Hoge positie in Google – hoe jou dit als ondernemer helpt

Een hoge positie in Google: dat wil jij toch ook? Hiermee haal je als ondernemer veel meer klanten binnen. Gratis bezoekers voor je website, die geïnteresseerd zijn in jouw product of de dienst. De website neemt de verkooppraatjes van de ondernemer over.

Na het lezen van dit artikel weet je wat een hoge positie in Google voor jou betekent en hoe je dit kunt bereiken. Daarnaast lees je interessante feiten over de werking van de grootste zoekmachine ter wereld.

Zoekers versus bezoekers

We maken op het internet onderscheid tussen zoekers en bezoekers. Laten we eerst eens kijken naar de term zoekers, dat staat voor het aantal mensen dat zoekt naar een bepaald product, bijzondere dienst of een onderwerp. Om dit te achterhalen hebben we een klein onderzoek uitgevoerd.

Aantal mensen dat maandelijks deze exacte woorden in Google intypt (gefilterd op Nederland en België met de Nederlandse taal):

  • ‘Accountant’ 10.000 tot 100.000
  • ‘Boekhouder Venlo’ 10 tot 100
  • ‘Smartphone kopen’ 1000 tot 10.000
  • ‘Donald Trump’ 100.000 tot 1 miljoen

Het aantal zoekers speelt een belangrijke rol bij het aantal bezoekers dat een website uiteindelijk ontvangt.

Het aantal bezoekers of gebruikers zijn de mensen die daadwerkelijk een website bezoeken, of dit nu gedurende 1 seconden of 10 minuten is.

Hoe een toppositie in Google kan helpen

Meer dan 90% van alle internetgebruikers zoekt via zoekmachinegigant Google. Een hoge positie in Google draagt bij aan meer websitebezoekers. Staat een website binnen de zoekresultaten op positie 1, dan kan deze rekenen op een doorklikpercentage van gemiddeld 35%. Ruim 17% van de zoekers klikt op het tweede zoekresultaat, de derde positie ontvangt gemiddeld 11% van de zoekers. Minder dan 1% van alle zoekers bekijkt de tweede pagina van de zoekresultaten.

Een hoge positie in Google draagt zeker bij aan meer websitebezoekers. Toch is het belangrijk om deze hoge positie met de juiste zoekwoorden te behalen.

Bepalen van de zoekwoorden

Is het moeilijk om de juiste zoekwoorden te bepalen? Een voorbeeld uit de praktijk:

Een timmerman wil het liefst met het zoekwoord ‘timmerman’ op positie 1 in Google staan. Omdat hij gevestigd is in Amsterdam, mag ook het zoekwoord ‘timmerman Amsterdam’ bovenaan komen te staan.

Heeft de timmerman er iets aan om op het hoge nummer 1 te staan met het zoekwoord ‘lokale politie’? Niet echt, dit heeft niks met de diensten van de timmerman te maken. Bovendien kan dit uiteindelijk tot een daling in de ranking leiden: Google zet vraagtekens bij de serieusheid van de website. Het een vult tenslotte het ander aan.

Hoe slim is Google?

Google is heel slim, slimmer dan wij kunnen bedenken. De geheime formule bepaalt welke zoekresultaten als eerste worden getoond. Opvallend is dat iedere zoeker andere zoekresultaten krijgt voorgeschoteld:

Jan typt in: ‘goedkope boekhouder’ en ziet boekhouder Jansen op positie 1 staan. Henk typt exact hetzelfde in, toch ziet hij boekhoudkantoor Amsterdam op nummer 1. Hieruit blijkt al dat Google met veel meer rekening houdt dan wij denken. Henk woont namelijk in Amsterdam, aan de hand van zijn locatie concludeert Google dat het zoekresultaat boekhoudkantoor Amsterdam beter aansluit bij zijn wensen. Jan heeft zijn locatie uitstaan en krijgt daarom het meest relevante resultaat op zijn zoekopdracht te zien.

Maria is helemaal fan van Wikipedia en leest dagelijks veel artikelen via deze website. Zij zoekt ook op ‘goedkope boekhouder’ en ziet de pagina boekhouder van Wikipedia op positie 1 verschijnen. Google heeft onthouden dat Maria verliefd is op Wikipedia en speelt hier handig op in.

De belofte op een nummer 1 positie in Google

Hoe zit het met (marketing)bureaus die een nummer 1 positie in Google beloven? De ondernemer loopt hier warm voor: Het klinkt te mooi om waar te zijn, toch? De waarheid is dat dit ook écht te mooi is om waar te zijn. Google houdt rekening met de locatie van de zoeker, de zoekgeschiedenis en het apparaat dat gebruikt wordt. De nummer 1 positie komt hiermee niet vast te staan.

Er zijn ruim 6000 boekhouders in Nederland. Deze willen allemaal op positie 1 staan met het zoekwoord ‘goedkope boekhouder’. Toch kan er slechts één de winnaar zijn. Dat is de website die het best aansluit bij het gevraagde, zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit.

Hoe ik zelf scoor in Google zoekresultaten

Om alles te verduidelijken heb ik de 25 meest gezochte zoekwoorden voor mijn website op een rijtje gezet. Zoekwoorden bestaan uit 1 woord of een combinatie van meerdere woorden. Onze resultaten zagen er in september 2019 als volgt uit:

25 zoekwoorden (lees ook: combinaties)

  • Nummer 1 positie: 4 zoekwoorden
  • Nummer 2 positie: 4 zoekwoorden
  • Nummer 3 positie: 2 zoekwoorden
  • Nummer 4 positie: 3 zoekwoorden
  • Nummer 5 positie: 3 zoekwoorden

Ruim 64% van onze populaire zoekwoorden bemachtigt een top 5 positie. Betekent dit dat de andere zoekwoorden slecht zijn? Niet per definitie. Hoewel ze een stuk lager scoren, kunnen deze artikelen andere artikelen wel versterken. Dit heeft weer te maken met interne linkjes of het verwijzen naar andere artikelen.

Content is de koning van de website

Content is King, een veelgehoorde uitspraak binnen de online marketing. Het lijkt een dooddoener, toch is het veel meer dan dat. Content is namelijk een belangrijke rankingsfactor.

Maandelijks ontvang ik gratis en voor niets een mooi aantal bezoekers. Deze komen via zoekwoorden op deze website terecht. Hoewel ook andere zaken een rol spelen, blijft content (teksten) één van de belangrijkste rankingsfactoren.

Wist je:

Dat Google niet alleen kijkt naar het aantal websitebezoekers, maar ook de tijd die bezoekers op de website besteden?

Dat je onze positie binnen de zoekresultaten hebt versterkt door dit gehele artikel te lezen?

Wist je ook:

Dat ik geen nummer 1 positie in Google garandeer? Dit scheelt weer in de aankoop van een hoop gebakken lucht.

Dat ik wél teksten van een uitstekende kwaliteit lever? Teksten die gelezen worden, van A tot Z. Of van begin tot eind, het is maar net wat je horen wil. Wil jij ook gevonden worden? Neem dan contact met mij op.