SEO marketing uitgelegd

Meer weten over SEO marketing? Voor websites en webshops razend interessant! Dankzij SEO marketing bereik je een hogere positie in de organische zoekresultaten. Meer websitebezoekers en een hogere conversie, dat wil jij toch ook?

SEO = zoekmachine optimalisatie

SEO marketing richt zich helemaal op zoekmachineoptimalisatie. Miljoenen websites doen het, waarom jij nog niet? Met zoveel concurrentie op het internet is het namelijk vechten om een hoge positie in de organische zoekresultaten. Vooral een hoge positie binnen Google is onmisbaar, hiermee ontvang je het meeste zoekverkeer.

SEO is al zo oud als zoekmachines zelf. Natuurlijk, in het begin zag zoekmachineoptimalisatie er heel anders uit dan nu. Er werden technieken gebruikt die tegenwoordig echt niet meer door de beugel kunnen. Daarom is SEO marketing gericht op kwaliteit.

SEO marketing: de voordelen

Waarom voor SEO marketing kiezen? Marketing bestaat uit alle activiteiten waardoor een bepaalde dienst of product bij een zo breed mogelijk publiek bekend wordt. Een website bekendmaken is dus ook een vorm van marketing.

Bij SEO marketing maak je gebruik van de mogelijkheden om vindbaar te zijn in zoekmachines. Grootste voordeel van SEO marketing is dat je niet hoeft te betalen voor een hoge positie in de organische zoekresultaten. Wie bovenaan staat ontvangt ook nog eens het meeste zoekverkeer.

Wist je dat ruim 25% van de mensen op het eerste resultaat in de organische zoekresultaten klikt? Positie twee is goed voor een dikke 14% en positie drie haalt tussen de 9% en 11% binnen.

Nog een voordeel van SEO marketing is dat het hier om een duurzame investering gaat. Het resultaat is niet alleen nu maar ook op de lange termijn zichtbaar. Bovendien zijn de effecten goed te meten middels verschillende tools zoals Google Analytics en Google Search Console.

Nadelen van SEO marketing

Natuurlijk heeft SEO marketing ook wat nadelen. Zo duurt het vrij lang voordat het eerste effect zichtbaar is. Wanneer je in zoekmachines adverteert dan sta je met een goed budget direct bovenaan. Maar voordat je bovenaan in de organische zoekresultaten staat ben je weken tot maanden verder. Sommigen lukt het nooit om die eerste positie te bereiken.

Bovendien kan niemand jou SEO garantie geven. Je kunt wel lekker bovenaan in de zoekresultaten staan, maar na een algoritme update kan dit zomaar veranderen. SEO marketing betekent dan ook dat je continu bezig blijft. Het is niet iets dat je eenmalig toegepast.

Zelf zoekmachine optimalisatie toepassen

SEO marketing kan erg in de kosten lopen, vooral wanneer je alles uitbesteedt. Online marketingbureaus zijn er voldoende maar dan weet je ook wat je betaalt. Gemiddeld ben je tussen de € 200 en € 2000 per maand kwijt. Bedrijven met een groot budget zie je dan ook vaak bovenaan in de zoekresultaten staan. Als kleine ondernemer is hier bijna niet tegenop te concurreren.

Toch kan het wel, maar het vraagt een lange adem. Om op kosten te besparen kun je zoveel mogelijk zelf zoekmachineoptimalisatie toepassen. Denk hierbij aan technische optimalisatie van de website. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, met een WordPress website en wat plug-ins kom je al heel ver. Zorg er in ieder geval voor dat je website mobielvriendelijk is, een goede laadtijd heeft en voorzien is van een beveiligingscertificaat.

Tip: ik kwam onlangs in contact met een webdesigner waarbij zijn website niet mobielvriendelijk was en waarbij hij geen beveiligingscertificaat had. Wees dus een beetje oplettend bij wie jij je website laat bouwen.

SEO marketing en linkbuilding

Een groot onderdeel van SEO marketing is linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van linkjes naar jouw website toe (vanaf andere websites). Linkbuilding is razend populair en er gaat hier veel geld in om. Toch is zoekmachine Google hier duidelijk over: betalen voor linkjes is niet toegestaan.

Linkbuilding valt dan ook in een grijs gebied (grey hat SEO). Het is mogelijk dat dit in de toekomst onder black hat SEO valt. Hier kun je flink op afgestraft worden met als resultaat: een flinke daling in de zoekresultaten. De laatste tijd is dit al bij meerdere websites gebeurd.

Zoekmachine optimalisatie en content

Een website bevat altijd content. Zonder content kun je het ook geen website noemen. Het belangrijkste aan content zijn teksten (homepage, artikelen, blogs, nieuwsberichten etc.). Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan heb je veel content van een goede kwaliteit nodig.

Opvallend is dat populaire websites allemaal veel content bevatten, in ieder geval minimaal 100 artikelen of blogs. Een kleine website met 10 pagina’s is wel vindbaar maar zal lager dan de concurrenten met veel content staan. Bovendien speelt kwaliteit van de content ook een grote rol.

Je kunt een website met veel blogs hebben maar wanneer deze blogs slecht geschreven zijn dan scoor je echt niet hoger in de zoekresultaten. Ga dus voor veel en kwalitatieve content, dan zit het wel goed.

SEO content laten schrijven

Plaats niet willekeurig wat content op je website. Teksten moeten niet alleen van goede kwaliteit maar ook SEO gericht zijn. Zonder te overdrijven met te veel zoektermen, een goede balans is belangrijk.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van SEO content of laat je dit liever door een professional doen? Je ontvangt altijd content van hoge kwaliteit en zoekmachinevriendelijk. Bewijs nodig? Je hebt deze website bovenaan in de zoekresultaten gevonden, en dat is niet voor niets! Content van hoge kwaliteit verdient een goede waardering van zoekmachines.

Laat SEO content schrijven maar wel tegen een reëel tarief. Ik hanteer tarieven die sterk concurreren met anderen. Gewoon omdat ondernemen betaalbaar moet blijven. Neem direct contact op en vraag om een vrijblijvende offerte of meer informatie.