Van lead naar klant – nieuwe klanten via je website

Maak van een lead een klant en verhoog je omzet, gewoon via je website. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hoe maak je van een lead een klant en behoud je deze klanten? In dit artikel laat ik jou zien hoe je inzet op leadgeneratie en hoe leads uiteindelijk klanten worden.

Verschil tussen een lead en klant

Een lead is een potentiële klant of een potentiële sale. Uit onderzoek blijkt dat slechts 15% – 25% van de leads ook daadwerkelijk iets wil kopen of afnemen. Ruim de helft van de leads zoekt informatie maar heeft nog geen keuze of beslissing kunnen maken.

Zodra de lead om meer informatie vraagt of contact opneemt spreken we van een prospect. Gaat de prospect nog een stapje verder en koopt deze een product of neemt een dienst af, dan is het een klant. Maar goed, hoe maak je van een lead een klant?

Van lead naar klant in vijf stappen

Benieuwd hoe van lead naar klant werkt? Hieronder 5 belangrijke stappen die je niet mag missen. Het maakt hierbij niet uit of je voor de verkoop van producten, afname van diensten of iets anders gaat: van lead naar klant blijft hetzelfde proces.

Stap 1: leads genereren

Het begint allemaal met de lead, daarom is het belangrijk om leadgeneratie in te zetten. Er zijn verschillende manieren om leads te genereren:

  • Telemarketing
  • SEO-marketing
  • Affiliate marketing
  • Beurzen en evenementen
  • Adverteren
  • Social media

Met leadgeneratie maak je de potentiële klant warm voor jouw product of dienst. Weten hoe dit werkt? Laat ik mijn eigen website als voorbeeld nemen. Voor het aantrekken van leads maak ik gebruik van SEO-marketing. Hierbij richt ik me op het optimaliseren van mijn website. Dit doe ik middels SEO teksten, wat mij een goede positie in zoekmachines oplevert.

Bedrijven gaan op zoek naar een tekstschrijver en voeren een zoekopdracht in Google in. Wanneer een van mijn artikelen binnen de zoekresultaten naar boven komt, klikken ze hierop: dat is mijn lead.

Voor sommigen is een websitebezoeker geen lead, maar dat is het in dit geval wél. Hij of zij toont namelijk interesse in datgene je aanbiedt.

Wil jij ook SEO marketing middels goede artikelen toepassen? Je allereerste leads binnenhalen? Neem vrijblijvend contact op.

Stap 2: database van leads opbouwen

De lead is op jouw website uitgekomen, maar hoe haal je deze over om klant te worden? Het is vaak niet duidelijk wie jouw website bezoekt en wat ze precies willen. Google Analytics kan jou hierbij helpen. Analyseer het aantal bezoekers, welke pagina’s ze bekijken en hoe lang ze gemiddeld op je website blijven.

Via Google Analytics bekijk je ook de demografische gegevens, geslacht en leeftijd. Let op: om dit soort gegevens uit te lezen houd je rekening met de cookie wetgeving.

Zodra je weet waar je doelgroep naar zoekt pas je hier de content op aan. Met content bedoel ik teksten, afbeeldingen, video’s, documenten en andere content.

Maak de lead lekker warm met goede informatie, een gratis e-book of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit alles in ruil voor NAW-gegevens, zodat jij een lead database opbouwt. Zorg dat je hierbij aan de regels van de AVG voldoet.

Houd je contactgegevens toegankelijk. De lead wordt sneller een prospect wanneer deze verschillende contactmogelijkheden heeft. Zorg dat je e-mailadres en telefoonnummer zichtbaar zijn. Een chatfunctie kan helpen om twijfelende leads over de streep te trekken.

Stap 3: een relatie opbouwen

Nu wordt het tijd om een relatie met de prospectus op te bouwen. Heeft deze zich ingeschreven voor een nieuwsbrief, verstuur dan informatie waar de prospectus écht iets aan heeft.

Wees niet opdringerig of irritant. Een tot twee nieuwsbrieven per week is meer dan voldoende. Verstuur je deze vaker, dan is de kans groot dat je een aantal uitschrijvingen ontvangt. Ditzelfde geldt voor het delen van informatie via de website, een e-book of white paper. Kom niet opdringerig of wanhopig over.

Stap 4: Persoonlijk contact

De potentiële klant toont steeds meer interesse en neemt contact op. Dit doet hij ergens tussen stap 1 en 3. Zorg dat je bereikbaar bent en blijft. Reageer op vragen en laat zien dat je een oplossing voor problemen biedt.

Dit is het punt waarop je een potentiële klant omarmt of afwijst. Dit laatste lijkt misschien vreemd, maar is soms wel nodig. Ben je schilder en vraagt de klant of je een schilderij wil maken? Dit is het werk van een kunstschilder en geen gewone schilder.

Persoonlijk contact is belangrijk. Het contact geeft de potentiële klant een goed gevoel of schrikt hem af. Doe je het goed, dan kan dit het laatste ze je van lead via prospectus naar klant zijn.

Stap 5: klantrelatie behouden

De klant heeft een product of dienst afgenomen. Nazorg is net zo belangrijk, dit is bedoeld om de goede relatie te behouden. Vraag naar de klanttevredenheid en hoe je eventueel je dienst kan veranderen. Dit kan middels een klanttevredenheidsonderzoek, e-mail of een telefonisch gesprek.

Hoe je dit doet hangt van je bedrijfsvoering maar ook de branche af. Zelf zorg ik dat mijn opdrachtgevers in mijn netwerk zitten via social media (LinkedIn, Facebook, Instagram). Af en toe een berichtje om te vragen hoe het gaat: dit maakt het een stuk persoonlijker. Daarnaast ben ik altijd bereid om vragen te beantwoorden, ook wanneer dit niet tot een volgende opdracht leidt.

Heb je een webshop, dan is het natuurlijk vreemd om klanten te vragen hoe het met hen gaat. Bij inschrijving van een nieuwsbrief kun je het wel persoonlijk maken: vermeld altijd de naam van de klant bovenaan de nieuwsbrief of e-mail. Vergroot de betrokkenheid van bestaande klanten via social media. Deel interessante informatie, start een winactie of stel een goede vraag. Tevreden klanten zorgen voor gratis reclame.

Ook van lead naar klant via je website of webshop? Laat mij jou helpen. Vele websites gingen jou voor: zie portfolio. Sta jij hier binnenkort tussen?