vinkje toetsenbord (toetsencombinatie)

Schrijf je een e-mail binnen het mailprogramma? Wil je een vinkje in de mail toevoegen, dan gebruik je gewoon je toetsenbord. Hiervoor gebruik je de toetsencombinatie Alt + 10003. Houd er wel rekening mee dat je de cijfers vanuit je numeriek toetsenbord moet invoeren. Wil je liever een zwaar vinkje in de mail, dan kies je voor de toetsencombinatie Alt + 10004.

In veel gevallen werkt dit perfect. Merk je dat er geen vinkje verschijnt, controleer dan eerst of je numeriek toetsenbord wel aanstaat.

Vinkje kopiëren

Wanneer het niet lukt om een vinkje in de mail te krijgen, dan zou je deze ook gewoon kunnen kopiëren. Hieronder vind je enkele vinkjes. Selecteer er een en klik of tik op ‘kopiëren’. Vervolgens in je mail plakken. Houd er rekening mee dat je misschien niet alle vinkjes ziet, dit heeft weer met geïnstalleerde codes te maken.

✔
✔
✅
☑️

Het bovenste vinkje ziet vrijwel iedereen, het gaat hier om een normaal vinkje zonder extra code. Helaas is dit vinkje wel zwart gekleurd, het is niet anders. Wil je een groen of een blauw vinkje dan zou je voor nummer twee tot en met vier moeten gaan. Zie je de vinkjes niet? Dan ontbreken er wat codes op je computer. Op zich vormt dit geen probleem, maar het zorgt er wel voor dat je bepaalde smileys niet kunt zien.

Vinkje via een smartphone invoegen

Misschien verstuur je mails via je smartphone. Kun je via je smartphone een vinkje in de mail plaatsen? Ja dit kan, hoewel dit misschien wat omslachtiger is. Je vindt helaas geen vinkjes op het smartphone toetsenbord. Wil je er toch een invoegen, dan moet je gebruik maken van de emoij’s. Deze vind je vaak net boven het toetsenbord. Het is soms even zoeken maar er staan wel degelijk vinkjes tussen de emoij’s.

Heb je liever een normaal vinkje in de mail? Dan moet je deze kopiëren:

Houd de vinger wat langer op dit symbool gedrukt. Je ziet nu een pop-upvenstertje verschijnen. Selecteer de optie ‘kopiëren;  en ga vervolgens naar het e-mailbericht. Plaats de vinger op de plek waar het vinkje moet komen te staan en houdt de vinger wat langer ingedrukt. Je kunt het vinkje nu in het bericht plakken.

Psychologisch: het effect van vinkjes

Je hebt hierboven al een beetje kunnen zien wat het effect van vinkjes is. Laten we eens wat dieper op de werking van ons brein duiken. Bij het zien van vinkjes zijn onze hersenen beter in staat om datgeen er staat te onthouden. Ook stimuleren vinkjes tot een actie, bijvoorbeeld informatie aanvragen of een product kopen.

Wanneer je gebruik maakt van (rode) kruisjes dan zet je een rem op je hersenen. Kruisjes worden namelijk geassocieerd met negativiteit. Wanneer het ook nog eens om een rood kruis gaat dan klinkt dit als een duidelijke waarschuwing.

Dat is dus het effect van vinkjes in een mail. Soms worden vinkjes in combinatie met kruisjes gebruikt. Je bespreekt bijvoorbeeld eerst de voordelen en daarna de nadelen van een product of dienst. Je kunt kruisjes ook gebruiken om je concurrenten uit de markt te praten, zodat klanten juist voor jou kiezen. Let er dan wel op dat je nooit de namen van je concurrenten noemt, houd het neutraal.

Teksten laten schrijven

Nu je hier toch bent: misschien heb je behoefte aan het laten schrijven van teksten. Bijvoorbeeld voor je website, een (zakelijke) mail, printmedia of iets anders. Vraag gerust de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.